• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4505 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۸ آبان

اسماعيل گرامي‌مقدم، سخنگوي حزب اعتماد ملي:

«سرا» دموكراتيك است اگر احزاب اقماري نبودند

گفته مي‌شود طرح «سرا» مخالفان متعددي دارد و تنها «اتحاد ملت» است كه به طور تمام‌قد از اين طرح حمايت مي‌كند؛ پرسش اينجاست كه علت مخالفت شما با اين طرح چيست؟

به هر حال اين طرح، طرحي نو است؛ به طوري كه كليات آن از اين قرار است كه پيش از آغاز انتخابات قرار است نظرسنجي و راي‌سنجي درون جريان اصلاحات برگزار شود. اما ايراداتي چه به لحاظ تكنيكي، چه به لحاظ فني و چه به ‌لحاظ محتوايي و قانوني از سوي مخالفان مطرح شد. اما مجموعا چون اين طرح، مصوبه شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان است به دنبال آن هستيم كه در تصويب جزييات، ايرادها را مرتفع كنيم. درواقع رايي كه در شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان به اين طرح داده شد، رايي بود به كليات و ما نيز حتما كمك مي‌كنيم كه ايرادات برطرف شود. در اين راستا پيشنهاد كارگزاران سازندگي اين است كه اين راي‌سنجي‌ها پس از تاييد صلاحيت‌ها صورت گيرد و راي‌گيري انجام شود تا آثار سوء آن، ازجمله تبليغات زودهنگام يا موارد غيرقانوني به دنبال نداشته باشد و از سوي ديگر از آن جهت كه احزاب حاضر در شوراي عالي داراي وزن يكسان نيستند، نكاتي وجود دارد كه بايد مد‌نظر قرار بگيرد و در اين راستا لازم است كارگروه‌هاي مربوطه وارد عمل شوند و نواقص را در اين زمينه مرتفع كنند.

آقاي كرباسچي در توييتي انتقاد كرده بود كه بدنه اجتماعي اصلاح‌طلبان از پايين به بالا شكل مي‌گيرد و نه از بالا به پايين و اين بدنه اجتماعي است كه ما را انتخاب مي‌كند و نه ما آنها را. به نظر شما چقدر ايرادي كه آقاي كرباسچي مطرح كرده‌اند، قادر است اين طرح را تحت تاثير قرار دهد؟

بدنه اجتماعي كه راي مي‌دهند، توقع دارند پيش از انتخابات در تعيين ليست هم مشاركت داشته باشند و اين يك روش دموكراتيك است اما ايراد اصلي اين طرح آن است كه اين الگو هيچ مصداق تجربه‌ شد‌ه‌اي در دنيا ندارد. ما در انتخابات رياست‌جمهوري، انتخابات مقدماتي داريم اما در انتخابات مجلس كه انتخاباتي محلي است، تاكنون با يك الگوي تجربه شده مواجه نشده‌ايم.

اما به نظر مي‌رسد اين بعد دموكراتيك بودن حايز اهميت باشد؛ چرا‌ كه در انتخابات 96 در جريان تعيين ليست شورا‌هاي شهر انتقادات بسياري درباره استفاده از رانت‌ در ليست‌هاي انتخاباتي مطرح شد.

الان هم وضع به همين منوال است. به عبارت ديگر وقتي برخي احزاب در درون شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان داراي احزاب اقماري هستند، مي‌توانند سهميه بيشتري به خود اختصاص دهند و نتيجه همان چيزي مي‌شود كه در انتخابات قبل مورد نقد قرار گرفت. به عبارت ديگر وقتي يك حزب داري
15 تا 20 حزب اقماري است، همواره از اكثريتي برخوردار است. يعني اگر حزبي مانند كارگزاران 20 نفر را معرفي مي‌كند، آن احزاب تعدادي بيش از 300 نفر را معرفي مي‌كنند؛ بنابراين اين تفاوت آشكار ميان كساني كه راي مي‌دهند، وجود دارد و با اين ساز و كار از پيش مشخص است كه چه كساني برنده و چه كساني بازنده هستند. بنابراين ايراد جدي همين ‌جا است. اگر همه احزاب مستقل بودند، مي‌توانستيم بگوييم اين طرح، طرحي كاملا دموكراتيك است و جاي مخالفتي هم نبود اما اين ايراداتي كه گفته شد، بسيار جدي است كه البته افرادي ازجمله آقاي اصغرزاده قول دادند در يك كارگروه به اين مشكلات رسيدگي شود. بنابراين ما نيز با آنچه شما از آن تحت‌ عنوان روشي دموكراتيك ياد مي‌كنيد، موافقيم ولي در شرايطي كه زيرساخت‌هاي نهادهاي حزبي كاملا شكل گرفته باشد و قانون انتخابات‌مان با آن سازگار باشد. اما وقتي قانون انتخابات‌مان حزبي نيست، چگونه مي‌توانيم اميدوار باشيم كه اين ساز و كار به خوبي عمل كند و نمايندگاني از اين طريق به مجلس راه‌ پيدا كنند كه عملكرد خوبي داشته باشند؟ بنابراين باز تاكيد مي‌كنم اگر احزاب حاضر همگي مستقل بودند و اقماري نبودند، قطعا اين طرح مي‌توانست به عنوان ساز و كاري قابل‌قبول معرفي شود. به هر صورت در حال حاضر كليات اين طرح مورد تصويب قرار گرفته است و ما اميدواريم براساس قولي كه آقاي عارف داده‌اند، ايرادات آن برطرف شود. ما همواره دنبال اين بوده‌ايم و آرزوي اين را داشتيم كه انتخابات مقدماتي داشته باشيم تا اختلافات كمتر شود.

شما يكي از اعضاي شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان و سخنگوي حزب اعتماد ملي هستيد؛ آيا اين تشكل قرار است پيشنهاداتش را درباره اين طرح به صورت مدون و مكتوب به اين كارگروه ارايه كند؟

بله! حتما اين كار را انجام مي‌دهيم. اعتماد ملي همواره به دنبال وحدت و انسجام بين اصلاح‌طلبان است و حتما به اين شيوه راي‌گيري معتقد است. ما به صورت مدون و مكتوب انتقادات و پيشنهادات را به اين كارگروه تقديم مي‌كنيم كه البته يكي از مهم‌ترين نقد‌هاي‌مان اين است كه هر طرحي در ابتدا بايد به عنوان نمونه در يكي از استان‌ها اجرا شود و چنانچه موفق بود، به كل كشور تعميم داده شود. بنابراين يكي از مهم‌ترين مباحث اين خواهد بود كه اين طرح هيچ پايلوتي و نمونه تجربه شده‌اي ندارد. ما نبايد اين واقعيت را فراموش كنيم كه انتخابات مجلس، انتخاباتي محلي است و گاهي اوقات اجرا شدن چنين طرحي مي‌تواند سمي مهلك براي اصلاح‌طلبان باشد.

آيا اين احتمال وجود دارد كه شهروندان هم در مراحل بعدي هم در اين راي‌گيري شركت كنند يا اينكه «سرا» تنها يك نظرسنجي داخل شوراي عالي براي چهره‌هاي متنفذ و احزاب اصلاح‌طلب است؟

قرار نيست اين نظرسنجي و راي‌گيري فراتر از اين برود. اين بحث در هيات اجرايي مطرح شده است و هيات اجرايي حزب اعتماد ملي از كميته تعامل كه مسووليت تعامل با احزاب و ديگر جريان‌هاي سياسي را برعهده دارد، خواسته است تا اين موضوع را بررسي كند. ما امروز در جلسه كميته تعامل اين مساله را بررسي مي‌كنيم كه طبق روال آقاي افشاني گزارشي ارايه مي‌كند و آنچه را كه درباره تصويب طرح «سرا» گذشت را شرح خواهد داد. پس از آن، اعضاي اين كميته پيامدهاي تصويب اين طرح را بررسي خواهند كرد و در نهايت تصميم‌گيري خواهد شد كه آيا حزب اعتماد ملي مي‌خواهد با اين شرايط در شوراي عالي سياستگذاري سياستگذاري بماند يا خير؟ همچنين اينكه اگر قرار است در اين شورا بماند با چه شرايطي به همكاري‌اش ادامه مي‌دهد و اگر قرار است خارج شود، به چه نحوي فعاليت خود را خارج از اين شورا ادامه دهد.

احتمالا پيشنهادات مختلفي در اين رابطه مطرح شود، ازجمله اينكه آيا در جريان بررسي جزييات طرح، امكان طرح پيشنهادات جديد به صورتي كه انتظارات حزب اعتماد ملي و ديگر منتقدان تامين شود، وجود دارد. به هر صورت اين مباحث در جلسه امروز به طور جدي مورد بحث قرار خواهد گرفت.

بايد اين را هم بگويم، همواره كميته تعامل و حزب اعتماد ملي به دنبال انسجام و وحدت اصلاح‌طلبان بوده است اما آنچه مساله اصلي كميته تعامل بوده، اين است كه مي‌شد به اساسنامه عمل و ماده 3 آن اصلاح شود و ماموريت آن در ارايه ليست‌ها تغيير كند. كه اين اتفاق نيفتاد اما با همه اين اوصاف حزب اعتماد ملي و كميته تعامل، انسجام اصلاح‌طلبان را دنبال مي‌كند. ما همواره به معتقد به عملكرد جبهه‌اي بوده‌ايم و هنوز هم بر خط‌مشي خود قائليم؛ برخلاف برخي احزاب كه شعار عملكرد جبهه‌اي مي‌دهند اما خلاف آن عمل مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون