• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4527 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۳ آذر

صدا و سيما در مستندي به موضوع تيراندازي‌ها در جريان اعتراضات پرداخت

از برخورد مقتدرانه تا تيراندازي‌هاي مشكوك

با پايان اعتراض‌ها و گذشت يك هفته از آن، كم‌كم غبار ابهام كه در طول 10 روز بر كوچه و خيابان‌هاي بسياري از شهرها نشست، كنار رفته و عمق فاجعه نمايان مي‌شود؛ از آتش‌سوزي‌ها گرفته تا بازداشتي‌ها و از تلاش براي ورود به فرمانداري گرفته تا اقدام متقابل فرماندار و... حالا اما و اگر‌ها درباره ساكن بندر ماهشهر است كه مكررا مورد سوال قرار مي‌گيرد. ستا روز دوشنبه بخش خبري 20:30 در مستندي به موضوع اعتراض‌هاي اخير و كشته‌شدگان در اين روزها پرداخت و از تعبير «برخورد مقتدرانه» استفاده شد.

در اين مستند ضمن تفكيك ميان كشته‌شدگان گفته مي‌شود: «يك دسته از كشته‌شدگان، اشرار و اغتشاشگراني هستند كه به مراكز حساس يا نظامي، با سلاح گرم يا با قمه حمله كرده يا مردم را در برخي مناطق عملا گروگان گرفته بودند. مثلا در شهر صدراي شيراز، اغتشاشگران كه سلاح سرد و گرم همراه داشتند، همه راه‌ها را روي مردم اين منطقه بسته بودند و عملا آنها را به گروگان گرفته بودند. نيرو‌هاي حافظ امنيت براي رها كردن مردم از چنگال اغتشاشگران چاره‌اي جز برخورد مقتدرانه و سخت نداشتند و تعدادي از آشوبگران در اين ماجرا كشته شدند. يا در سيرجان، شامگاه جمعه ۲۴ آبان‌ماه، تعدادي از اشرار و اغتشاشگران كه سلاح گرم هم داشتند، به سمت مخازن نفت و بنزين اين شهر حمله مي‌كنند و قصد ورود به محوطه و آتش زدن مخازن را داشتند. اگر آنها موفق به انجام نيت شوم خود مي‌شدند قطعا صد‌ها نفر از مردم و زنان و كودكان و افراد بي‌گناه، در سيرجان جان خود را از دست مي‌دادند. در اينجا هم نيرو‌هاي حافظ امنيت وارد عمل شدند و برخي از آشوبگران كشته شدند.»

 

ماجراي نيزار ماهشهر

پس از وصل شدن اينترنت كم‌كم اخبار از گوشه و كنار در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر و به همان اندازه علامت‌هاي سوال نيز بيشتر مي‌شد. حال چند روزي است صحبت درباره كشته ‌شدن افرادي است كه در نيزار مخفي شده‌ يا پناه گرفته بودند. موضوعي كه اتفاقا در مستند 20:30 به آن اشاره مي‌شود و مورد تاييد قرار مي‌گيرد كه «در ماهشهر هم شرايط متفاوت‌تر از مناطق ديگر بود. برخي از عوامل گروه‌هاي تجزيه‌طلب با سلاح گرم و حتي سلاح‌هاي نيمه سنگين و تيربار راه ارتباطي بندر ماهشهر با ديگر نقاط كشور و مسير انتقال كالا را بسته بودند و همچنين قصد تصرف پتروشيمي ماهشهر و انفجار در آن را داشتند؛ در ماهشهر عملا براي ساعاتي، اغتشاشگران مسلح، جنگ مسلحانه به راه انداخته بودند. در چنين شرايطي، نيرو‌هاي حافظ امنيت براي نجات جان مردم ماهشهر وارد عمل شدند.» ماجراي ملارد، شهر قدس و شهريار نيز در مستند صداوسيما مانند ماجراي ماهشهر توصيف مي‌شود با اين توضيح كه افرادي تحت‌ عنوان اشرار قصد ورود به مراكز نظامي و پايگاه‌هاي بسيج را داشتند كه با برخورد قاطع نيروهاي حافظ منافع مواجه شدند.

 

نيزار آتش نگرفت

با پررنگ‌تر شدن موضوع ماهشهر و حرف و حديث‌ها و ماجراي آتش زدن نيزارها فرماندار ماهشهر نيز پس از پخش مستند صداوسيما سكوتش را شكست و روز گذشته مساله آتش‌سوزي را تكذيب كرد اما بار ديگر آنچه از آنتن‌هاي صداوسيما پخش شد را مورد تاييد قرار داد. محسن بيرانوند، فرماندار شهرستان بندر ماهشهر با بيان اينكه تمام مواردي كه مطرح مي‌شود، تشويش اذهان عمومي است، گفت: «از ميان اغتشاشگران افرادي دستگير شده‌اند كه از سوي گروه‌هاي تجزيه‌طلب و دشمنان خارجي تحريك شده بودند و با سلاح وارد منطقه شدند، زماني كه نيرو‌هاي تجزيه‌طلب با سلاح وارد منطقه شدند، نيرو‌هاي نظامي نيز با قدرت جلوي افراد مسلح ايستادند تا درس عبرتي براي آنها باشد.» او با رد شايعه آتش ‌زدن نيزار‌هاي اطراف شهرستان گفت: «شايعه آتش زدن نيزار‌ها به هيچ عنوان صحت ندارد و هيچ‌گونه آتش‌سوزي گسترده‌اي گزارش نشده است. هيچ‌گونه نشت مواد نفتي يا آسيب رسيدن به خطوط انتقال مواد نفتي مشاهده نشده و منشا اين شايعات رسانه‌هاي معاند هستند در حالي كه هيچ يك از شايعات صحت ندارد.»

 

پلان آخر

مستند 20:30 بخش سومي هم داشت و آن مربوط به كشته‌شدگاني بود كه معترض نبودند اما توسط اشرار در خيابان آن هم به صورت مشكوك كشته‌ شدند. در اين بخش گوينده به موضوع خرمشهر و كشته‌ شدن تعدادي در ۲۴ آبان‌ماه اشاره مي‌كند و در نهايت با اين جمع‌بندي به پايان مي‌رساند كه «واقعيت ماجرا اين است كه در آشوب‌هاي شنبه ۲۵ و يكشنبه ۲۶ آبان‌ماه، تعدادي جان خود را از دست داده‌اند كه قطعا مسوولان مربوطه بايد به وضع افرادي كه در تيراندازي‌هاي مشكوك جان باخته‌اند و مسائل مربوط به خانواده‌هاي آنان رسيدگي كامل كنند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون