• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4516 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۳۰ آبان

سخنگوي قوه قضاييه اعلام كرد

صدور احكام فعالان محيط زيستي

گروه اجتماعي|‌ احكام فعالان محيط‌زيستي بازداشتي بدون حضور وكلاي‌شان در دادگاه انقلاب اعلام شد. بر اين اساس، نيلوفر بياني و مراد طاهباز به 10 سال زندان، طاهر قديريان و هومن جوكار به 8 سال زندان و اميرحسين خالقي و سپيده كاشاني نيز به 6 سال حبس محكوم شدند. حكم سام رجبي و عبدالرضا كوهپايه هم هنوز مشخص نيست. محمدحسين آقاسي، وكيل پرونده فعالان محيط‌زيستي، با تاييد اين خبر به اعتمادآنلاين گفت: «خبر درست است و حالا بايد منتظر برگزاري دادگاه باشيم. قانوني داريم كه اگر در پرونده، محكوم عليه تسليم احكام بشود، دادگاه مي‌تواند يك‌چهارم حكم را كاهش دهد، يعني در صورتي كه مراد طاهباز يا نيلوفر مرداني از تجديدنظر انصراف بدهند، قاضي مي‌تواند دو سال و نيم از حكم را كم كند. البته بايد ديد كه آيا قاضي دادگاه تمام اين سال‌هايي را كه دراختيارش است كاهش مي‌دهد يا تنها به بخشي از آن بسنده مي‌كند.»

آقاسي با اشاره به اينكه ورود مقامات عالي باعث كاهش حكم‌ها از اعدام به حبس شده، عنوان كرد: «گفت‌وگوهايي انجام شد و سپس مقامات عالي به آن ورود كرد و همين مساله هم باعث شد تا حكم‌ها اين‌چنين كاهش پيدا كند و از شدت و حدت آنها كاسته شود.» آقاسي درباره نحوه اعلام حكم به موكلانش هم گفت: «در پرونده‌هاي امنيتي نحوه ابلاغ حكم به اين شكل نيست كه در زندان ارايه شود، بلكه دادگاه تشكيل مي‌شود و در آن حكم را براي افراد مي‌خوانند.» اين وكيل دادگستري خاطرنشان كرد: «به احتمال بسيار زياد، سام رجبي و عبدالرضا كوهپايه حكم‌شان را روز شنبه هفته آينده، دوم آذرماه دريافت خواهند كرد.» آقاسي در پايان و در پاسخ به پرسش اعتمادآنلاين مبني بر اينكه امكان كاهش بيشتر حكم‌ها هم وجود دارد يا خير، گفت: «اصلا نمي‌شود چنين پيش‌بيني‌اي انجام داد. بايد منتظر ماند و ديد كه چه اتفاقي مي‌افتد و نحوه تعامل دادگاه با موكلان ما چگونه خواهد بود.»

اين 6 نفر از فعالان محيط‌زيست، بهمن ماه سال 96، دستگير و متهم به جاسوسي عليه ايران براي كشورهاي بيگانه و همچنين فساد في‌الارض شده بودند. حكم ابتدايي براي محكومان اين پرونده، اعدام بود.

 

اسماعيلي: راي محيط زيستي‌ها صادر شد

به گزارش مركز رسانه قوه قضاييه؛ سخنگوي قوه قضاييه با اشاره به صدور و ابلاغ راي متهمان جاسوسي از مراكز نظامي در پوشش محيط زيست گفت: پس از برگزاري ۳۶ جلسه از دادگاه متهمان مورد اشاره كه با حضور آنها و وكلاي مدافعشان در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب برگزار شد، رييس دادگاه با توجه به استماع دفاعيات متهمان و وكلاي مدافع آنها راي خود را صادر و ابلاغ كرد. اسماعيلي ادامه داد: مطابق دادنامه صادر شده از سوي رييس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، متهمان اين پرونده به حبس از ۴ تا ۱۰ سال محكوم شده‌اند. سخنگوي دستگاه قضا با اشاره به اينكه راي دادگاه بدوي و قابل تجديد نظر‌خواهي است با استناد به مواد قانوني از بيان جزييات حكم خودداري كرد. گفتني است، متهمان و وكلاي مدافع آنها ۲۰ روز فرصت دارند تا نسبت به راي صادر شده تجديد نظرخواهي كنند. لازم به ذكر است، بي‌سابقه‌ترين ارزيابي كارشناسي از سوي نهادهاي نظامي و اطلاعاتي كشور در مورد اين پرونده صورت گرفته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون