• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4523 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۹ آذر

اوناي امه‌ري از آرسنال اخراج شد

جز اي بزدلي

علي كربلايي

 

 

آرسنال بعد از 7 بازي بدون برد و شكست خانگي مقابل اينتراخت فرانكفورت در ليگ اروپا، سرانجام تصميم گرفت اوناي امه‌ري، سرمربي اسپانيايي‌اش را اخراج كند. از اواسط فصل گذشته، زمزمه‌هايي مبني بر نارضايتي هواداران توپچي‌ها شنيده مي‌شد و اين فصل هواداران در برخي بازي‌ها عليه مربي تيم‌شان شعار دادند. پنجشنبه شب و در ورزشگاه امارات هواداران آرسنال بعد از گل دوم تيم آلماني، آنها را تشويق كردند تا به اين طريق نشان بدهند ديگر نمي‌خواهند اين وضع را تحمل كنند. تعدادي از آنها با پلاكاردهايي به ورزشگاه آمده بودند كه از مديران باشگاه درخواست اخراج اوناي امه‌ري را داشتند. اما چطور شد كه وضعيت آرسنال به اينجا رسيد؟

 

آخرين مصاحبه به عنوان سرمربي

اوناي امه‌ري بعد از قبول شكست دو بر يك مقابل حريف آلماني‌اش، اعلام كرد كه هرگز به اخراج از آرسنال فكر نمي‌كند و تمام تمركزش روي بازي بعدي تيم است. او در كنفرانس خبري ليگ اروپا اعلام كرد:«نگراني بابت اخراج از آرسنال؟ فقط به بازي آينده با نوريچ فكر مي‌كنم. بايد ببينيم كه چطور مي‌توانيم، پيشرفت كنيم. اگر هميشه مثل نيمه اول بازي امشب ظاهر شويم، راه‌حل همين است.» البته بازي بعدي هرگز از راه نرسيد.

 

بزدل بودن، بناي جان امه‌ري

اوناي امه‌ري در جمع مربي‌هاي مطرح اروپايي، ترسوترين آنهاست. شايد ترسو عبارت تندي باشد اما كار امه‌ري به وضوح از محافظه‌كاري گذشته و در موارد زيادي به‌ واقع ترس است كه به او مسلط مي‌شود و تصميمات عجيبي مي‌گيرد. در محافل ورزشي كم‌ترين كسي معجزه او با سويا در ليگ اروپا به يادش مانده و تصوير ماندگاري كه او از خودش به جا گذاشته، كام‌بك تاريخي بارسلونا مقابل پاري‌سن‌ژرمن است. او با احتياط زياد و عقب كشيدن تيمش در نيوكمپ به بارسلونا اين فرصت را داد تا 6 بار دروازه تيمش را باز كند. او سال بعد در همان مرحله يك هشتم نهايي، مقابل رئال مادريد قرار گرفت و بعد از پيش افتادن از اين تيم، ادينسون كاواني را بيرون كشيد و با تدافعي كردن سيستم بازي تيمش، كار رئال را براي بازگشت راحت كرد و نقطه اوج‌گيري رئال زيدان در ادامه فصل شد. او با آرسنال هم همان رويه‌اي را پيش گرفت كه در پاريس داشت و با احتياط بسيار زيادي بازي مي‌كرد. هواداران آرسنال به نتيجه نگرفتن عادت كرده‌اند اما آنها سال‌ها شاهد ونگربال هم بوده‌اند و شيوه تهاجمي و تماشايي آرسن ونگر آنها را راضي نگه مي‌داشت. امه‌ري از تمام ظرفيت هجومي تركيبش استفاده نمي‌كند و همين موضوع او را در بازي‌هاي بسياري دچار دردسر كرده است. آرسنال دو مهاجم آماده به نام اوباميانگ و لاكازت دارد اما در اين فصل خيلي كم پيش آمد كه هر دو بازيكن در كنار هم در ليست 11 نفره تيم‌شان باشند. تاكيد امه‌ري به استفاده از يك مهاجم، در حالي كه دو مهاجم آماده در اختيار داشت، يكي از مهم‌ترين دلايل اخراج از آرسنال است. او زماني كه اوضاع را بحراني ديد، سعي كرد با استفاده از هر دو بازيكن كمي افكار عمومي را آرام كند اما ديگر دير شده بود.

 

اختلاف با اوزيل

نيمكت‌نشين كردن مسوت اوزيل، يكي از گران‌ترين خريدهاي باشگاه و از اتفاق يكي از بهترين بازيكنان يك دهه اخير آرسنال، هواداران را از امه‌ري عصباني كرد. اوزيل در موقعيت‌هاي كمي كه در بازي‌هاي نه چندان مهم نصيبش مي‌شد، ارزش‌هايش را به رخ مي‌كشيد اما اين نمايش‌هاي دلچسب هم امه‌ري را راضي نمي‌كرد تا او را به تركيب اصلي بازگرداند. در تابستاني كه گذشت، شايعات مربوط به اختلاف امه‌ري و اوزيل سرتيتر اخبار مربوط به آرسنال بود و رسانه‌هاي انگليسي مدعي بودند، اوزيل به زودي آرسنال را ترك مي‌كند. اين اخبار هر دو طرف را وادار به واكنش كرد و هر دو اعلام كردند، اختلافي با يكديگر ندارند. البته در طول فصل مشخص شد اين اظهارنظرها تنها دروغ‌هايي مصلحتي براي آرام كردن فضاي تيم بوده است.

 

مديريت فجيع باشگاه

باشگاه آرسنال اين واقعيت را پذيرفته كه توان مبارزه با غول‌هاي انگليسي را ندارد و تمام تمركزش را روي يك تيم مدعي صعود به ليگ قهرمانان گذاشته است. خريدهاي آرسنال به هيچ‌وجه در حد تيم‌هاي مدعي قهرماني نيست و اگر اسم اين تيم را نبينيم با بازيكناني كه درون زمين هستند شايد ياد تيم‌هايي مثل اورتون بيفتيم. اين تيم مدت‌ها با آرسن ونگر با همين شيوه موفق شد خودش را در سطح بالايي نگه دارد؛ اما معجزات ونگر هم ديگر كارگر نبودند و در چند فصل آخر ثابت شد ديگر خرگوشي در كلاه ونگر وجود ندارد. اگر باشگاه مي‌خواهد، حركت جديدي انجام بدهد بايد با انتخاب يك سرمربي بزرگ به ديگران ثابت كند كه همچنان جاه‌طلب هستند.

 

چه كسي سكان‌دار توپچي‌ها مي‌شود؟

رسانه‌هاي مختلف نام‌هاي زيادي را به عنوان جانشين امه‌ري مطرح كرده‌اند. برخي نام‌ها مثل الگري و پوچتينو اطراف تمام تيم‌هاي بزرگ شنيده مي‌شود. پوچتينو بسيار بعيد است به تيم رقيب تاتنهام بپيوندد و به ‌طور كلي بعيد است، بخواهد چالشي جديد با تيمي كه شانس جام بردن كمي دارد را تجربه كند. اما مديران آرسنال با آلگري تماس‌هايي داشته‌اند تا سرمربي سابق يوونتوس كه 6 بار فاتح اسكودتو شده و دو بار تيمش را به فينال ليگ قهرمانان رسانده را به لندن بياورند. هر چند بسيار بعيد است او استراحتش را نيمه‌كاره بگذارد و به شمال لندن بيايد تا بعد از يك دوران راحت با يووه، وارد چالش سخت هدايت آرسنال شود. اسكاي مي‌گويد، مورينيو گزينه اول سران باشگاه بوده اما تعلل در اخراج امه‌ري باعث شد، تاتنهام زودتر دست به كار شود و او را به سمت ديگر شمال لندن ببرد. ميكل آرتتا، دستيار گوارديولا در من‌سيتي از سال گذشته گزينه هدايت آرسنال بوده و همچنان نامش در بين گزينه‌ها ديده مي‌شود. در حال حاضر فردريك ليونبرگ سوئدي، اسطوره باشگاه كه دستيار اول امه‌ري بود، هدايت تيم را بر عهده دارد و اگر در يكي، دو ديدار اول نتيجه خوبي بگيرد، احتمال دارد حداقل تا پايان نيم‌فصل در سمتش ابقا شود و مديران با خيال راحت‌تري به دنبال جانشين امه‌ري بگردند. از ديگر گزينه‌هاي احتمالي به نونو اسپريتو سانتو، سرمربي ولورهمپتون اشاره مي‌شود كه عملكرد خوبش با اين تيم در فصل گذشته او را به نيمكت‌هاي زيادي لينك كرده است. استيون جرارد، پاتريك ويرا، بنيتس، ادي هو و برندان راجرز ديگر گزينه‌هاي آرسنال هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون