• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4509 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۲ آبان

حسن روحاني در جلسه شوراي اداري استان كرمان:

احراز صلاحيت كانديداها را به شهروندان بسپاريم

رييس‌جمهوري در ادامه برنامه‌هاي سفر استاني كاروان تدبير و اميد به استان كرمان، صبح روز سه‌شنبه در جلسه شوراي اداري اين استان شركت و در جمع مديران استاني سخنراني كرد. آنچه حسن روحاني در اين سخنراني بر آن تاكيد داشت يك منطق رياضي ساده‌ بود؛ درآمد اصلي كه كشور را اداره مي‌كند، درآمدهاي نفتي است. اگر امروز در شرايط عادي بوديم به‌طور متوسط در سال 60 ميليارد دلار فروش نفت داشتيم در حالي كه بودجه سالانه كشور 450 هزار ميليارد تومان است. روحاني با اين به اصطلاح دو دوتا چهارتاي ساده خطاب به همه منتقدان و مخالفان سياست خارجي دولت گفت كه «اداره كشور به ريال نياز دارد.»

حسن روحاني دشوارترين روزها در بازه 41 ساله پس از انقلاب اسلامي را ماه‌هاي اخير دانست؛ چراكه به گفته او از آغاز انقلاب تاكنون براي فروش نفت يا حركت يك نفتكش از ايران به بندرهاي دنيا اين همه سختي وجود نداشته است. رييس‌جمهوري در ادامه به اظهارات كساني اشاره كرد كه به توصيف او چندان به مسائل بودجه و اقتصاد كشور آشنا نيستند و ممكن است بگويند نفت نفروشيم، پاسخ داد و تاكيد كرد كه «منابع بزرگ خدادادي براي استفاده است و در بستن و قفل كردن هنر نيست، باز كردن هنر است.» رييس‌جمهوري به انتقاداتي در مورد متوقف ماندن برخي پروژه‌هاي دولت نيز اشاره كرد و گفت: «اينكه مي‌گويند دولت چرا اين كار را نكرد (اجراي پروژه يا ...؟) بدون منابع و پول كه نمي‌شود.» او با بيان اينكه ما نياز به ارز خارجي هم داريم، توضيح داد: «يك‌سري واردات با ارز خارجي امكان‌پذير است و اين خدمات سالانه حدود 50 تا 60 ميليارد دلار نياز كشور است. سالانه 15 ميليارد دلار كه براي كالاي اساسي و دارو مصرف مي‌كنيم با ارز 4200 توماني است كه در بازار آزاد امكان دارد 11 هزار تومان باشد اما ما سوبسيد مي‌دهيم، چراكه اگر ندهيم قيمت‌ها افزايش پيدا مي‌كند. ما محاسبه كرديم كه اگر كالاي اساسي تك نرخي شود قيمت اجناس مورد نياز مردم دوبرابر مي‌شود.»

 

شبانه‌روز تلاش كرديم كه برجام نشكند

حسن روحاني روز سه‌شنبه در جلسه شوراي اداري استان كرمان ضمن برشمردن شرايط اقتصادي كشور خطاب به مردم گفت: «راه و مسيري كه دولت و نظام انتخاب كرده، درست است و حق با شماست كه سختي‌هاي زيادي داريد، اما شرايطي بود كه دشمنان براي ما به وجود آوردند و ما آغازگر نبوديم.» او البته تاكيد كرد كه دولت شبانه‌روز تلاش كرده تا برجام نشكند.

رييس‌جمهوري در ادامه دلايلي كه برجام را به اين نقطه رساند، مطرح كرد و گفت: «اسراييل اعلام كرد فشار چندين ماهه ما بود كه ترامپ را وادار كرد از برجام خارج شود و عربستان گفت كه پول داديم. اگر مشكل داريم، از جاي ديگر و از دشمنان و بدخواهان ماست، همه خوشحال بودند كه امريكا از برجام خارج شده و ايران خارج مي‌شود و تحريم‌ها برمي‌گردد و مي‌گويند ايران به هم زد و نمي‌گويند امريكا اول از برجام خارج شد.»

روحاني با يادآوري اينكه مهلت داديم كه اگر اروپا جبران كند، در برجام مي‌مانيم، افزود: «ما يك‌سال صبر كرديم و هيچ شخصي در دنيا نمي‌تواند به ما ايراد بگيرد كه چرا از تعهدات برجامي خارج مي‌شويد؟ يك‌سال صبر كرديم و تا امروز نتوانسته‌اند ما را به شوراي امنيت برگردانند، زيرا با منطق و حساب شده كار را انجام مي‌دهيم.»

 

شايد اگر رييس‌جمهوري ديگري در امريكا بود مذاكره مي‌كرديم

رييس‌جمهوري همچنين خاطرنشان كرد: «راهي كه ما انتخاب كرديم، راه مقاومت و ايستادگي و كاهش تعهدات برجامي و مذاكره با دنيا همه در كنار هم و درست است. با دنيا حرف مي‌زنيم و پيشنهاد مي‌دهند و پيشنهاد مي‌دهيم و تا امروز پيشنهادات را قبول نكرده‌ايم. در نيويورك پيشنهادات نسبتا خوبي داده شد و مي‌توانستيم تصميم بگيريم كه تحريم را بشكنيم و شرايط طوري بود كه بايد به رييس‌جمهوري امريكا اعتماد مي‌كرديم كه كار بسيار سختي بود، شايد اگر رييس‌جمهوري ديگري در امريكا بود اين كار تا اول مهرماه انجام و تمام مي‌شد.»

روحاني در ادامه با بيان اينكه در اين مسير كشورهايي واسطه شده‌‌اند، گفت: «تقريبا در اصول به توافق رسيده‌ايم و در شيوه اجرا مشكل داريم ما راه مذاكره را رها نمي‌كنيم، اما به مذاكره هم اتكا نمي‌كنيم.»

زير بار سرك كشيدن در زندگي مردم نرفته‌ام

رييس‌جمهوري در بخش ديگري از سخنراني و پس از مصايب اقتصادي حاصل از خروج امريكا از برجام به تصميم‌هاي اقتصادي دولت در بازه زماني اخير اشاره كرد و در مورد آن توضيح داد. او گفت: «عده‌اي از اول سال 97 به ما مي‌گفتند راهي جز كوپني كردن اجناس نداريد، اما سياست ديگري مدنظر بنده بود و گفتيم بايد تلاش كنيم جنس به اندازه لازم در بازار وجود داشته باشد و مردم احساس ثبات داشته و احساس كنند روند كشور اميدبخش است. ذخاير استراتژيك را به‌طور مداوم مراقبت مي‌كنيم و كالا در بازار وجود دارد. مساله ديگر قدرت خريد مردم بود كه پايين آمده و پول كمي كه از فروش نفت در اختيار ماست كم است.»

رييس‌جمهوري بار ديگر با يادآوري بسته حمايتي دولت براي 18 ميليون خانوار به دست آوردن اطلاعات دقيق در اين زمينه را يكي از مشكلات دولت دانست و گفت: «ما مي‌توانيم اين اطلاعات را به دست بياوريم منتها بايد به زندگي مردم سرك بكشيم. از اول دولت يازدهم مقاومت كرده‌ام، زيرا سرك كشيدن مضرات و منافعي دارد و مضرات آن بيشتر است و تاكنون زير بار نرفته‌ايم و اگر دولت چنين تصميمي بگيرد، مي‌توانيم مشخص كنيم خانواده‌هاي نيازمند چه كساني هستند.»

بنا به گفته روحاني محاسبات اوليه نشان مي‌دهد كه 24ميليون و 600 هزار خانوار در كشور داريم كه حدود 7ميليون خانوار وضعيت خوبي دارند و 18 ميليون خانواده زندگي را به سختي مي‌گذرانند. از همين‌رو قرار است ماهيانه بسته حمايتي در قالب كارت‌هاي قابل شارژ در اختيار اين خانوارها قرار گيرد.

براي عده‌اي اگر لبخند بزني، سازشكار و ليبرالي

او در بخش ديگري از سخنانش به بدعهدي امريكا اشاره كرد و گفت: «اينكه بايد مقابل استكبار بايستيم، درست است. اينكه امريكا بدعهد است، درست است. اينكه نبايد زندگي مردم را به بيرون وصل كنيم، درست است اما بايد بر مبناي توانمندي‌ها و امكانات خودمان كشور را اداره و ضروريات زندگي مردم را در نظر بگيريم. دارو بايد در دسترس مردم باشد و منابع و ذخاير ما هميشه بايد تضمين باشد. نمي‌شود روزي دارو يا گندم نباشد.»

رييس‌جمهور گفت: «اينكه در ميان مردم تزلزل فكر و تشويش اذهان ايجاد كنيم و مردم را نسبت به آينده نگران كنيم و بخواهيم به مردم بگوييم راهي كه شما انتخاب كرده‌ايد درست نيست، استكبار است. استكبار اين است كه يك جمع، گروه و فرد بگويد شما همه اشتباه مي‌كنيد و ما حرف درست را مي‌زنيم و كار ابليس نيز همين بود كه برابر حق سر فرود نياورد و گفت من بهتر هستم.» او همچنين با اشاره به اقتصاد عمومي رو به پيشرفت كشور و تاكيد بر امانت‌داري و اخلاق‌مداري در بازار عنوان كرد: «بايد اخلاق را در معاملات رعايت كنيم، چراكه اخلاق تنها لبخند زدن و سلام كردن نيست، هر چند كه برخي به لبخند زدن هم اشكال مي‌گيرند و اگر كسي عبوس باشد، مطابق با معيارهاي جامعه كار كرده و وقتي لبخند بزند، سازشكار و ليبرال مي‌شود.» روحاني با مطرح كردن اينكه چرا در زندگي مردم تجسس مي‌كنيم؟ گفت: «يكي از افتخارات ما افشا كردن است. در حالي كه اگر كسي جرم، جنايت و تعدي كرده طبق قانون و مقررات بايد برخورد شود، هرچند قانون همه‌ جا كار نمي‌كند. قانون براي محدوده خاص است، آنچه همه‌جا كار مي‌كند، اخلاق است. بايد اخلاق حاكم باشد. قانون هم بايد باشد اما از قانون مهم‌تر، اخلاق است و بايد اخلاق را در جامعه حاكم كنيم.»

 

احراز صلاحيت كانديداها را به مردم بدهيم

رييس‌جمهوري در بخش پاياني سخنان به انتخابات اشاره كرد و گفت: «نكند شياطين در ماه‌هاي آينده كه انتخابات است و به‌طور طبيعي در انتخابات لحن‌ها و صداها بالا مي‌رود، بين ما تفرقه، اشكال و فاصله ايجاد ‌كنند. بگذاريم مردم و كانديداها آزاد باشند و راي مردم معيار باشد. احراز نهايي را به دست مردم بدهيم.» روحاني ادامه داد: طبق قانون و مقررات بايد برخورد كرد. در صلاحيت‌ها جاهايي كه شك و ترديد داريم يا ترديدهاي بسيار جزيي، نبايد رد شود. بايد مقداري باز بگذاريم و انتخاب را دست مردم بدهيم. خيلي به فكر جناح و حزب نباشيم. يك فرد لايق و دلسوز و علاقه‌مند به كشور كه اهل سوءاستفاده و رانت نيست براي مجلس انتخاب كنيم كه مجلس آينده بهتر و فعال‌تر باشد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون