• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4527 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۳ آذر

ليونل مسي مرد سال فوتبال جهان شد

نيمه شب رويايي در پاريس

سامان سعادت

 

 

از غروب روز دوشنبه شمارش معكوس براي معرفي بهترين بازيكن سال فوتبال جهان از نگاه فرانس‌فوتبال يا همان برنده توپ طلاي 2019 آغاز شد. با اينكه خود مراسم از ساعت 23 به وقت تهران در سالن تئاتر دوشاتله شهر پاريس آغاز مي‌شد، اما معرفي نفرات سي‌ام تا يازدهم در حد فاصل ساعت 20 به وقت تهران تا ساعت 22 اعلام شد. در اين 3 ساعت گمانه‌زني رسانه‌ها و هواداران به اوج خودش رسيد و همزمان تصاوير بازيكنان و خانواده‌شان كه روي فرش قرمز مراسم حضور مي‌يافتند در رسانه‌ها منتشر شد. خبر مهم اين لحظات غيبت كريستيانو رونالدو در پاريس بود. در اين بين برخي رسانه‌ها ليست‌ها و تصاويري را در صفحات مجازي با عنوان «تصاوير لو رفته» از برنده نهايي منتشر كردند كه در همه آنها نام مسي به عنوان برنده نهايي معرفي شده بود. در خلال حضور بازيكنان روي فرش قرمز، آنها مصاحبه‌هاي كوتاهي هم با رسانه‌ها داشتند كه بعضي از آنها خبرساز و جنجالي شد. مثلا ويرجيل فن‌دايك كه تا پيش از شروع مراسم، از حضورش در بين سه نامزد نهايي مطمئن بود و حتي امكان داشت توپ طلا را هم ببرد در پاسخ به سوال يك خبرنگار كه پرسيده بود «با توجه به غيبت رونالدو فكر مي‌كني يك رقيب كمتر براي فتح توپ طلا داشته باشي؟»، گفت: «مگر رونالدو هم رقيب من است؟» اين اظهارنظر بلافاصله در فضاي مجازي منتشر شد و موجي از واكنش را به همراه داشت. پيرس مورگان روزنامه‌نگار و مجري مشهور انگليسي در توييترش خطاب به فن‌دايك گفت: «تو در حد رونالدو نيستي». البته فن‌دايك بعدا تصريح كرد كه فقط قصد شوخي با رونالدو را داشته و براي او و مسي احترام زيادي قائل است. در نهايت با حضور سندي هري‌بت و ديديه درگوبا ستاره سابق تيم چلسي به عنوان مجريان روي سن دوشاتله، مراسم آغاز به كار كرد.

 

كوپا به دليخت رسيد

اولين جايزه مراسم كه همان جايزه بهترين بازيكن زير 21 سال جهان يا كوپا بود، از بين سه نامزد نهايي يعني ژوائو فليكس، جيدون سانچو و ماتياس دليخت به مدافع هلندي رسيد. دليخت كه فصل قبل به عنوان كاپيتان آژاكس عملكرد فوق‌العاده‌اي داشت و در نهايت راهي تورين شد تا براي يوونتوس توپ بزند به بهترين بازيكن زير 21 سال جهان معرفي شد. جايزه دليخت توسط امباپه بهترين بازيكن زير 21 سال دوره قبل به ماتياس دليخت اهدا شد. انتخاب دليخت اما انتقاداتي نيز به همراه داشت. برخي منتقدان با اشاره به عملكرد دليخت در يوونتوس و اشتباهات مكررش مخصوصا تعداد خطاهاي هند زياد او، اين بازيكن را شايسته دريافت جايزه بهترين بازيكن زير 21 سال جهان نمي‌دانستند. مدافع جوان و خوش‌آتيه هلندي بعد از بردن اين جايزه گفت: «از اينكه موفق به كسب چنين جايزه‌اي شده‌ام، بسيار خوشحالم و افتخار مي‌كنم كه اينجا و در بين بهترين بازيكنان دنيا حضور دارم. براي من در طول يك‌سال گذشته بهترين اتفاقات ممكن رخ داد. با آژاكس تا نيمه نهايي ليگ قهرمانان اروپا پيش رفتم و حالا در يوونتوس كنار بهترين‌هاي دنيا توپ مي‌زنم. به شما قول مي‌دهم اين جايزه شروع افتخارآفريني من است و در آينده جوايز و افتخارات فردي و تيمي بيشتري كسب خواهم كرد.»

 

آليسون جايزه ياشين را قاپيد

در ادامه نفرات دهم تا هشتم رده‌بندي نهايي توپ طلا اعلام شد كه بر اين اساس رياض محرز، برناردو سيلوا و روبرت لواندوفسكي در رده‌هاي دهم تا هشتم ايستادند. سپس نوبت رسيد به جايزه لئو ياشين يا همان بهترين دروازه‌بان سال كه از امسال در فهرست جوايز فرانس‌فوتبال قرار گرفته بود. اين جايزه از بين سه نامزد نهايي يعني ترشتگن و ادرسون و آليسون بكر به دروازه‌بان موفق ليورپول رسيد كه فصل قبل موفق به فتح ليگ قهرمانان اروپا، جايزه بهترين دروازه‌بان اروپا و دستكش طلايي ليگ برتر شده بود. آليسون بكر كه بدون شك يكي از اركان اصلي موفقيت‌هاي كلوپ با سرخ‌هاي مرسي‌سايد است، همچنين رتبه هفتم رده‌بندي نهايي توپ طلا را نيز از آن خود كرد. عملكرد اين گلر در فصل گذشته آنقدر خوب بود كه انتخابش جاي هيچ‌گونه حرف و حديثي به جا نگذاشت. آليسون 27 ساله بعد از بردن جايزه ياشين رو به جمعيت گفت: «به خودم افتخار مي‌كنم كه در اين مراسم حضور دارم. بايد از همه اعضاي خانواده و به خصوص همسرم تشكر كنم. همچنين از هم‌تيمي‌هايم نيز ممنون هستم.»

 

بازيكن جنجالي زن سال فوتبال جهان شد

بعد از اهداي جايزه ياشين، نفرات ششم و پنجم رده‌بندي نهايي توپ طلا اعلام شد كه امباپه و صلاح در رده‌هاي ششم و پنجم ايستادند. حضور صلاح در رده پنجم نشان داد كه فهرست‌هاي منتشر شده تا پيش از شروع مراسم به عنوان تصاوير لو رفته واقعيت نداشته است. بعد از اين نوبت رسيد به معرفي زن سال فوتبال جهان. در اين بخش مگان رپينو كاپيتان تيم ملي امريكا با هم‌تيمي‌اش الكس مورگان و لوسي برنز مدافع تيم ملي انگلستان به رقابت پرداخت و در نهايت توپ طلاي زنان 2019 را از آن خود كرد. كاپيتان تيم ملي امريكا كه چند ماه قبل همراه با تيم ملي كشورش فاتح جام جهاني و برنده جايزه بهترين بازيكن جام شده بود، بعد از آدا هگربرگ دومين زني لقب گرفت كه توپ طلاي فرانس‌فوتبال را به خانه برد. رپينو كه در مراسم حضور نداشت با ارسال يك پيام ويديويي نسبت به انتخابش واكنش نشان داد. برنده جايزه The Best فيفا كه جنگ رسانه‌اي او با دونالد ترامپ رييس‌جمهور كشورش در يك‌سال گذشته تيتر اول رسانه‌ها بود در اين پيام گفت: «خيلي متاسفم كه نتوانستم در اين مراسم حضور پيدا كنم. سال فوق‌العاده‌اي را با تيم ملي امريكا پشت سر گذاشتيم و علاقه‌مندم به ديگر نامزدهاي حاضر در مراسم نيز تبريك بگويم.» بدون شك رپينو كه جزو فعالان حقوق زنان به حساب مي‌آيد و همين اواخر در ماجراي برابري دستمزد زنان و مردان فوتباليست هم پيشتاز بوده است، مي‌تواند با اين همه افتخارآفريني فردي و تيمي تبديل به يك الگو براي ورزشكاران شود.

 

و تاريخ‌سازي مسي

بعد از گذشت حدود يك ساعت از شروع مراسم توپ طلا لحظه‌شماري براي معرفي برترين بازيكن سال آغاز شد. نفر نهايي از بين چهار نامزد باقيمانده يعني ساديو مانه، كريستيانو رونالدو، ويرجيل فن‌دايك و ليونل مسي انتخاب مي‌شد. بعد از نشان دادن تصاويري از درخشش اين چهار بازيكن در سال گذشته، در نهايت نام ليونل مسي به عنوان فاتح توپ طلاي 2019 معرفي شد. ليونل مسي با كسب 686 امتياز و 24.4 درصد آرا اين عنوان را به خودش اختصاص داد ويرجيل فن‌دايك با تنها 7 امتياز كمتر و كسب 24.1 درصد آرا دوم شد. رونالدو و مانه نيز در رده‌هاي بعدي قرار گرفتند. بعد از اعلام نام مسي تصاويري از حضور هياتي از فرانس‌فوتبال در منزل مسي در هفته منتهي به مراسم پخش شد كه نشان مي‌داد اظهارنظر روزنامه كاتالاتي موندو دپورتيوو كه گفته بود هياتي از فرانس‌فوتبال در بارسلون ديده شده‌اند و اين به معناي بردن توپ طلا توسط مسي است، صحت داشته.

ليونل مسي با تشويق حضار روي سن قرار گرفت و ششمين توپ طلاي زندگي‌اش را از دستان لوكا مودريچ برنده توپ طلاي سال قبل دريافت كرد. شيطنت‌هاي متئو فرزند خردسال مسي در سالن هنگام اعلام نام پدرش به عنوان مرد سال فوتبال جهان يكي از شيريني‌هاي كسب اين جايزه توسط مسي بود كه از ديد رسانه‌ها پنهان نماند. مسي بعد از تاريخ‌سازي‌اش و قرار گرفتن در رده نخست موفق‌ترين فوتباليست‌هاي تاريخ گفت: «بايد از همه روزنامه‌نگاراني كه در اين رده‌بندي به من راي دادند، تشكر كنم. همچنين از هم‌بازي‌هاي خود نيز ممنون هستم. ده سال پيش كه من اولين توپ طلاي خود را دريافت كردم، همه ‌چيز و رخ دادن اين اتفاقات برايم غيرقابل تصور بود. اين فوتبال همان چيزي است كه من عاشق آن هستم و اميدوارم خداوند كمك كند اين روند برايم تا سال‌هاي سال ادامه داشته باشد.»

درخشش فوق‌العاده مسي در بارسلونا و گل‌هاي بي‌شمار او در پيراهن آبي‌اناري به احتمال زياد دليل انتخاب او به عنوان مرد سال فوتبال جهان بود. بازيكني كه حالا كريستيانو رونالدو را نيز پشت سر گذاشته و يكه‌تاز تاريخ مستطيل سبز است. ويرجيل فن‌دايك نيز بعد از ايستادن در رتبه دوم برترين بازيكنان جهان گفت: « بودن در جايگاهي كه بازيكناني مانند كريستيانو رونالدو و ليونل مسي حضور دارند، خوشايند است. من فاصله زيادي با كسب عنوان بهترين بازيكن نداشتم و در ادامه نيز به مبارزه كردن ادامه خواهم داد، البته رسيدن به چنين مراحلي در فوتبال دشوار است. تا زماني كه نام خودم را نديده بودم هرگز تصور نمي‌كردم روزي نامزد دريافت جايزه توپ طلا شوم. من در دوران ورزشي خود دشواري‌هاي زيادي را تجربه كرده و دير به سطح اول معرفي شدم، اما هيچ‌گاه براي رسيدن به روياهاي خود تسليم نشدم. من به عملكرد خودم افتخار مي‌كنم و اميدوارم سال آينده نيز اينجا باشم.»

قاب پاياني مراسم توپ طلاي 2019، عكس يادگاري لئو با شش توپ طلايش روي سن سالن تئاتر دوشاتله شهر پاريس بود. عكسي كه نشان مي‌دهد تمام هواداران فوتبال بايد به احترام اين اعجوبه كلاه از سر بردارند و بپذيرند كه او بدون شك بهترين بازيكن تاريخ فوتبال است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون