• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4509 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۲ آبان

آيين مردمي كتابگردي 98

احمد مسجد جامعي

شش سال از راه‌اندازي آيين مردمي كتابگردي مي‌گذرد.شش سال پيش اين آيين براي پشتيباني از كتابفروشي‌ها به عنوان كانون‌هاي ارتباط ميان نويسندگان و خوانندگان و بخشي از فضاي عمومي با نشاط و پوياي شهري و قدرداني از كتابفروشان شكل گرفت.

از نخستين دوره اين پويش، گروه بزرگي از فرهيختگان و نخبگان به دعوت‌كنندگان آن پيوستند و به همراهي مردم در سراسر كشور با اين حركت كمك كردند.

امسال در حالي به استقبال برنامه كتابگردي مي‌رويم كه تاثير تحريم‌ها بر انتشار كتاب نيز تاثير گذاشته و باعث گراني قيمت كتاب شده است و ممكن است اين تاثير به كم‌رونق شدن كتابفروشي‌ها بينجامد. كتابفروشي‌ها بخشي از فضاي عمومي جامعه است كه انتقال فكر و دانش را تسهيل مي‌كنند و خاموش شدن چراغ كتابفروشي‌ها آسيب‌هايي به دنبال دارد كه نتايج آن براي جامعه فاجعه‌بار است.

در چنين شرايطي نبايد بگذاريم چراغ كتابفروشي‌ها خاموش يا كم‌نور شود، زيرا چراغ كتابفروشي‌ها خانه‌هاي ما را نيز روشن مي‌كند و نور اميد را هم‌چنان در دل‌هاي ما زنده نگه مي‌دارد. ما مي‌توانيم با حضور خود در كتابفروشي‌ها و خريد كتاب به روشن ماندن اين چراغ‌ها كمك كنيم و شهر و خانه‌هاي‌مان را روشن نگه داريم.

همراه با گروهي از فرهيختگان از مردم شريف ايران دعوت مي‌كنيم به منظور احياي فرهنگ كتابخواني و خريد كتاب از كتابفروشي‌ها، روز پنج‌شنبه ۳۰ آبان با حضور پرشور در قالب گروه‌هاي دانش‌آموزي، دانشجويي، خانوادگي، دوستانه و... در كتاب‌فروشي‌هاي سراسر كشور و خريد كتاب، از ناشران، نويسندگان، مترجمان و مشاغل مرتبط با توليد كتاب كشورمان تقدير كنند.

از اهل قلم، روحانيون، هنرمندان، آموزگاران، استادان، اصحاب فكر، فرهنگ و انديشه، پديدآورندگان كتاب، شخصيت‌هاي سياسي و چهره‌هاي برجسته و مورد احترام مردم نيز دعوت مي‌كنيم همچون سال‌هاي گذشته ضمن حضور در كتابفروشي‌ها و خريد كتاب با پشتيباني از اين حركت مردمي به رونق و استمرار آن ياري رسانده و به شكل‌گيري و گسترش فضاي گفت‌وگوي عمومي با محوريت كتاب كمك كنند.

از روزنامه‌نگاران، مديران رسانه‌هاي مكتوب، صدا و سيما و فعالان شبكه‌هاي اجتماعي نيز درخواست مي‌كنيم با دعوت از مردم و فرهيختگان و انعكاس حضور مردم در كتابفروشي‌ها به ياري اين حركت بيايند.

همچنين از گروه‌هاي ترويج كتابخواني، باشگاه‌هاي كتابخواني، نهادهاي غيردولتي فعال در حوزه كتاب در شهرها و روستاهاي سراسر كشور دعوت مي‌كنيم با حضور در كتابفروشي‌ها به ترويج كتابخواني كمك كنند. اميدوارم با تلاش همگاني، حضور در كتاب‌فروشي‌ها و خريد كتاب به يكي از عادت‌هاي هميشگي‌مان تبديل شود تا هم اقتصاد نشر رونق گيرد و چرخِ آن به حركت خود ادامه دهد و هم اميد و نگاه به آينده در فضاي فكر و فرهنگ كشور تداوم داشته باشد.

وعده ديدار ما پنجشنبه ۳۰ آبان در كتابفروشي‌هاي سراسر كشور

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون