• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4523 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۹ آذر

از كتاب‌هايي كه آب با خود برد تا اوضاع نه‌چندان خوب تئاتر

كتابي درباره شاعر فقيد

گروه‌ فرهنگي 

نياز به مديريت بحران در تئاتر

مديرعامل انجمن هنرهاي نمايشي با تاكيد بر اينكه موضوع ساماندهي اين انجمن با ديگر موسسات در معاونت هنري به كارشناسي بيشتري نياز دارد، از رفتن خود در آينده‌اي نزديك از اين انجمن خبر داد و تاييد كرد كه با اوضاع اقتصادي فعلي و بدهي زياد به تئاتري‌ها بايد مديريت بحران در اين حوزه وجود داشته باشد. از مدتي قبل كه موضوع ادغام يا طبق تاكيد برخي مديران، ساماندهي موسسات و انجمن‌هاي زيرمجموعه معاونت هنري منتشر شد، حاشيه‌هاي زيادي در رابطه با ادامه فعاليت انجمن مركزي هنرهاي نمايشي و ديگر انجمن‌ها در تهران
به وجود آمد و مديران اين انجمن‌ها بيشترين واكنش را نسبت به اين تصميم ‌كه آن را غيركارشناسي مي‌دانستند، نشان دادند.

كتاب‌هاي سيل‌ زده

كتابفروشي‌هاي پلدختر در حالي از وضعيت نامناسب خود پس از سيل روايت مي‌كنند كه مي‌گويند تاكنون تقريبا هيچ كمكي از سوي نهادهاي ذي‌ربط به آنها نشده است. سيل در مسير خود تمام پلدختر را زير آب برد و «ديوان حافظ»، «مثنوي»، «پير پرنيان‌انديش» و هزاران جلد كتاب ديگر نيز از اين قاعده مستثنا نماندند، برخي كتاب‌ها هنوز در قفسه كتابفروشي‌ها نو بودند و برخي ديگر در قفسه كتابخانه‌هاي مردم كه حالا اوراقي پراكنده، گل‌آلود و نمناك از آنها باقي مانده است.

كتابي درباره حميد مصدق

حميد مصدق شاعري است كه پژوهشگران تا به امروز كمتر از هم‌دوره‌اي‌هايش به او پرداخته‌اند و درباره او كتاب منتشر كرده‌اند. به تازگي كتابي تحت عنوان «زيباشناسي و جامعه‌شناسي ديوان حميد مصدق»، منتشر شده است.

نويسنده اين كتاب گفته كه اين اثر حدود 20 روز پيش در تبريز منتشر شده و شامل اشعاري است كه دكتر مصدق در آن به نقد اجتماعي و سياسي زمانه خود پرداخته است. من در اين اثر سعي كردم روي زيبايي‌شناسي اين اشعار از لحاظ صنايع ادبي و ذوق هنري مصدق، مثل تشبيهات و استعاره‌ها كار كنم.

گفتني ‌است كه در اين پروژه همه شعرهاي مصدق را تجزيه و تحليل كرده‌ام. در بحث جامعه‌شناسي نيز جامعه زمان مصدق را مورد نقد و تحليل قرار دادم و به نظرات او، يارانش و آنچه او به عنوان آرمان‌شهر به آن علاقه داشت، پرداخته‌ام.

اين پژوهشگر ادبيات با اشاره به دغدغه‌هاي اجتماعي و سياسي مصدق اظهار كرد‌: مصدق در شعرهايش از ديدگاه يك شاعر به بيان دغدغه‌هاي روزگار خود پرداخته است.

با اين حال اگر مي‌بينيم كه كمتر به مصدق پرداخته شده، به اين دليل است كه در فضاي آموزش دانشگاه‌ها و مدارس در رابطه با اشعار نو كمتر مطلبي آمده است و حتي دانش‌آموز تا روزي كه فارغ‌التحصيل مي‌شود متوجه تفاوت‌هاي شعر كلاسيك با شعر نيمايي يا تفاوت شعر نيمايي با شعر سپيد نمي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون