• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4523 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۹ آذر

نيكولاس لطيفي در فرمول يك

پسر ميلياردر ايراني-كانادايي به ويليامز پيوست

علي ولي‌اللهي

 

 

دنياي مهيج رقابت‌هاي فرمول يك اين روزها با خبري جذاب براي علاقه‌مندان ايراني اين رشته همراه بوده است. نيكولاس لطيفي راننده ايراني-كانادايي از فصل جديد رقابت‌هاي فرمول يك به عنوان يكي از دو راننده اصلي تيم ويليامز در مسابقات حضور خواهد داشت. اين براي نخستين‌بار در تاريخ است كه يك راننده ايراني‌الاصل در فرمول يك ظاهر مي‌شود. مديران تيم ويليامز تاكيد كردند كه راننده رزرو تيم يعني نيكولاس براي فصل 2020 فرمول يك جايگزين رابرت كوبيتسا خواهد شد. اين خبر در حالي منتشر مي‌شود كه مدت‌ها زمزمه حضور اين راننده در فرمول يك شنيده مي‌شد. لطيفي كه هم‌اكنون در مسابقات فرمول 2 حضور دارد و در جدول رده‌بندي اين مسابقات در جايگاه دوم قرار گرفته، فصل آينده در كنار جورج راسل دو راننده اصلي تيم ويليامز را تشكيل خواهند داد.

 

نيكولاس لطيفي چه كسي است؟

پدر نيكولاس، مايكل لطيفي تاجر ايراني- كانادايي و صاحب شركت مواد غذايي سوفيناست. مادر او نيز ماريلنا دختر خانواده معروف ساپوتو است. مايكل، پدر نيكولاس يكي از ثروتمندترين افراد كانادا به حساب مي‌آيد. شركت او در زمينه تهيه گوشت با محصولات تازه و منجمد فعاليت مي‌كند. او شركتش را در سال 2006 تاسيس كرد و در سال 2010 به سوددهي 130 ميليون دلاري دست يافت. لطيفي در سال 2012 با راه‌اندازي شركت صنايع غذايي سانتاماريا فعاليت اقتصادي‌اش را گسترده و در زمينه محصولات دريايي و روغن زيتون و محصولات ايتاليايي نيز سرمايه‌گذاري كرد. اما علاوه بر مايكل، مادر نيكولاس هم جزو ثروتمندترين زنان جهان به حساب مي‌آيد. او كه دختر خانواده قدرتمند و پولدار ساپوتو است، ثروتي به مراتب بيشتر از شوهرش دارد. خانواده ساپوتو صاحب شركت لبنياتي است كه در بيش از 40 كشور جهان فعاليت مي‌كند و گردش مالي چند ده ميليارد دلاري در سال دارد. شركتي كه در سال 1954 توسط يك مهاجر ايتاليايي در كانادا تاسيس شد و حالا لينو ساپوتو پدر خانواده صاحب ثروت 5.6 ميليارد دلاري است.

 

خانواده لطيفي وارد فرمول يك مي‌شوند

زماني نام خانواده لطيفي يعني مايكل و ماريلنا در رسانه‌هاي ورزشي جهان مطرح شد كه خبر سرمايه‌گذاري 200 ميليون پوندي‌ اين خانواده در گروه مك‌لارن، يكي ديگر از تيم‌هاي حاضر در فرمول يك منتشر شد. شركتي كه اين سرمايه‌گذاري را انجام داد، شركت نيدالا (Nidala) يكي از شركت‌هاي كوچك مايكل با مديريت نيكولاس بود. اين سرمايه‌گذاري باعث شد تراز مالي مك‌لارن مثبت شود و بزرگي اين امپراتوري صنعت خودروسازي به 2.75 ميليارد دلار برسد. هنگامي كه خانواده لطيفي در كنار فعاليت پسرشان در مسابقات فرمول دو چنين سرمايه‌گذاري بزرگي در مك‌لارن كردند، خيلي‌ها معتقد بودند كه مايكل و ماريلنا دنبال راهي هستند تا پسرشان را در رقابت‌هاي فرمول يك صاحب يك ماشين كنند. اما كارشناسان بر اين عقيده بودند كه خانواده لطيفي صرفا به اين خاطر كه اين تجارت پرسود است، پول‌شان را روانه فرمول يك كرده‌اند. بررسي‌ها نشان مي‌دهد با توجه به درآمد فزاينده رقابت‌هاي فرمول يك و قراردادهاي جديد حق پخش تلويزيوني در سال 2021 سود سرشاري نصيب خانواده لطيفي خواهد كرد. با اين حال نمي‌توان منكر تاثير چنين سرمايه‌گذاري‌اي در پيشرفت نيكولاس شد؛ لااقل از اين منظر كه مك‌لارن مي‌تواند از طريق فناوري به تيم‌هاي كوچك مثل ويليامز كمك كند و طبيعتا همين روابط كاري و حرفه‌اي در تصميم‌گيري تيم‌ها تاثيرگذار است.

 

كارنامه رانندگي نيكولاس

نيكولاس كه هم‌اكنون 24 ساله است، از سال 2012 و زماني كه تنها 17 سال سن داشت تبديل به يك راننده حرفه‌اي شد. او در مسابقات فرمول 3 ايتاليا و در سال 2012 با تيم BVM شركت كرد و طي 24 مسابقه يك پيروزي به دست آورد و فصل را با قرار گرفتن در جايگاه هفتم به پايان رساند. نيكولاس به تدريج توانست به مسابقات بين‌المللي راه پيدا كند. او در هر سال مسابقات متعدد كشوري و اروپايي و جهاني را در رده فرمول 3 تجربه كرد. در سال 2014 به رقابت‌هاي زيرگروه فرمول يك با عنوان GP2 رسيد و از سال 2016 توانست به عنوان راننده تمريني تيم رنو مك‌لارن استخدام شود. از سال 2017 نيكولاس وارد مسابقات فرمول 2 شد و با تيم DAMS قرارداد بست. او در سال اول حضورش در اين تيم در 24 رقابت يك پيروزي به دست آورد و در نهايت پنجم شد. سال 2018 لطيفي علاوه بر حضور در رقابت‌هاي فرمول 2 در تيم Force India، تيمي كه از همان سال وارد مسابقات فرمول يك شده بود، به عنوان راننده تمريني حاضر شد. نيكولاس فصل 2018 فرمول 2 را با يك پيروزي از 24 رقابت و عنوان پاياني نهمي تمام كرد. از آغاز سال 2019 لطيفي چهره متفاوتي از خود در رقابت‌هاي فرمول2 نشان داده است. او در 23 مسابقه از ابتداي فصل با 4 پيروزي به دست آورده و در فاصله يك رقابت تا پايان فصل در جايگاه دوم حضور دارد. آخرين مسابقه فصل لطيفي در ابوظبي برگزار خواهد شد. امسال اما به‌طور همزمان لطيفي با تيم ويليامز نيز همكاري‌اش را آغاز كرد. او در اين پيش فصل 2020 فرمول يك شش تمرين اول و سه روز تست را پشت سر گذاشت و در نهايت به عنوان راننده اصلي تيم ويليامز در رقابت‌هاي فصل آينده معرفي شد.

 

لطيفي ويليامز را نجات مي‌دهد؟

تيم روكيت ويليامز ريسينگ كه از اين فصل لطيفي را در تركيب خود مي‌بيند، فصل گذشته بين 10 تيم حاضر در جايگاه دهم قرار گرفت. رانندگان اين تيم يعني روبرت كوبسياي لهستاني و جرج راسل انگليسي نتوانستند عملكرد موفقي از خود نشان دهند. بهترين رتبه اين دو راننده در تمام طول فصل قبل مربوط مي‌شود به جايگاه دهمي كوبسيا در گرندپري آلمان كه يك امتياز برايش به ارمغان آورد. راسل اما همان يك امتياز را نيز دشت نكرد و اين دو راننده در پايان فصل در رده‌هاي نوزدهم و بيستم ايستادند. حال ويليامز اميدوار است با حضور لطيفي بتواند نتيجه بهتري نسبت به فصل قبل بگيرد. خود لطيفي كه در اين مورد بسيار هيجان‌زده است. اين راننده ايراني-كانادايي كه در بيوي پيج اينستاگرامش سه پرچم ايران، كانادا و ايتاليا به چشم مي‌خورد در مورد پيوستنش به ويليامز در اينستاگرامش نوشت: «خيلي هيجان‌زده‌ام كه اعلام كنم در فصل ۲۰۲۰ فرمول يك براي تيم ويليامز رانندگي خواهم كرد. اين روياي من بود كه به حقيقت پيوست و هنوز درست و حسابي باورش نكرده‌ام.» او همچنين در مورد فصل بعد مسابقات نيز در يك مصاحبه گفت: «من از فرصتي كه ويليامز در اختيارم قرار داده سپاسگزارم. من حداكثر تلاشم را خواهم كرد و هر كاري انجام مي‌دهم تا تيم را به جلو ببرم و به نتايجي برسيم كه بتوانيم به آن افتخار كنيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون