• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4527 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۳ آذر

بحران سياسي در كمين دولت آنگلا مركل

سوسيال دموكرات‌ها امتيازات بيشتري مي‌خواهند

ترجمه: رضا خواسته

با انتخاب دو سياستمدار چپ‌گرا براي رهبري حزب سوسيال دموكرات آلمان(اس‌پي‌دي) و درخواست آنان براي مذاكره مجدد شرايط ائتلاف‌شان با آنگلا مركل، آينده دولت آلمان در هاله‌اي از ابهام‌ فرو رفته است.

«نوربرت والتر بوريانز» و «ساسكيا اسكن» از اعضاي چپ‌گراي حزب اس‌پي‌دي، خواستار امتيازات سياسي بيشتري از اتحاديه دموكرات مسيحي(سي‌دي‌يو) به رهبري مركل شده‌اند و مي‌گويند، آماده قطع شراكتشان با او هستند.

با فروپاشي ائتلاف مركل و حزب اس‌پي‌دي، آلمان بايد انتظار ماه‌ها عدم اطمينان سياسي را داشته باشد؛ ائتلافي كه از زمان شكل‌گيري پس از انتخابات 2017 متزلزل بود. اين اتفاق همچنين ممكن است باعث شود مركل كه اعلام كرده بود ديگر در انتخابات شركت نخواهد كرد با خروج زودرس از صحنه سياسي روبه‌رو شود.

والتر و اسكن روز شنبه توانستند با كسب 53 درصد آرا به رهبري حزب اس‌پي‌دي برسند و اولاف شولتس، وزير دارايي و معاون صدراعظم و كلارا گيويتز را در دور دوم حذف كنند.

اين نتيجه كه با مشاركت 54 درصد از 425 هزار عضو اس‌پي‌دي به دست آمد، ضربه سنگيني براي شولتس به حساب مي‌آيد. او يكي از بنيانگذاران ائتلاف بزرگ است. چنين نتيجه‌اي نشان‌دهنده عدم اعتماد به اوست.

اكنون تمركز اصلي روي شولتس قرار دارد. اگر او در نتيجه اين شكست تصميم بگيرد از پست‌هاي وزارتي خود استعفا دهد، ائتلاف در عمل به پايان خواهد رسيد حتي اگر تا سال آينده انتخابات ديگري برگزار نشود.

اين وضعيت عدم اطمينان به ويژه پس از چالش‌هاي جدي‌تري كه احزاب اصلي از حزب محافظه‌كار «آلترناتيو براي آلمان» گرفته تا حزب «چپ» و حزب «سبزها» با آن روبه‌رو شدند، تصويري از تنش‌هاي موجود در قلب سياست آلمان را نشان مي‌دهد.

ائتلاف با مركل يكي از دلايل كاهش محبوبيت حزب اس‌پي‌دي به شمار مي‌رود. به همين دليل مبارزات انتخاباتي والتر و اسكن براي رسيدن به رهبري حزب مبتني بر مخالفت با شراكت اس‌پي‌دي در ائتلاف بود. افراد زيادي در اين حزب معتقدند كه ائتلاف با مركل و حضور در سايه او باعث عدم توفيق حزب اس‌پي‌دي در انتخابات منطقه‌اي و اروپايي امسال شده است و همين امر موجب استعفاي آندريا نالس، اولين رهبر زن اس‌پي‌دي شد.

اين اولين ‌بار است كه حزب اس‌پي‌دي دو نفر را در رأس خود مي‌بيند. اين رهبران جديد كه قرار است جمعه آينده در دفتر حزب سوگند ياد كنند، مي‌گويند تنها در صورتي به حمايت از دولت ادامه مي‌دهند كه امتيازات قابل توجهي از حزب مركل دريافت كنند.

افزايش حداقل دستمزد از 9 يورو در هر ساعت به 12 يورو و لغو سياست تعادل در بودجه فدرال از اصلي‌ترين خواسته‌هاي آنهاست. لغو اين قانون به دولت اجازه مي‌دهد بودجه بيشتري را به توسعه زيرساخت‌ها و برنامه‌هاي رفاهي اختصاص دهد. اس‌پي‌دي همچنين خواستار اتخاذ رويكردي شديدتر در قبال شرايط اضطراري آب و هواست.

حزب سي‌دي‌يو اعلام كرده كه بعيد است چنين درخواست‌هايي را بپذيريم. دبيركل حزب سي‌دي‌يو پس از اعلام نتايج گفت:«هدف ما اين است كه آلمان را به خوبي اداره كنيم و اساس اين كار در توافقي است كه با ديگر ائتلاف‌ها منعقد شده است. اين تصميم داخلي از سوي حزب اس‌پي‌دي هيچ چيز را در اين رابطه تغيير نمي‌دهد.»

اگر اين ائتلاف منحل شود، مركل كه از سال 2005 تاكنون در قدرت بوده، مجبور است ميان استعفا و گرفتن راي اعتماد؛ يا تلاش براي رهبري يك دولت اقليت به رهبري خودش يا شخص ديگري از حزب سي‌دي‌يو؛ يا شروع مذاكره بر سر تشكيل يك دولت جديد يكي را انتخاب كند.

حزب سي‌دي‌يو خود در موقعيتي متزلزل قرار دارد. حتي اگر در انتخابات سراسري بهترين نتيجه را هم به دست بياورد كه احتمالا همين اتفاق هم مي‌افتد، نتايج نظرسنجي اخير نشان مي‌دهد، آراي اين حزب ممكن است از سال 2017 نيز كمتر شود؛ در آن سال اين حزب با كمتر از 33 درصد آرا بدترين نتيجه 70 سال اخير خود را كسب كرد. 6 ماه طول كشيد تا ائتلاف احزاب سي‌دي‌يو و اس‌پي‌دي با يكديگر مذاكره كنند.

اسكن خطاب به حزب خود گفت كه حزب نياز به جمع شدن اعضا در كنار يكديگر دارد. او ادامه داد:«ما براي موفقيت به همه نياز داريم. نه تنها كساني كه به ما راي داده‌اند. ما با آغوش باز از همگان استقبال مي‌كنيم. اكنون زمان با هم بودن است.»

زماني كه از والتر سوال شد كه آيا از نظر او ائتلاف در حال فروپاشي است، او گفت:«هنوز نه، بايد صبر كرد و ديد كه چه اتفاقي مي‌افتد.»

منبع: گاردين

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون