• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۹ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4530 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۷ آذر

ميراث‌فرهنگي

خانه مشروطه اردبيل يك قدم تا ويراني فاصله دارد

گروه اجتماعي| خانه مشروطه اردبيل كه قدمت قاجاري دارد، به خواست مالك خانه در يك قدمي تخريب و تبديل به پاركينگ است.

خانه قاجاري «اسماعيل بيگ» اردبيل كه پيش از آن به «خانه مشروطه اردبيل» مشهور بود، در حالي به پاركينگ تبديل خواهد شد كه پيش از اين دهه‌ها متروك مانده بود و كشمكش ميراث‌ فرهنگي و مالك بنا عملا عامل حفاظت از اين خانه نشد. به گزارش «ايسنا» خانه مشروطه اردبيل، خانه‌اي است كه در زمان قحطي اردبيل پشتيبان مردم بود و مردم در زمان محاصره توسط روس‌ها اطرافش خندق حفر كردند تا مقابل‌شان وسيله‌ دفاعي ايجاد كنند.

اين خانه پيش از اين، خانه «مرحوم اسماعيل بيگ شيرواني» كاردار فرهنگي سفير روس در اردبيل بود كه در جريان قحطي 1327 نقش اساسي در تامين معيشت اردبيل داشت. سال 93 بود كه صديف بدري، شهردار اردبيل در جلسه شوراي شهر اردبيل خبر از راه‌اندازي موزه تاريخ اردبيل در خانه مشروطه داده و گفته بود كه «تملك خانه تاريخي مشروطه با اعتباري بالغ بر يك ميليارد تومان در حال پيگيري است.» شهرداري اردبيل كه پيش از اين و در سال 1382 به دنبال طرح تعريض خيابان سردر اين ساختمان را به كل تخريب كرده بود، 5 سال گذشته مي‌خواست اين خانه را تملك و مرمت كرده و در اختيار ميراث‌ فرهنگي استان قرار دهد، برنامه‌اي كه با مخالفت شوراي شهر وقت ناكام ماند.

ذكي‌الله خوشبخت، رييس وقت شوراي شهر اردبيل در گفت‌وگو با «تسنيم» اين خانه را ارزشمند دانست اما گفته بود كه كارايي اين خانه براي شوراي شهر و شهرداري بعد از خريد و مالك ‌شدن آن مشخص نيست. پس از مسكوت ماندن طرح خريد و مرمت خانه مشروطه اردبيل توسط شهرداري، اين بنا متروكه ماند و در سايه بي‌توجهي ساختمان‌هاي چپ و راست بنا كاملا فرو ريخت و حالا فقط قسمت مياني ساختمان سالم باقي مانده‌ است.

حالا كه خبر تخريب كامل ساختمان قاجاري و تغيير كاربري آن به موزه به گوش مي‌رسد، نادر فلاحي، مديركل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي استان در گفت‌وگو با ايسنا از بي‌توجهي‌هاي مالك به اين خانه مي‌گويد: در طول يكي، دو سال گذشته، تقريبا همه خانه‌هاي تاريخي تحت مالكيت ميراث فرهنگي را مرمت كرده‌ايم، اما متاسفانه مالك اين خانه اجازه ورود ميراث فرهنگي را به اين بناي تاريخي نمي‌دهد. فلاحي مرمت اين خانه را در گرو همكاري مالك خانه مي‌داند و اين در حالي است كه فعالان ميراث فرهنگي استان اردبيل نيز با اشاره به رايزني‌هاي انجام شده از سوي ميراث ‌فرهنگي استان براي ثبت ملي و مرمت اين بنا، به بي‌توجهي مالك در برابر اين رايزني‌ها اشاره كرده‌ و گفته‌اند كه حتي سرمايه‌گذاراني از اتاق بازرگاني اردبيل وارد كار شدند يا انجمن نجوم اردبيل طرحي را براي مرمت اين بنا تعريف كرد، اما هيچ يك از اين طرح‌ها به واسطه بي‌توجهي مالك به ثمر ننشست.

 

بهره‌برداري از خانه اتحاديه همزمان با شب يلدا

محمدجواد حق‌شناس رييس كميسيون فرهنگي- اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران اعلام كرد كه خانه اتحاديه همزمان با شب يلدا مورد بهره‌برداري قرار مي‌گيرد. به گزارش خبرگزاري مهر، حق‌شناس درخصوص آخرين وضعيت مرمت و بازسازي خانه اتحاديه اظهار كرد: انتظار مي‌رود كه در اين بخش شهرداري‌هاي مناطق و سازمان زيباسازي شهر تهران گزارش دقيقي را درخصوص تكليفي كه قانون برنامه و بودجه مصوب كرده، ارايه كنند.

او همچنين گفت: در ابتدا قرار بود كه خانه اتحاديه تابستان امسال مورد بهره‌برداري قرار گيرد، اما در آخرين گزارشي كه دريافت كردم سازمان زيباسازي اعلام كرد كه خانه اتحاديه براي شب يلدا آماده است. رييس كميسيون فرهنگي-اجتماعي شوراي شهر تهران درخصوص مرمت و بازسازي خانه نيما هم توضيح داد: متاسفانه وضعيت خانه نيما چندان مساعد نيست؛ در بازديدي كه به همراه آقاي خليل‌آبادي داشتيم ملاحظه كرديم كه وضعيت خانه نيما خوب نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون