• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۹ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4516 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۳۰ آبان

چراغ سبز امريكا بار ديگر اسراييل را به تجاوز ترغيب كرد

آتش‌افروزي در دمشق

شهاب شهسواري

 يك روز بعد از چراغ سبز واشنگتن براي توسعه‌طلبي اشغالگرانه رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين، اين رژيم در اقدامي تجاوزكارانه با حملات هوايي و موشكي به پايتخت سوريه چندين غيرنظامي را به شهادت رساند. هفته گذشته نيز رژيم اشغالگر فلسطين در يك عمليات تروريستي در پايتخت سوريه، يكي از اعضاي دفتر سياسي گروه جهاد اسلامي را به شهادت رسانده‌ بود. دوشنبه شب وزير خارجه امريكا رسما اعلام كرده‌ بود كه شهرك‌سازي توسعه‌طلبانه رژيم اشغالگر در سرزمين‌هاي اشغالي 1967 در كرانه باختري رود اردن را خلاف هيچ قانوني نمي‌داند. اين تازه‌ترين چراغ سبز واشنگتن به تل‌آويو بعد از اقداماتي همچون انتقال سفارت امريكا به قدس اشغالي و به رسميت شناختن حاكميت اشغالگران بر بلندي‌هاي اشغالي جولان سوريه، باعث شده تا رژيم اشغالگر در اقدامات تجاوزكارانه و توسعه‌طلبانه خود جري‌تر از گذشته شود. حمله بامداد چهارشنبه به پايتخت سوريه درحالي رخ مي‌دهد كه وضعيت سياسي رژيم اشغالگر در سرزمين‌هاي اشغالي بسيار شكننده است و طرف‌هاي سياسي اين رژيم از تشكيل يك كابينه جديد بعد از دو انتخابات در 7 ماه گذشته بازمانده‌اند.

ارتش رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين، رسما مسووليت حمله‌هاي بامداد چهارشنبه به پايتخت سوريه را پذيرفته و مدعي شده كه اين حملات را در واكنش به «حمله راكتي يك واحد نظامي ايراني» به جولان اشغالي انجام داده است. به گزارش خبرگزاري رسمي جمهوري عربي سوريه - سانا - در حملات موشكي كه بامداد روز چهارشنبه به حومه دمشق انجام شد، واحدهاي پدافند موشكي دولت سوريه، چندين موشك را رهگيري و منهدم كرده‌اند، اما بر اثر برخورد اين موشك‌ها با مناطق مسكوني منطقه سعسع در جنوب غربي دمشق، دست‌كم دو نفر غيرنظامي از جمله يك زن شهيد شده‌اند. به نوشته سانا، اين موشك‌ها با استفاده از آسمان بلندي‌هاي اشغالي جولان و منطقه مرج عيون در لبنان به سمت دمشق شليك شده‌اند. همزمان گروه موسوم به «ديدبان حقوق بشر سوريه» مستقر در لندن، گزارش داده است كه در حملات بامداد چهارشنبه به دمشق 11 نفر جان خود را از دست داده‌اند كه «هفت نفر از آنها تابعيت غيرسوري داشتند.» ارتش رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين، عمليات هوايي بامداد چهارشنبه را «عمليات بسيار وسيع» توصيف كرده است. بر اساس گزارش پايگاه خبري بي‌بي‌سي متعلق به دولت بريتانيا در حملات بامداد چهارشنبه به مناطق صحنايا، جديده عرطوز، سعسع، كسوه و فرودگاه نظامي مزه در دمشق حملات موشكي انجام شده است. روز سه‌شنبه هم منابع محلي در دمشق از وقوع يك انفجار شديد در نزديكي فرودگاه بين‌المللي اين شهر خبر داده‌ بودند، هر چند دولت سوريه در اين مورد اظهارنظري نكرده است، اما منابع محلي آن رويداد را نيز نتيجه حمله ديگري از سوي رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين ارزيابي مي‌كنند.

 

اعتراض تند مسكو

دولت روسيه، تجاوز نظامي رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين به سوريه را محكوم كرده و آن را «نقض آشكار قوانين بين‌المللي» توصيف كرده است. ميخاييل بوگدانوف، معاون وزير خارجه روسيه با صدور بيانيه‌اي ضمن محكوم كردن حمله هوايي رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين به سوريه، اين اقدام را «حركتي اشتباه» توصيف كرد كه ابعاد صلح در اين كشور را به خطر مي‌اندازد. بوگدانوف با بيان اينكه حملات موشكي اسراييل به خاك سوريه در «تضاد آشكار با قوانين بين‌المللي» است، افزود: «بعد از حمله اسراييل به سوريه، روسيه با تمام شركاي خود در تماس است و تلاش مي‌كند جزييات آن را به دست بياورد.»

روزنامه تايمز آو اسراييل در گزارشي نوشته است كه در حمله روز چهارشنبه رژيم اشغالگر به سوريه، هر چند به تعدادي از سامانه‌هاي پدافند هوايي ارتش سوريه حمله شده است، اما سامانه‌هاي موشكي اس - 300 روسيه كه در اين كشور مستقر هستند از حمله در امان بوده‌اند. به نوشته اين روزنامه، استقرار اين سامانه‌ها در نزديكي پايگاه‌هايي كه نظاميان روس در آن مستقر هستند، باعث شده است تا جنگنده‌هاي متجاوز از حمله به آنها خودداري كنند. اين گزارش همچنين اضافه مي‌كند كه روشن نيست آيا سامانه‌هاي اس -300 در واكنش به اين حمله فعال شده‌اند يا نه.

 

رجزخواني ضدايراني

نخست‌وزير رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين كه دستور اين تجاوز نظامي به سوريه را صادر كرده است، روز چهارشنبه در گفت‌وگو با رسانه‌ها ادعا كرد كه اين حملات با هدف «آسيب رساندن به نيروهاي سپاه قدس و ارتش سوريه» انجام شده است. بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير موقت رژيم اشغالگر گفته است: «من به وضوح گفته ‌بودم كه هر كسي به ما آسيب برساند به او آسيب مي‌رسانيم. آنچه ما نيمه شب عليه پايگاه‌هاي نظامي نيروهاي سپاه قدس ايران و ارتش سوريه انجام داديم در واكنش به تعدادي راكت بود كه به سمت ... [سرزمين‌هاي اشغالي] شليك شدند.» روز سه‌شنبه رسانه‌هاي رژيم اشغالگر مدعي شده ‌بودند كه سامانه پدافند موشكي اين رژيم موسوم به «گنبد آهنين» چهار راكت را كه درون خاك سوريه در حركت و به سمت بلندي‌هاي اشغالي جولان پرتاب شده ‌بودند، رهگيري و منهدم كرده است. نتانياهو در مورد تعلق سرزمين‌هاي جولان اشغالي به سوريه و همچنين دلايل كشتار غيرنظاميان در منطقه مسكوني سعسع دمشق، توضيحي نداده است. ارتش رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين همچنين ادعا كرده است كه در حمله بامداد چهارشنبه به خاك سوريه «به‌رغم هشدارهاي متعدد، پدافند هوايي سوريه فعال شده است كه در نتيجه چندين سامانه پدافندي هم هدف قرار گرفته‌اند.» به نوشته پايگاه خبري اروتز شوا، 6سامانه پدافند هوايي سوريه توسط جنگنده‌هاي رژيم اشغالگر هدف قرار گرفته‌اند.

 

وحشت از تلافي ايران

يائوو ليمور در يادداشتي براي روزنامه صهيونيستي اسراييل هيوم مي‌نويسد: «اگر در گذشته ايران در مقابل هدف قرارگرفتن خويشتنداري نشان مي‌داد، اكنون سياستش را به سياست چشم در برابر چشم عوض كرده است و اگر به يكي از دارايي‌هايش حمله شود، پاسخ خواهد داد. گاهي اين پاسخ‌ها فوري هستند و گاهي هم با تاخير.» يادداشت نويس اين روزنامه در ادامه با ادعاي نقش ايران در حمله راكتي روز سه‌شنبه به جولان اشغالي مي‌نويسد: «سياست جديد ايران، مدت‌هاست كه ذهن ساختار دفاعي [رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين] را به خود مشغول كرده است.» در حالي رسانه‌هاي رژيم اشغالگر در مورد وحشت اين رژيم از پاسخ ايران به حملات‌شان به سوريه مي‌نويسند كه پايگاه خبري آر‌تي روسيه در گزارش خود از اين رويدادها اشاره مي‌كند: «ارتش اسراييل دائما به سمت سرزمين‌هاي سوريه موشك شليك مي‌كند با اين ادعا كه شبه نظاميان ايراني و متحدان سوريه در جنگ عليه داعش و ديگر گروه‌هاي تروريستي را هدف قرار مي‌دهد.» يك مقام نظامي رژيم اشغالگر به پايگاه خبري اروتز شوا در مورد استراتژي جديد اين رژيم در حمله توسعه طلبانه به سرزمين‌هاي اطراف مي‌گويد: «ما در حال عوض كردن قاعده بازي و معادله هستيم. به هر حمله‌اي هر چند كوچك و با اثر محدود بسيار شديد پاسخ مي‌دهيم.»


تنازع بقا براي نتانياهو

بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين كه بعد از برگزاري دو انتخابات پشت سر هم در طول سال جاري از دستيابي به اكثريت لازم براي تشكيل دولت بازمانده است، از هفته پيش اقدامات تجاوزكارانه نظامي براي ايجاد شرايط اضطراري در مناطق اشغالي را آغاز كرده است. نتانياهو هفته گذشته با تاييد فرمان حمله تروريستي به دمشق و غزه براي ترور رهبران گروه جهاد اسلامي، باعث بروز درگيري سه روزه در سرزمين‌هاي اشغالي اطراف غزه شد كه با صدها موشك گروه‌هاي مقاومت در تلافي عمليات تروريستي رژيم اشغالگر هدف قرار گرفتند. او حالا با حمله به خاك سوريه و هدف قرار دادن ارتش اين كشور، قصد آغاز يك درگيري تازه در جبهه شرقي دارد. اين در حالي است كه شب گذشته فرصت چهارهفته‌اي رقيب او، بني گانتز براي تشكيل يك كابينه اكثريت پايان يافت و با اعلام آويگدور ليبرمن، رهبر حزب «اسراييل خانه ما» در عدم حمايت از تشكيل دولتي از سوي بني گانتز يا بنيامين نتانياهو، احتمال برگزاري انتخابات سوم در سرزمين‌هاي اشغالي بيش از گذشته افزايش يافته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون