• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4505 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۸ آبان

زلزله‌اي به بزرگي 5.9 ريشتر آذربايجان شرقي را لرزاند

زمين زير پاي‌كودكان ورزقان لرزيد

«باز هم تو مي‌ماني و ديوارهاي فرو ريخته پر از خاطره»؛ اين را علي ربيعي، سخنگوي دولت در يادداشت اينستاگرامي خود كه به بهانه زلزله روز گذشته استان آذربايجان‌شرقي منتشر كرد، نوشته است. زمين‌لرزه‌اي به ‌قدرت ۵.۹ ريشتر كه ساعت 21:17 بامداد جمعه در شهرستان ميانه استان آذربايجان شرقي به وقوع پيوست و بنا بر گزارش خبرگزاري‌ها، بخش‌هايي از استان گيلان، تهران و اردبيل را نيز لرزاند.

 

دستور تلفني روحاني و بسيج امكانات

حسن روحاني، رييس‌جمهوري نيز كه بنا بر اعلام سخنگوي دولت، بلافاصله پس از وقوع اين زلزله، در تماس تلفني با استاندار آذربايجان شرقي، دستورهاي لازم را جهت رسيدگي به زلزله‌زدگان صادر كرده بود، پس از دريافت گزارش از استاندار آذربايجان شرقي در ارتباط با ابعاد حادثه، ميزان خسارات وارده و وضعيت مصدومان، خواستار بسيج تمامي امكانات جهت امدادرساني به مناطق زلزله‌زده شد.

به گزارش ايرنا، رييس‌جمهوري در اين تماس تلفني در خصوص امدادرساني موثر و سريع به مناطق زلزله‌زده و آسيب‌ديدگان از اين حادثه و رفع نيازهاي فوري و ضروري زلزله‌زدگان دستورهاي لازم را صادر و بر آماده‌سازي همه امكانات از سوي دستگاه‌هاي مختلف جهت تسريع در ارايه خدمات و امداد به حادثه‌ديدگان و مصدومان تاكيد كرد.محمدرضا پورمحمدي، استاندار آذربايجان شرقي نيز گزارشي از آخرين وضعيت مناطق زلزله‌زده استان و خسارات و تلفات ناشي از آن را به رييس‌جمهور ارايه كرد و با تاكيد بر اينكه تمام امكانات ستاد مديريت بحران استان براي امدادرساني به مناطق زلزله‌زده بسيج شده است، از آغاز اسكان اضطراري زلزله‌زدگان خبر داد.

 

تاكيد جهانگيري بر امدادرساني فوري

همزمان معاون اول رييس‌جمهوري نيز بر لزوم امدادرساني فوري و بسيج همه امكانات براي كمك‌رساني به مناطق زلزله‌زده استان آذربايجان شرقي تاكيد كرد. اسحاق جهانگيري در تماس تلفني صبح روز جمعه با استاندار آذربايجان شرقي كه در ستاد بحران در روستاي ورنكش بخش تركمانچاي ميانه حضور دارد، گزارشي از آخرين وضعيت خسارات وارده و اقدامات صورت گرفته براي كمك به زلزله‌زدگان دريافت كرد. معاون اول رييس‌جمهوري از استاندار آذربايجان شرقي خواست با بسيج تمامي امكانات استان و اعزام گروه‌هاي امدادرسان و ارزياب به مناطق زلزله‌زده، اقدامات لازم و كمك‌رساني فوري به آسيب‌ديدگان را در دستوركار خود قرار دهد.

جهانگيري همچنين از همه نيروها و ارگان‌هاي امدادرسان استان خواست تمام امكانات و ظرفيت‌ها را براي كمك به زلزله‌زدگان به ‌كار گيرند. استاندار آذربايجان شرقي نيز در اين تماس تلفني، گزارشي از آخرين آمار جانباختگان و مجروحان ارايه كرد و از بسيج همگاني در استان براي كمك‌رساني و نجات زلزله‌زدگان خبر داد.

 

تاكيد لاريجاني بر رفع نيازها و اسكان اضطراري زلزله‌زدگان

علي لاريجاني، رييس مجلس شوراي اسلامي نيز با صدور پيامي ضمن ابراز همدردي با حادثه‌ديدگان زلزله آذربايجان شرقي، جان باختن 6 نفر از هموطنان‌مان را در اين حادثه تسليت گفت و خواستار امدادرساني فوري دستگاه‌هاي مسوول با استفاده از همه امكانات، درمان مصدومان، اسكان اضطراري و رفع نيازهاي آسيب‌ديدگان از اين حادثه شد. به گزارش خبرگزاري خانه‌ملت، لاريجاني با ابراز تاسف نسبت به جان باختن و مصدوم شدن جمعي از هموطنان در پي وقوع حادثه زمين‌لرزه در استان آذربايجان شرقي تاكيد كرد: «مردم شريف ايران همواره با همت بلند و روحيه صبر خود اين‌گونه حوادث غيرمترقبه را پشت سر گذاشته و به كمك هموطنان آسيب‌ديده شتافته، يار و مددرسان آنان بوده‌اند.»

او تصريح كرد: «لازم‌ است نهادها و سازمان‌هاي مسوول در امر امداد و نجات در اسرع وقت و با بهره‌گيري از همه امكانات موجود به ياري آسيب‌ديدگان از زلزله، رفع نيازها و اسكان اضطراري آنان و درمان مصدومان و مجروحان بپردازند.» رييس مجلس شوراي اسلامي به‌ نيابت از خود و وكلاي ملت در مجلس شوراي اسلامي، ضمن اظهار همدردي با مردم شريف مناطق زلزله‌زده استان آذربايجان شرقي، از درگاه خداوند متعال براي مصدومان و مجروحان سلامتي و شفاي عاجل و براي جان‌باختگان رحمت و مغفرت مسالت كرد.

 

اهتمام دولت و بازگشت به زندگي عادي

گفتيم علي ربيعي، سخنگوي دولت در پيامي اينستاگرامي به ابراز همدردي با بازماندگان اين زلزله پرداخت. ربيعي اما در عين حال در حساب كاربري خود در توييتر نيز به اين حادثه تلخ واكنش نشان داد و از اهتمام جدي دولت براي بازگشت زندگي عادي به مناطق زلزله‌زده و آسيب‌ديده خبر داد. ربيعي نوشت: «متاسفانه باز هم زلزله زندگي هموطنان‌مان را لرزاند. از ساعت وقوع، رييس‌جمهوري و معاون اول دستوراتي را به دستگاه‌هاي مسوول براي رسيدگي به زلزله‌زدگان صادر كردند.» او اضافه كرد: «دولت تمامي اهتمام خود را به كار خواهد بست تا زندگي عادي به اين منطقه برگردد و تن زلزله‌زدگان ديگر با لرزش سرماي زمستاني نلرزد.» او همچنين در يادداشت اينستاگرامي خود خطاب به زلزله‌زدگان استان آذربايجان شرقي كه با تيتر «باز هم تو مي‌ماني و ديوارهاي فرو ريخته پر از خاطره» منتشر شد، نوشت: «متاسفانه باز هم زلزله، زندگي‌ بخشي از هموطنان‌مان را در آذربايجان شرقي لرزاند. دولت، سازمان‌هاي مردم‌نهاد و همه ايرانيان بايد تمام اهتمام خود را به كار‌گيريم تا تن زلزله‌زدگان، با لرزش سرماي زمستاني نلرزد. ما بار ديگر جلوه‌اي از كنار هم بودن را نشان مي‌دهيم تا زندگي، رنگ عادي خود را در اين مناطق باز يابد.»

ربيعي در ادامه با بيان اينكه «با شنيدن خبرناگوار زلزله آذربايجان شرقي، حيدرباباي شهريار خاطرم آمد»، به چند بيتي از اين شاعر آذري‌زبان ايراني اشاره كرد: «از ورزغان رسيده گلابي‌فروش ده/ ورزغان نان آرموت ساتان گلنده/ از بهر اوست اين همه جوش و خروش ده/ اوشاقلارين سسي دوشردي كنده/ دنياي ديگري است خريد و فروش ده/ بيزده بوياننان ائشيديب، بيلنده/ ما هم شنيده سوي سبدها دويده‌ايم/ شيللاق آتيب، بير قيشقريق سالارديق/ گندم بداده‌ايم و گلابي خريده‌ايم».

سخنگوي دولت در ادامه خاطرنشان كرد: «در تمامي اين لرزش‌هاي ويرانگر، درد مشتركي است؛ حال چه تن لرزان بويين‌زهرا و روستاي من باشد، چه شهر فرو ريخته و ماتم‌زده بم و چه ديوارهاي فروريخته طبس، ثلاث‌باباجاني يا ورزقان. در پس اين زمين‌لرزه‌هاي ناگهاني، درد و غمي كمرشكن است كه بر جان آوار مي‌شود و خاطراتي كه به زير تلي از خاك فرو مي‌روند و تو به انتظار دست ياريگري مي‌ماني كه به آن تكيه كني و قامت تكيده مصيبت‌زده‌ات را استوار كني تا بتواني تكه‌هاي هستي خاك گرفته‌ات را دوباره بيابي و زندگي كني.» ربيعي در پايان ابراز اميدواري كرد كه «بتوانيم مصايب اين زلزله را هر چه زودتر پشت سر بگذاريم و زمين مناطق زلزله‌زده اخير آنچنان كه شهريار توصيف كرده به زير پايكوبي شاد كودكان ورزقان و ديگر كودكان آن ديار بلرزد و نه زلزله!»

گزارش كاملي درباره ابعاد اين حادثه تلخ، آمار دقيق كشته‌شدگان و مجروحان و آخرين وضعيت امدادرساني به زلزله‌زدگان را در صفحه 12 همين شماره روزنامه «اعتماد» مي‌خوانيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون