• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4534 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۱ آذر

رييس‌جمهور به شايعات قطع اينترنت بين‌الملل واكنش نشان داد

مردم از شبكه ملي و اينترنت خارجي با هم استفاده خواهند كرد

حسن روحاني روز گذشته و درجلسه هيات دولت توضيحاتي درباره شبكه ملي اطلاعات ارايه كرد كه اين روزها نگراني‌هاي بسياري را براي كاربران فضاي مجازي و كسب و كارهاي مبتني بر اينترنت به وجود آورده است. هفدهم آذرماه و حدود دو هفته پس از اتصال مجدد اينترنت كه به‌دليل اعتراضات به گراني بنزين به مدت 12 روز قطع شده بود، رييس‌جمهوري هنگام تقديم لايحه بودجه به مجلس، اعلام كرد كه قرار است «شبكه ملي اطلاعات» را آنچنان تقويت كنند كه مردم براي رفع نيازمندي‌هاي خود نيازي به «خارج» نداشته باشند. او همچنين تاكيد كرد كه «اخيرا مقام معظم رهبري هم دستوري در اين زمينه دادند كه ان‌شاءالله در شوراي عالي فضاي مجازي آن را دنبال مي‌كنيم.»

اين گفته‌هاي رييس‌جمهوري منتخب مردم در انتخابات 96 كه ازقضا يكي از مهم‌ترين شعارهايش، توسعه فضاي مجازي بود، چنان به افزايش نگراني‌ها از احتمال قطع اينترنت بين‌الملل پس از اتصال شبكه ملي اطلاعات انجاميد كه عملا بحث‌هاي داغ معمول درباره بودجه سالانه را نيز تاحدودي به حاشيه راند. حال آنكه روحاني به مجلس رفته بود تا از بودجه بگويد. البته در ادامه وزير ارتباطات و بعضي از ديگر مسوولان اعلام كردند كه اتصال شبكه ملي اطلاعات به معناي قطع اينترنت بين‌الملل نيست اما اين اظهارات چندان مقبول واقع نشد و درنتيجه سايه نگراني از فضاي مجازي كنار نرفت. اما رييس‌جمهوري در جلسه روز گذشته هيات دولت بار ديگر به مردم وعده داد كه دولت قصد ندارد اينترنت خارجي را قطع كند. روحاني با تأكيد بر اينكه مردم نبايد به شايعات توجه داشته باشند، گفت كه اگر اعلام كنيم به دنبال تقويت شبكه ملي اطلاعات هستيم، دشمنان چنين تبليغ مي‌كنند كه دولت قصد دارد اينترنت خارجي را قطع كند؛ در حالي كه اصلا چنين نيست، بلكه قصد داريم كنار اينترنت خارجي، شبكه ملي اطلاعات قوي و توانمند داشته باشيم تا مردم بتوانند از هر دو استفاده كنند.

او توسعه شبكه اطلاعات را يكي از دستاوردهاي دولت يازدهم و دوازدهم اعلام كرد و با بيان اينكه «در اين دولت پهناي باند افزايش پيدا كرده و توسعه اينترنت، نسل‌هاي جديد و گوشي‌هاي هوشمند با گذشته قابل‌مقايسه نيست»، ادامه داد: «امروز بسياري از مشاغل و خدمات رفاهي مردم از طريق فضاي مجازي انجام مي‌شود.»

اينترنت هيچ‌گاه قطع نمي‌شود

علاوه بر رييس‌جمهوري، وزير ارتباطات منصوب حسن روحاني درحاشيه همين جلسه هيات دولت بار ديگر اعلام كرد كه «چيزي به عنوان اينترنت ملي معناي خارجي ندارد.» محمدجواد آذري جهرمي با بيان اينكه «اينترنت يك شبكه جهاني است و داخلي و بين‌المللي ندارد» بر تفاوت ميان «شبكه ملي اطلاعات» و «اينترنت ملي» تاكيد كرد. به گفته او، شبكه ملي اطلاعات را همان‌گونه كه رهبر معظم انقلاب فرمودند با جديت پيش مي‌بريم تا سهم‌مان را در دنيا بگيريم. وزير ارتباطات وعده داد كه در «فرصتي مناسب» با مردم درباره‌ شبكه ملي اطلاعات صحبت خواهد كرد. او هدف شبكه ملي اطلاعات را «رشد اقتصاد كشور در حوزه اقتصاد ديجيتال» دانست، نه قطع اينترنت. آذري‌جهرمي اينترنت را «لازمه» و «اكسيژن توسعه اقتصادي» معرفي و تاكيد كرد: «ممنوعيت كلي معنايي ندارد؛ اينترنت لازمه‌ زندگي مردم است و هيچ‌گاه قطع نمي‌شود.»

 

تا تحريم‌هاي ظالمانه هست، مشكلات هم هست

حسن روحاني در اين جلسه از هيات دولت بار ديگر درباره افزايش نرخ بنزين به عنوان بحث داغ چند هفته اخير كشور صحبت كرد. رييس‌جمهوري گفت دولت موفق شده با اصلاح قيمت بنزين كمك جديدي براي اقشار كم‌درآمد و متوسط به پايين تامين كند. كمك‌هايي كه درواقع همان كمك‌هاي معيشتي نقدي است كه پس از افزايش قيمت بنزين به حساب مردم واريز مي‌شود. او از مردم درخواست كرد كه به تبليغات هدفداري كه مي‌گويد دولت براي يكي، دو ماه كمك‌هاي نقدي را ادامه داده و سپس آن را قطع خواهد كرد، توجه نداشته باشند. به‌گفته روحاني، مصرف بنزين در هفته‌هاي اخير به‌طور متوسط 20 ميليون ليتر كاهش يافته و خبر خوشي براي مردم و به‌معناي خودكفايي است و نشان مي‌دهد كه مي‌توانيم صادرات بنزين را افزايش دهيم. رييس‌جمهوري همچنين گفت: «تمام مبلغي كه از محل اصلاح قيمت بنزين به دست مي‌آيد كه حدود 30 هزار ميليارد تومان است، به خود مردم برگردانده مي‌شود و اين موجب خوشحالي است.» او، صداوسيما روزنامه‌ها و فضاي حقيقي و مجازي را به انعكاس واقعيت‌ها توصيه كرد و دشواري‌هاي زندگي مردم را به دليل فشارهاي فوق‌العاده‌اي دانست كه دشمنان اعمال مي‌كنند. رييس‌جمهوري از تحريم‌ها به عنوان اين فشارها ياد كرد و به مردم گفت كه «تا زماني كه تحريم‌هاي ظالمانه وجود دارد، اين مشكلات هم هست و بايد براي غلبه بر آن، تلاش كنيم.» روحاني با تأكيد بر اينكه دولت حتي يك لحظه از بر هم زدن نقشه دشمن و تحريم‌ها غافل نبوده است، ادامه داد: «بايد يا تحريم‌ها را دور بزنيم يا دشمنان را وادار كنيم تا توبه كنند. دولت مصمم است، هم با تقويت توليد داخلي و هم از طرق مختلف از جمله مذاكره اين توطئه را در هم بشكند و در اين راستا دولت در چارچوب خطوط قرمز نظام حركت كرده و از آن عبور نخواهيم كرد.» رييس‌جمهوري در ادامه با بيان اينكه نبايد هيچ چيزي از مردم مخفي بماند و بايد هر كاري كه انجام مي‌شود، براي مردم توضيح داده شود، گفت: «اگر مشكل تحريم داريم بايد خيلي صريح ابعاد آن براي مردم شرح داده شود و دروغ نگوييم كه همه‌چيز گل و بلبل است و بايد واقعيت‌ها را هر آنچه است و هرچه درست است، به مردم بگوييم.» او گفته كه اگر تصميمي گرفته شده و هر سه قوه آن را پذيرفته‌اند، صراحتا بگوييم كه همه نسبت به اين تصميم يكي بوديم. روحاني تاكيد كرده است: «البته ممكن است، كسي مطرح كند كه با شيوه بهتري هم امكان اجراي اين تصميم وجود داشت و اين هيچ اشكالي ندارد.» رييس‌جمهوري همچنين از مردم خواست كه تصور نكنند دولت در زمينه زندگي آنها «بي‌تفاوت» است.

 

سخنراني روز دانشجو در جمع وزيران

حسن روحاني كه 16 آذر امسال را به هيچ دانشگاهي نرفت و به همين دليل هم مورد انتقاد و پرسش دانشجويان و افكار عمومي قرار گرفت، هجدهم آذرماه با 2 روز تاخير در دانشگاه فرهنگيان سخنراني كرد. رييس‌جمهوري ديروز با بيان اينكه «در 7 سال گذشته، 7 بار به مناسبت 16 آذر در دانشگاه‌هاي مختلف در جمع دانشجويان حضور يافته»، در جمع وزرا از مسائلي گفت كه قاعدتا بهتر بود از تريبون دانشگاهي و به‌مناسبت روز دانشجو مطرح مي‌شد. او با بيان اينكه «16 آذر» در دولت يازدهم و دوازدهم به روز بيان مطالبات و نقادي دانشجويان تبديل شده، اين اقدام را پسنديده و ارزشمند محسوب كرد و نقادي را بسيار ارزشمند خواند. او با ابراز خوشحالي از اينكه دختر و پسر جوان، نظرات خود را «بدون هيچ دغدغه‌اي» بيان مي‌كنند، اعلام كرد كه «اين حد از آزادي بيان و انتقاد در كشورهاي ديگر به‌ويژه در كشورهاي منطقه سراغ نداريم.» رييس‌جمهوري با تأكيد بر اينكه صداقت، صراحت و دلسوزي دانشجو از اهميت بسيار زيادي برخوردار است، ادامه داد: «تنها چيزي كه از دانشجو مي‌خواهيم اين است كه به لشكر حزب يا جناحي تبديل نشوند، دانشجو بايد استقلال خود را حفظ كند و جنبش دانشجويي و نهاد دانشجويي بايستي مستقل باشند و از دريچه علم، نه از دريچه حزب و سياست، پرسشگري و نقدهاي خود را مطرح كند و مسوول بايد به دانشجو احترام و اعتماد كند و نسبت به دانشگاه و دانشجو پاسخگو باشد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون