• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۷ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4518 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۳ آذر

نمايندگان مجلس و طرح جديد براي جذب فارغ‌التحصيلان آزاد دانشگاه شهيد رجايي

استخدام‌شان كنيد

معمولا ساير ارگان‌ها و سازمان‌ها و شركت‌ها به‌دليل رويكرد آموزشي و تربيت دبيري دانشگاه شهيد رجايي تمايلي به جذب فارغ‌التحصيلان اين دانشگاه ندارند و آنها را مناسب شغل شريف دبيري مي‌دانند. از منظر ديگر پذيرش دانشجو به‌صورت آزاد برخلاف ضوابط است و اگر بنا به جذب دانشجوي آزاد بود، دانشگاه شهيد رجايي بايد مانند ساير دانشگاه‌ها تحت‌نظر وزارت علوم درمي‌آمد.

 

گروه اجتماعي

92 نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، پاي طرحي را امضا كردند كه با عنوان «الحاق يك تبصره به ماده 9 قانون تعيين تكليف استخدامي معلمين حق‌التدريسي و آموزشياران نهضت سوادآموزي در وزارت آموزش و پرورش» دولت را ملزم مي‌كند تا ظرف يك سال كليه دانش‌آموختگان دانشگاه شهيد رجايي كه طي سال‌هاي 1388 تا 1396 فارغ‌التحصيل شده‌اند را برابر نياز به استخدام درآورد.

«مجتمع تكنولوژي انقلاب اسلامي» حاصل ادغام انستيتوهاي تكنولوژي تهران در سال 1359 بود كه البته بعدتر به مركز آموزش عالي فني انقلاب اسلامي تغيير نام داده و علاوه بر دوره‌هاي كارداني و معلم فني، مجوز برگزاري دوره‌هاي كارشناسي ناپيوسته دبير فني را هم دريافت كرد. پس از تغيير و تحولاتي تا سال 1376 عاقبت از دل اين ادغام‌ها و تغيير نام‌ها دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايي‌ متولد شد.
به همين دليل است كه نمايندگان امضا‌كننده، طرحي كه روز 28 آبان در صحن ارايه شد، مي‌گويند اين دانشگاه موظف بوده است كه به همان هدف و فلسفه اوليه‌اش پايبند بماند اما ورود دانشجويان آزاد به اين دانشگاه كه تا سال 1397 ادامه يافت در عمل تخطي از اين مسير تلقي مي‌شود. در مقدمه و ارايه دلايل توجيهي طرح نمايندگان ذكر شده: «هدف و فلسفه دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايي وابسته به وزارت آموزش و پرورش، همچنان كه از نامش پيداست، تربيت دبير براي خدمت در آموزش و پرورش است اما در سال‌هاي گذشته علاوه بر دانشجويان متعهد به خدمت، دانشجويان آزاد نيز جذب كرده است كه اين مساله خلاف فلسفه تاسيس چنين دانشگاهي است. از طرف ديگر سبك آموزش به دانشجويان اعم از تعهد خدمتي و آزاد، سبك تربيت دبير بوده است و حتي براساس سياستگذاري دانشگاه، پايان‌نامه‌هاي دانشجويان تحصيلات تكميلي با رويكرد آموزش و در جهت اهداف و خط‌مشي‌ وزارت آموزش و پرورش تصويب، راهنمايي و دفاع شده است.» حالا نكته مورد تاكيد نمايندگان امضاكننده طرح اين است كه پرورش دانشجوياني به شيوه و سبك دانشگاه شهيد رجايي اصولا قرار نيست، فارغ‌التحصيلان را براي كار ديگري جز دبيري آماده كند و براي همين جذب دانشجوي آزاد، بدون موظف شدن آموزش و پرورش به جذب آنها سبب مي‌شود كه اين دسته از فارغ‌التحصيلان عملا جايي براي اشتغال به كار پيدا نكنند، كساني كه با پرداخت شهريه و با عنوان دانشجويان شبانه و نيمه‌متمركز از اين دانشگاه فارغ‌التحصيل شده‌اند، بدون اينكه شغلي به عنوان دبير به آنها وعده داده شود: «معمولا ساير ارگان‌ها و سازمان‌ها و شركت‌ها به‌دليل رويكرد آموزشي و تربيت دبيري دانشگاه شهيد رجايي تمايلي به جذب فارغ‌التحصيلان اين دانشگاه ندارند و آنها را مناسب شغل شريف دبيري مي‌دانند. از منظر ديگر پذيرش دانشجو به‌صورت آزاد برخلاف ضوابط است و اگر بنا به جذب دانشجوي آزاد بود، دانشگاه شهيد رجايي بايد از زيرمجموعه وزارت آموزش و پرورش خارج و مانند ساير دانشگاه‌ها تحت‌نظر وزارت علوم، تحقيقات و فناوري درمي‌آمد.»

 

حق و حقوق فارغ‌التحصيلان آزاد

حميدرضا عظمتي، رييس دانشگاه شهيد رجايي، فروردين امسال به باشگاه خبرنگاران جوان اعلام كرده بود: «3 هزار و ۵۰۰ دانشجو معلم دانش‌آموخته اين دانشگاه از طريق دوره يك ساله و حدود ۸۰۰ دانشجو معلم دوره چهار ساله مي‌توانند از مهر ۹۸ وارد كلاس‌هاي درس شوند تا بخشي از نياز‌هاي آموزش و پرورش را برطرف كنند.» با اين وجود اين عدد و رقم‌ها شامل حال كساني مي‌شود كه با عنوان «دانشجو-معلم» مشغول به تحصيل در اين دانشگاه هستند و تعهد خدمت دارند. نمايندگان مجلس مي‌گويند بخشي از فارغ‌التحصيلان اين دانشگاه كه اين تعهد را نداشته‌اند با شرايط دشواري مواجه شده‌اند و براي همين دولت را موظف به جذب آنها كرده است: «دانشجويان آزاد دانشگاه مذكور كه بين سال‌هاي 88 تا 96 پذيرش شده‌اند (اين دانشگاه از سال 97 دانشجوي آزاد نگرفته است) بايد در وزارت آموزش و پرورش استخدام شوند تا هم حقوق ايشان و تلاش‌هاي تحصيلي ايشان ضايع نشود و هم فلسفه تشكيل دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايي محقق شود.»

در تبصره‌اي كه نمايندگان امضاكننده اين طرح به ماده 9 قانون تعيين تكليف استخدامي معلمين حق‌التدريسي و آموزشياران نهضت سوادآموزي در وزارت آموزش و پرورش افزوده‌اند ذكر شده كه بار مالي ناشي از اجراي اين قانون در بودجه سنواتي لحاظ مي‌شود. با اين وجود تماس با نمايندگان كميسيون آموزش نشان از آن دارد كه هنوز جزييات اين ‌بار مالي احتمالي و اينكه چند نفر قرار است شامل اين طرح استخدام فوري يك‌ساله شوند هنوز به صورت دقيق مشخص نشده است.

جدا از تحقق فلسفه دانشگاه شهيد رجايي و محقق كردن حق و حقوق فارغ‌التحصيلان آزاد اين دانشگاه البته به نظر مي‌رسد معضل كمبود نيروي انساني در آموزش و پرورش هم دليلي باشد براي بازگشت به پتانسيلي كه از 10 سال قبل در اين دانشگاه ايجاد شده و گويا بدون استفاده مانده است. بازنشستگي خيل عظيم فرهنگيان در سال‌هاي پيش‌رو سبب شده تا كمبود معلم در حال حاضر و در آينده نزديك تبديل به يكي از معضلات جدي آموزش و پرورش شود. قاسم احمدي لاشكي، نايب‌رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي، چندي پيش اعلام كرده بود كه «در كل كشور تا سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰۰ هزار فرهنگي و تا سال ۱۴۰۴ حدود ۶۰۰ هزار فرهنگي بازنشسته مي‌شوند.» و يك سال قبل‌تر از او اسفنديار چهاربند، رييس وقت مركز برنامه‌ريزي و نيروي انساني وزارت آموزش و پرورش گفته بود: «شدت كمبود نيروي انساني تا سال ۱۳۹۹ آموزش و پرورش را از پا در مي‌آورد.» و البته گذشته از مشكلات جدي آموزش و پرورش در حوزه تامين نيروي انساني، بايد ديد دولت چقدر ظرفيت جذب و استخدام نيروي‌هاي تازه ظرف يك سال آينده را دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون