• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4534 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۱ آذر

سازمان ملل شاهدي مبني بر نقش ايران در حمله به آرامكو پيدا نكرد

مهر پايان بر 3 ماه دروغ‌پراكني

شهاب شهسواري

بعد از گذشت 3 ماه از حمله روز 23 شهريور 1398 به تاسيسات نفتي بقيق و خريص عربستان سعودي، حالا تيم تحقيقاتي سازمان ملل متحد كه اختصاصا براي تحقيق در مورد شواهد اين حمله تشكيل شده‌ بود، تاكيد كرده است كه نمي‌تواند ادعاي مشاركت جمهوري اسلامي ايران در اين حمله را تاييد كند. اين در حالي است كه پادشاهي عربستان سعودي و حاميان آن در ايالات متحده امريكا در طول 3 ماه گذشته اصرار داشتند كه تهران را متهم اين حمله معرفي كنند. بر اساس متني كه از گزارش 6 ماه يك بار دبيركل سازمان ملل متحد به شوراي امنيت به رسانه‌هاي امريكايي درز كرده است، آنتونيو گوترش، دبيركل سازمان تاكيد كرده است:«بازرسان سازمان نمي‌توانند مستقلا اين نكته را كه موشك‌هاي كروز و پهپادهاي استفاده شده در اين حملات از مبدا ايران باشد يا خلاف قطعنامه‌هاي شوراي امنيت به جايي صادر شده ‌باشند را تاييد كنند.» هر چند جمله مذكور صريحا اتهام‌زني سعودي‌ها و واشنگتن عليه ايران را محكوم نمي‌كند اما نشان مي‌دهد كه سعودي‌ها قادر نبوده‌اند كمترين شواهدي براي ادعاهاي عجيب‌شان در مورد نقش ايران در اين حملات را در اختيار سازمان ملل قرار دهند.بر اساس گزارش دبيركل سازمان ملل متحد، كارشناسان اين سازمان لاشه موشك‌ها و سلاح‌هاي استفاده شده در 3 حمله ماه‌هاي گذاشته به تاسيسات عربستان سعودي را كاملا بررسي كرده‌اند و در آنها نشانه‌اي مبني بر تعلق يا ارتباط با ايران نيافته‌اند. شواهدي كه عربستان در اختيار سازمان ملل قرار داده است، باقيمانده و لاشه سلاح‌هاي استفاده شده در حمله ارديبهشت ماه به دو ايستگاه پمپاژ نفت در استان رياض، حملات متعدد در طول تابستان به فرودگاه ابها در نزديكي مرز يمن و حمله به دو پالايشگاه نفتي بقيق و خريص در ماه شهريور بود. انصارالله يمن مسووليت همه اين حملات را پذيرفته ‌بود اما مقام‌هاي سعودي تلاش مي‌كردند، ايران را مقصر اين حملات معرفي كنند. آنتونيو گوترش در ادامه گزارش خود اشاره مي‌كند كه جامعه بين‌الملل تا پيش از اين از توانايي‌هاي يمن در زمينه پهپاد و موشك كروز با خبر نبوده است و مي‌نويسد:«اين فناوري‌ها پيش از اين از سوي انصارالله يمن به نمايش گذاشته‌ نشده‌ بودند.» به نوشته آنتونيو گوترش، بازرسان سازمان ملل متحد «همچنان در حال جمع‌آوري اطلاعات تكميلي در مورد اين موشك‌هاي كروز و پهپادها هستند» و نتايج قطعي گزارش آنها در مورد مبدا اين سلاح‌ها «پس از تكميل بررسي‌ها منتشر خواهد شد.»

شواهد سعودي چه بود؟

سعودي‌ها مدعي بودند كه ايران اگر هم مستقيما حملات پهپادي و موشكي عليه خاك اين كشور انجام نداده ‌باشد، دست‌كم اين سلاح‌ها را در اختيار انصارالله يمن قرار داده است. بر اساس گزارش پايگاه خبري بلومبرگ، در سفر هيات بازرسان سازمان ملل به عربستان سعودي، مقام‌هاي نظامي سعودي با نشان دادن تعدادي عكس تلاش كرده‌اند آنها را قانع كنند كه موشك‌هاي استفاده شده در حملات انصارالله به عربستان، ايراني است. يكي از اين عكس‌ها تصويري مشهور از يك موشك هوا به زمين ايراني به نام «يا علي» است كه در سال 1393 توسط ايران رونمايي شد. سعودي‌ها مدعي بودند كه در حمله به بقيق و خريص از همين موشك استفاده شده است. به نوشته هفته‌نامه جينز ديفنس، موشكي كه مقام‌هاي عربستان سعودي ادعا مي‌كنند موشك كروز «يا علي» ايراني است، تفاوت‌هاي عمده‌اي با اين موشك ايراني دارد. به نوشته جينز ديفنس، انصارالله تابستان سال جاري موشك ميان‌برد كروز خود با عنوان قدس-1 را به نمايش گذاشته‌ بود. بر خلاف موشك ايراني «يا علي» كه يك موشك كروز هواپايه است، موشك قدس-1 موشك زمين‌پايه است و بر خلاف موشك ياعلي، موتور آن به جاي داخل موشك روي بدنه آن نصب شده است. به نوشته بلومبرگ، كارشناسان سازمان ملل تاييد كرده‌اند كه موشك استفاده شده در اين حمله، مشابه ماكت موشك قدس-1 است كه مرداد ماه امسال توسط انصارالله رونمايي شده ‌بود.دولت عربستان سعودي كه بعد از حمله 23 شهريور به پالايشگاه‌هاي خريص و بقيق مدعي شد 50 درصد از صادرات نفت خامش دچار اختلال شده است، مدعي بود كه به دليل انجام حملات از سمت شمال، سامانه‌هاي دفاع موشكي اين كشور قادر به رهگيري موشك‌ها و پهپادهاي شليك شده، نبودند. سعودي‌ها مدعي شده‌اند كه سامانه‌هاي امريكايي پاتريوت خود در اطراف اين پالايشگاه‌ها را به سمت جنوب تنظيم كرده ‌بودند. به نوشته بلومبرگ، بازرسان سازمان ملل هر چند از شواهد ادعايي عربستان سعودي راضي نشده‌اند اما تاييد كرده‌اند كه محل برخورد موشك‌هاي يمني، اندكي با محتواي بيانيه انصارالله در مورد عمليات متفاوت است.

دروغ‌هاي شاخدار

نتيجه‌گيري دبيركل سازمان ملل از نتايج تحقيقات ميداني در شرايطي منتشر مي‌شود كه از زمان حمله به تاسيسات نفتي بقيق و خريص عربستان سعودي توسط نيروهاي انصارالله يمن از صدر تا ذيل دربار پادشاهي سعودي، بارها و بارها در سخنراني‌هاي خود ايران را به نقش داشتن در اين حملات متهم كرده‌اند. از سخنگوي ائتلاف متجاوز سعودي عليه يمن تا شخص پادشاه اين كشور، يك به يك در نشست‌هاي خبري و سخنراني‌هاي خود ايران را مسوول حمله به تاسيسات نفتي آرامكو معرفي مي‌كردند. رسانه‌هاي سعودي و هم‌پيمانان غربي آنها با انتشار اخبار و اطلاعات نادرست حتي تا جايي پيش رفتند كه ادعا كردند اين حملات از شهر اميديه در خوزستان از پايگاهي در نزديكي شهر اهواز انجام شده و موشك‌هاي كروز ايران با استفاده از آسمان عراق و كويت بدون عبور از روي خليج‌فارس، مسيري پيچيده را در آسمان سعودي طي كرده‌اند تا به اين تاسيسات در نزديكي پايتخت عربستان برسند. عراق و كويت هرگز اين ادعاي رسانه‌هاي نزديك به دربار سعودي را تاييد نكرده‌اند. كار به جايي رسيد كه ماه گذشته، خبرگزاري بريتانيايي رويترز در گزارشي ساختگي به نقل «چهار منبع بدون نام ايراني» كه همگي «در جلسه فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامي» «در ساختماني در جنوب تهران» حضور داشته‌اند، خبر داد كه فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در اين جلسه دستور حمله مستقيم به پادشاهي سعودي را صادر كرده است. تمامي اين خبرسازي‌ها و ادعاها، چندين بار از سوي ايران تكذيب شده و تهران هر نقشي در حملات به تاسيسات نفتي عربستان سعودي را رد كرده است.همزمان با خبرسازي‌هاي رسانه‌هاي سعودي و غربي، دولتمردان امريكايي هم پژواك ادعاهاي عربستان سعودي شده ‌بودند. مايك پمپئو، وزير خارجه امريكا گفته ‌بود كه «شكي ندارد ايران مسوول حمله به تاسيسات نفتي عربستان است.» امريكايي‌ها حتي دروغ‌هاي خود را تا حدي پيگيري كردند كه 3 كشور اروپايي طرف برجام را قانع كنند در بيانيه‌هايي نسبت دخالت ايران در حمله به عربستان سعودي اظهار نگراني كنند. دستگاه دروغ‌پراكني امريكا تا جايي پيش رفت كه يك هفته پيش برايان هوك، رييس كارگروه ضدايراني وزارت خارجه امريكا در نشستي خبري به شكلي وانمود كرد كه گويي انصارالله يمن كه راسا مسووليت حمله به تاسيسات نفتي عربستان را پذيرفته‌ بود، هم از حمله ادعايي ايران بي‌خبر بوده و از آن تبري جسته است. اين مقام مسوول پروپاگاندا و تروريسم اقتصادي ضدايراني در وزارت خارجه امريكا مدعي شد:«انصار‌الله يمن بلافاصله بعد از حمله ايراني‌ها به تاسيسات نفتي آرامكو، خواستار توقف متقابل حملات هوايي و موشكي با عربستان شد. اين پيشنهاد ترك مخاصمه كه سعودي‌ها در حال پاسخ به آن هستند، نشان مي‌دهد كه ايران به شكل واضح از طرف حوثي‌ها سخن نمي‌گويد و منافع مردم يمن را در نظر ندارد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون