• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3229 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۶ ارديبهشت

كتابخانه

خليج فارس هميشه ايراني

خليج فارس را مي‌توان يكي از ژئو استراتژيك‌ترين مناطق كل تاريخ دانست. چه در دوران باستان كه شاهراه حياتي امپراتوري هخامنشي بود چه در دوران جديد كه هميشه مورد توجه ابرقدرت‌هاي دنيا بوده است. بر همين اساس است كه تحقيقات تاريخي و سياسي بسيار فراواني درباره اين منطقه شده است. يكي از اين تحقيقات كتابي است با نام تاريخ خليج فارس «از قديم تاكنون» كه توسط لارنس جي پاتر ويراستاري و به دست محمد آقاجري به فارسي ترجمه شده است. اين كتاب در همايشي كه اكتبر 2004 در قبرس برگزار شده شكل گرفته است. كتاب تاريخ خليج فارس درباره پهنه آبي «خليج هميشه پارس» و متشكل از مقالاتي است به قلم نويسندگاني چون تي. پاتس، ويتكُم، تورج دريايي، محمدباقر وثوقي، ‌گري سيك و ديگر بزرگاني كه نام آنها نشان‌دهنده ارايه اثري گرانسنگ براي مخاطب است. نويسندگان اين مقالات مقاطع تاريخي گوناگون و نيز موضوعات مختلف جامعه‌شناختي را موضوع بررسي قرار داده‌اند. نكته جالب اينكه در اين اثر، خليج فارس به صورت يك كل و نه صرفا ضميمه تمدن‌هاي فلات ايران يا شبه‌جزيره عربستان بررسي شده است. ديدگاهي نو كه دستاوردهايي تازه و بس ارزنده به ارمغان آورده است، گرچه گاه در مستقل شمردن اين پهنه آبي و كرانه‌هاي آن از ايران شايد غلو شده باشد. همساني‌هايي كه از آنها ياد شده است تنها جنبه‌هاي ظاهري زيست و فرهنگ مردمان و اقوام را شامل مي‌شود، حال آنكه انسان هويتي مستقل دارد از آنچه ظاهر وي مي‌نمايد. هويتي برخاسته از باورها و ارزش‌هاي او كه اگر از اين جنبه داوري مي‌كنيم، ساكنان خليج فارس با مردمان سواحل هند يا كرانه‌هاي «مالابار» تفاوت‌هاي بسياري دارند. نكته جالب اين اثر اين است كه خليج فارس به صورت يك كل و نه صرفا ضميمه تمدن‌هاي فلات ايران يا شبه‌جزيره عربستان بررسي شده است. انتشارات ققنوس اثر حاضر را در 494 صفحه منتشر كرده است.

 

به نام گل سرخ

كتاب نيلوفر و گل سرخ كه به تازگي توسط نشر نو وارد بازار شده است يك پژوهش مفيد در مطالعات تطبيقي و بنيادشناسانه پيرامون دو حوزه «ديانت» يا بهتر است گفته شود دو حوزه «معنويت» آسيايي است. نام اوليه و اصلي نويسنده اين كتاب، دكتر جو مارتين است كه پس از اسلام آوردن به يوسف داود متحول شده است. او پژوهشگر، نمايشنامه‌نويس، كارگردان و نويسنده داستان‌هاي تخيلي است كه پيش از كتاب حاضر، هشت اثر موفق تاليف كرده است. در اين كتاب تصوف به مثابه جرياني قدرتمند در محيط فرهنگي و معنوي مسلمانان و جنبه‌هايي از معنويت بودايي در پويشي تطبيقي مورد تحليل و موضوع تحقيق قرار گرفته است. بر مبناي شناخت اين دو، بخش‌هايي ار تجربه معنوي بشر توصيف و واكاوي شده است. نويسنده، خود صاحب تجربه‌هاي معنوي متنوع و متفاوت بوده و با «همدلي» كه شرط انصاف و درك عميق از اديان است، قلم زده و دانش خود را در اين دو زمينه به نگارش درآورده است. كتاب نيلوفر و گل سرخ كه توسط مرضيه سليماني ترجمه شده است مجموعه‌اي از نوشته‌هاي تحقيقي- تحليلي و چند گفت‌وگو با صاحب اجتهاد و نظر در دو آيين مهم و مشهور معنوي، يعني تصوف و بودايي است. حجم اين اثر زياد نيست، اما خواننده نكته‌سنج و علاقه‌مند از عمق دقت و مطالب بهره و لذت فراوان خواهد برد و نكته‌هاي مهمي خواهد آموخت. استعاره‌هاي جو مارتين از رنگين‌كمان در آسمان به گلستان در زمين متمايل شده و تنوع طيف‌هاي معنوي را بدين شيوه بيان كرده است. نيلوفر و گل سرخ، اسرار دو شيوه پررمز و راز از طريقت‌هاي معنوي و تجربه‌هاي باطني بشر است. طريقت‌هايي كه در طول هزاران سال، بي‌شمار سالك و شيفته را در آغوش گرفته و به طريق سلوك، به سوي آرمانشهر رستگاري روانه كرده است.

 

شيعيان در دوره ايلخانان

«بررسي وضعيت تشيع و تصوف در دوره ايلخانان» عنوان كتابي است كه اواخر اسفندماه 1393 در تهران به چاپ رسيد. كتابي است كه وضعيت شيعه، علماي شيعه، تصوف و خانقاه‌ها را هنگام هجوم مغولان و نواده‌هاي آنها در ايران، مورد بررسي و واكاوي قرار مي‌دهد. مولف و گردآورنده آن سميرا بهزادي است كه نشر ليان آن را به چاپ رسانده است. بهزادي در اين كتاب، اوضاع و چگونگي شرايط قرن هفتم ايران (قرن مياني)، نحوه حكومت خوارزمشاهيان، خلافت عباسي، شيعيان اسماعيليه، چگونگي و چرايي حمله مغولان به ايران، نحوه مملكتداري نواده‌هاي مغولان، همچنين چگونگي وضعيت شيعيان در آن روزگار، علماي شيعه و نقشي كه آنها در تغيير مذهب بعضي ايلخانان داشته‌اند، وجود علما و سياستمداران بزرگي چون خواجه‌نصيرالدين توسي، علامه حلي و... را بررسي كرده. همچنين در اين كتاب به چگونگي وضعيت تصوف و خانقاه‌ها در اين دوره نيز پرداخته شده. ايشان گذري نيز به معماري مساجد و خانقاه‌ها در آن دوره زده است. اين كتاب براي علاقه‌مندان به تاريخ مياني ايران، تاريخ تشيع و تصوف، وضعيت مردم و علما و دانشمندان شيعه در آن دوره و دوستداراني كه به آن دوران علاقه‌مند هستند بسيار مفيد است. مطالب همه با ارجاعات مستقيم منابع دست اول و كتب تحقيقاتي موجود در بازار جمع‌آوري شده. هرچند منابع قرن هفتم تقريبا محدود است. همين مساله باعث شده، كتاب از نظر علمي در سطح قابل توجهي قرار گيرد. مولف سعي كرده نثر آن را روان كند تا براي همه مردم قابل فهم و خواندني باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون