• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4530 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۷ آذر

زنان باز هم ركورد حضور در پارلمان را مي‌شكنند؟

مجلس دهم ركوردار حضور زنان در جايگاه نمايندگي مجلس است. در مجلس اول تنها 4 نماينده از 270 نماينده زن بودند كه اين تعداد در مجلس دوم و سوم هم تكرار شد، اما در مجلس چهارم تعداد نمايندگان حاضر در مجلس رشد بيش از دوبرابر داشت و مردم 9 زن را به مجلس فرستادند. مجلس پنجم كه ركورددار حضور زنان بود، 14 نماينده زن از 277 نماينده داشت كه اين تعداد در مجلس ششم و هفتم به عدد 13 تنزل پيدا كرد. در مجلس هشتم هم
8 نماينده زن در مجلس حضور داشت و اين تعداد در مجلس نهم به 9 نفر رسيد اما در انتخابات مجلس دهم بيشترين تعداد زن در طول تاريخ جمهوري اسلامي به پارلمان راه يافتند و 17 زن «بهارستاني» شدند. با اين حال بايد ديد كه اين ركورد تاريخي باتوجه به همه حوادث اخير و عملكرد مجلس و دولت وقت در مجلس يازدهم كه ميزان مشاركت در آن همچنان قابل پيش‌بيني نيست، تكرار خواهد شد يا نه؟ فاطمه راكعي، دبيركل جمعيت زنان مسلمان نوانديش و رييس كميته رسانه شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان كه روز گذشته راهي وزارت كشور شد و براي انتخابات مجلس نام‌نويسي كرد، معتقد است كه «گرفتاري‌هاي معيشتي و فضاي بسيار بدي كه بعد از اعتراض‌هاي اخير به وجود آمده باعث شده اهالي سياست به اين تشخيص برسند كه تنها تعداد كمي از افراد حاضرند راي بدهند.» او براي جلوگيري از اين نقصان پيشنهاد داده كه «زنان به‌طور جدي وارد كارزار انتخاباتي شوند، چراكه اين قشر با روحيه لطيف و مادرانه خود مي‌توانند شور لازم را به فضاي انتخاباتي تزريق كنند.» به گفته راكعي، جمعيت زنان مسلمان نوانديش در همين راستا بيانيه‌اي صادر و از زنان فعال در همه شهرها خواسته براي نام‌نويسي در انتخابات اقدام كنند و از اينكه ردصلاحيت شوند يا راي نياورند، هراسي به دل راه ندهند. او در گفت‌وگويي كه با «اعتمادآنلاين» داشته همچنين تاكيد كرده «نبايد به تجزيه‌طلب‌ها و سلطنت‌طلب‌ها اجازه خودنمايي بدهيم و براي اينكه دشمنان اميدوار نباشند همه بايد در كنار هم براي مصالح ملي فعاليت كنيم.»

سهم زنان افزايش مي‌يابد

فاطمه ذوالقدر، نماينده مردم تهران در دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي نيز از جمله زناني بود كه صبح شنبه جهت نام‌نويسي در انتخابات يازدهمين دوره مجلس در ستاد انتخابات فرمانداري تهران حضور يافت و در جمع خبرنگاران از زنان براي حضور در انتخابات مجلس يازدهم دعوت كرد. او درمورد چرايي تلاش براي افزايش حضور زنان در مجلس توضيح داد كه «اگر حضور زنان در مجلس افزايش يابد بيشتر مي‌توانيم طرح‌ها و لوايح به نفع زنان را تصويب كنيم و صداي زنان بيشتر خواهد شد.»به گفته ذوالقدر، لوايحي ‌نظير حمايت از حقوق كودكان و نوجوانان، حمايت از هواي پاك، حمايت از محيط‌بانان، تشديد مجازات اسيدپاشي و همچنين اعطاي تابعيت ايراني به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ايراني با مردان خارجي، لوايحي بوده كه زنان در تصويب آنها نقش بسزايي داشتند. همچنين زنان مجلس در پروسه تصويب برنامه ششم توسعه توانستند براي نخستين‌بار در اين برنامه مساله زنان سرپرست خانوار و همچنين عدالت جنسي را مطرح كنند.در جريان انتخابات مجلس يازدهم قريب به 30درصد از فهرست‌هاي انتخاباتي اصلاح‌طلبان به زنان تعلق گرفت كه اين موضوع هم به افزايش حضور آنها در مجلس شوراي اسلامي كمك بسياري كرد. ذوالقدر، نماينده مجلس دهم همچنين تاكيد كرده كه همچنان سهم زنان از ليست‌هاي انتخاباتي اصلاح‌طلبان محفوظ است و احتمالا افزايش هم خواهد داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون