• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4504 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۶ آبان

فدراسيون پنج‌ستاره و مشكلات خيالي و واقعي

ويلموتس در آستانه ناسازگاري

يك هفته مانده به ديدار حساس و سرنوشت‌ساز تيم‌هاي ملي ايران و عراق، تيم ملي فوتبال ايران در آشفته‌ترين حالت در 9 سال اخير قرار دارد و هواداران بيم آن را دارند تيم ملي در اين ديدار حيثيتي و سرنوشت‌ساز، بازنده‌ شرايطي باشد كه با ندانم‌كاري‌هاي فدراسيون فوتبال پيش آمده است. اوضاع از اين قرار است كه در روزهاي گذشته يك سايت بلژيكي نوشته به اخبار دست اولي دست پيدا كرده كه مارك ويلموتس به دليل پرداخت نشدن مطالباتش، قصد فسخ قرارداد و قطع همكاري با تيم ملي ايران را دارد. ترجمه و انتشار اين خبر در رسانه‌هاي ايراني، موجي از نگراني بين فوتبال‌دوستان به وجود آورد. فدراسيون فوتبال از زمان انعقاد قرارداد با ويلموتس تاكنون هيچ پرداختي به اين مربي بلژيكي نداشته و مطابق بندهاي قرارداد، ويلموتس مي‌تواند به صورت يك‌طرفه اين قرارداد را فسخ و به فيفا شكايت كند. كاري كه تا امروز انجام نداده، اما به نظر مي‌رسد كاسه صبر اين مربي لبريز شده باشد. جداي از مشكلاتي كه در مواجهه با ويلموتس و پرداخت مطالبات سرمربي تيم ملي داريم، مساله بازي با عراق هم تبديل به يك بحران شده است. پس از ناآرامي‌هاي عراق فدراسيون به دليل روابط خوب دولت‌هاي ايران و عراق و همچنين رابطه خوب فدراسيون‌هاي فوتبال ايران و عراق، ترجيح داد شكايتي از اين كشور نكند و بازي را به كشور ثالث نكشاند. اما سرانجام فيفا با شكايت بحرين به اين ماجرا ورود كرد و اعلام كرد كه دو ديدار عراق مقابل ايران و بحرين، بايد در زمين بي‌طرف برگزار شود. در ادامه به نقش فدراسيون فوتبال در مشكلات به وجود آمده مي‌پردازيم.

 

خشت اول چون نهد معمار كج

فدراسيون فوتبال به پشتوانه 5 ميليون دلار پول بلوكه شده نزد فيفا، قصد داشت از بانك مركزي پول بگيرد تا دستمزد ويلموتس را پرداخت و بخشي ديگر از مشكلات را نيز حل كند. اما مشخص شد مبلغي كه فدراسيون ادعا مي‌كند نزد فيفا باقي‌مانده، كمك‌هاي مالي فيفا به فدراسيون‌هاي تحت امرش است كه بايد زير نظر اين نهاد و در اموري مشخص صرف شود. با پولي كه ايران نزد فيفا دارد، نمي‌توان دستمزد ويلموتس را پرداخت كرد و اين پول بايد خرج زيرساخت‌هاي فوتبال بشود و برنامه فيفا براي كمك به فدراسيون‌ها نه براي به خدمت‌گيري مربي‌هاي سرشناس كه براي توسعه زيرساخت‌هاست. فدراسيون با اين روش خشت اول را كج نهاد و حالا اين ديوار تا ثريا كج مي‌رود. بانك مركزي به فدراسيون فوتبال اين پول را نداد و مقامات فدراسيون كه تمام تخم‌مرغ‌هاي‌شان براي تامين منابع مالي را در اين سبد گذاشته بودند، حالا كاسه چه كنم چه كنم دست‌شان گرفته‌اند. برخي شنيده‌ها حاكي از اين است ماجراي استعفاي ويلموتس از طرف فدراسيون فوتبال مطرح شده تا با فشار افكار عمومي از وزارت ورزش و ديگر نهادها كمك مالي دريافت كند. اتفاقي كه البته بعيد است رخ دهد و بعد از اين طفره رفتن مهدي تاج از استعفا به دليل بازنشستگي، رابطه خوبي بين فدراسيون و وزارت ورزش برقرار نيست. فدراسيون فوتبال ادعا مي‌كند قسط اول دستمزد ويلموتس را به حساب او واريز كرده، اما پول پرداخت شده به دليل تحريم‌ها به حساب مبدا بازگردانده شده است. فدراسيون سعي داشت به واسطه يك پول خيالي از بانك مركزي وام بگيرد و با خيال‌پردازي سران فدراسيون، اوضاع تا اين حد آشفته شده است.

 

ويلموتس كجاست؟

در رسانه‌ها آمده ويلموتس خواهان توافقي جديد با فدراسيون است و از اينكه 6 ماه پول نگرفته بسيار شاكي است و مي‌خواهد در تركيه با مهدي تاج ديدار كند. ديداري كه البته با سفر روز گذشته مهدي تاج به مشهد انجام نشد و بايد منتظر روز شنبه باشيم تا او به ايران بيايد. در حالي كه فرصت بسيار كمي تا ديدار تيم ملي با عراق باقي مانده، هنوز فهرست تيم ملي اعلام نشده و بازيكنان به اردوي تيم ملي دعوت نشده‌اند. عراق در سال‌هاي اخير مشكلات بسياري براي فوتبال ما به وجود آورده و خاطرات تلخي از اين تيم در افكار عمومي ايران پابرجاست. ترس هواداران از اين است كه اين شرايط رواني براي بازيكنان هم وجود داشته باشد و ويلموتس كه در منامه بحرين نشان داد به هيچ‌وجه به وضعيت حيثيتي برخي ديدارهاي تيم ملي آگاه نيست، از پس برطرف كردن ذهنيت منفي نسبت به عراق برنيايد و تيم ملي در اين ديدار ناكام شود. شكست مقابل بحرين آنقدر ترسناك بوده كه هواداران از حالا فكر حذف از مرحله ماقبل نهايي مقدماتي جام جهاني هستند. با وجود چنين فضايي كه بر افكار عمومي حاكم است و با توجه به پايان مسابقات ليگ و آغاز تعطيلي‌ها، ويلموتس هيچ عجله‌اي براي بازگشت به ايران ندارد و اين موضوع هواداران را بسيار عصباني كرده است.

 

بحران ميزباني عراق

وضعيت عراق بحراني است و اين كشور درگير اعتراضات گسترده مردم به فساد دولتي و مشكلات اقتصادي است. اعتراضاتي كه به خشونت كشيده شده و موج ناآرامي‌ها را تا اغلب شهرهاي بزرگ كشانده و عراق را تبديل به كشوري ناامن كرده است. در حالي كه وزارت امور خارجه از شهروندان ايراني درخواست كرد از سفر به شهرهاي ناآرام عراق خودداري كنند، محمدرضا ساكت به همراه هياتي به بصره سفر كرد و بعد از بازديد از ورزشگاه اين شهر، اعلام كرد كه مشكلي با ميزباني عراق ندارد. هرچند ترجيح فدراسيون فوتبال ايران بازي در كربلا بود، اما روابط حسنه دو فدراسيون باعث شد كه ساكت با عراقي‌ها توافق كند. در زماني كه قرار بود مقابل هنگ‌كنگ در خانه اين تيم بازي كنيم، فدراسيون به دليل اعتراضات مردم اين كشور در واكنش درخواست استرداد مجرمين به چين درخواست تغيير محل بازي را داشت كه فيفا رد كرد. اما در حالي كه رسانه‌هاي مطرح ايران از توافق ايران و عراق سخن مي‌گفتند، فيفا با شكايت بحرين وارد عمل شد و اعلام كرد كه عراق براي برگزاري ديدار رسمي «امن» نيست. عراقي‌ها تا عصر امروز فرصت دارند كه كشور ثالثي را به عنوان ميزبان معرفي كنند و شنيده مي‌شود از بين قطر و اردن، يكي انتخاب مي‌شود.

با توجه به شرايط آب و هوايي خاص كشورهاي حوزه خليج فارس كه در ديدار مقابل بحرين هم براي ملي‌پوشان‌مان دردسرساز شده بود بيم آن مي‌رود كه تيم ملي با اين تغيير ميزباني از هواي معتدل عراق به هواي شرجي قطر دچار مشكل‌ شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون