• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4536 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۴ آذر

رسانه‌هاي بريتانيا و ديگر كشورهاي اروپا چه واكنشي به نتايج انتخابات بريتانيا داشتند؟

تاج‌گذاري بوريس

پيروزي قاطع حزب محافظه‌كار بريتانيا تحت رهبري بوريس جانسون در انتخابات سراسري بريتانيا، روزهاي جمعه و شنبه صفحه نخست تقريبا همه روزنامه‌ها و نسخه آخرهفته روزنامه‌هاي بريتانيا و غالب روزنامه‌هاي ديگر كشورهاي اروپايي را تسخير كرده‌ بود. از تصوير بوريس در لباس ملكه بريتانيا در صفحه اول روزنامه چپگراي ليبراسيون فرانسه تا لقب «بوريس برگزيتي» در روزنامه راستگراي بيلد آلمان، نشان از اهميت نتايج انتخابات بريتانيا براي كشورهاي ديگر اروپايي داشت، درون بريتانيا اما نزاع رسانه‌هاي چپ و راست، نزاع بيم و اميد بود؛ تيترهاي رسانه‌هاي نزديك به چپگرايان و نزديك به هواداران ماندن در اتحاديه اروپا، مشخصا از شكست حزب كارگر و جرمي كوربين احساس نگراني و نااميدي را توصيف مي‌كرد، در حالي كه در ميان روزنامه‌هاي نزديك به محافظه‌كاران و هواداران سلطنت موج شعف و اميدواري خودنمايي مي‌كرد تا جايي كه ديلي‌ميل با تيتر «شادي!» سراغ نتايج انتخابات رفت. صبح جمعه، روزنامه‌هاي اروپايي با تكيه بر نتايج نظرسنجي اوليه پيروزي قاطع بوريس جانسون را پيش‌بيني كرده‌ بودند، اما تفسير و تحليل اين پيروزي با اعلام نتايج بعد از شمارش آرا، به نسخه‌هاي آخر هفته روزنامه‌ها در روز شنبه افتاد كه باز هم به جز يكي دو روزنامه عامه‌پسند بريتانيايي، همچون ديلي ميرور و ديلي استار، صفحه نخست همه روزنامه‌هاي بريتانيايي را اشغال كرده ‌بود. ديلي ميرور و ديلي استار، اولي به دليل رويكرد سياسي‌اش به حزب كارگر و ديگري به دليل اجتناب از دخالت در مجادلات سياسي راست و چپ، تيتر يك شماره آخر هفته خود را به رسوايي يك مجري زن تلويزيوني اختصاص داده ‌بودند كه به اتهام حمله به دوست‌پسرش محاكمه مي‌شود.

فايننشيال تايمز، روز جمعه در صفحه نخست خود از «موفقيت فوق‌العاده قمار بوريس جانسون» و استقبال عمومي از شعار «عملي كردن برگزيت» نوشت. روزنامه ديلي‌ميل تيتر بزرگ «شادي!» را براي موفقيت بوريس جانسون انتخاب كرد كه از خوشحالي تحريريه اين روزنامه از پيروزي قاطع حزب محافظه‌كار خبر مي‌داد. اين روزنامه از «پيام تحقير‌آميز راي‌دهندگان به سوسياليسم نسخه كوربين» نوشت و پيش‌بيني كرد كه «جنگي داخلي در حزب كارگر در راه خواهد بود.» روزنامه سان هم در سرمقاله‌اي به قلم هيات تحريريه به «بريتانيا و بوريس» براي اين پيروزي آفرين گفته است. ديلي‌تلگراف، ديگر روزنامه نزديك به محافظه‌كاران شكست تحقيرآميز حزب كارگر را برجسته كرده است و جرمي كوربين را «منفورترين و ناموفق‌ترين رهبر تاريخ حزب كارگر» معرفي كرده است. روزنامه‌هايي كه در اسكاتلند منتشر مي‌شوند، بيش از پيروزي بوريس جانسون به پيروزي حزب ملي اسكاتلند در حوزه‌هاي راي‌گيري اسكاتلند پرداخته‌اند. روزنامه هرالد اظهارات رهبر حزب ملي اسكاتلند در مورد «فقدان اختيار جانسون براي بيرون بردن اسكاتلند از اتحاديه اروپا» را تيتر كرده است و روزنامه ديلي‌ريكورد از «بريتانيا در آستانه فروپاشي» نوشته است. ديلي ميل و تايمز، روز شنبه تصوير ورود بوريس جانسون با همراهي دوست دخترش به دفتر كار نخست‌وزير را به صفحه نخست برده‌اند و بخشي از پيام پيروزي او در مورد «آغاز روند درمان بريتانيا» را تيتر كرده‌اند. فايننشيال تايمز پيروزي بوريس جانسون را «به سبكي فوق‌العاده» توصيف كرده است و تيتر يك شنبه خود را به «اكثريت عظيم» حزب محافظه‌كار در پارلمان بريتانيا اختصاص داده است. روزنامه‌هاي متمايل به جناح چپ سياسي در بريتانيا، با تيترهايي حاكي از نگراني نتيجه انتخابات را پوشش داده‌اند. ديلي ميرور صبح جمعه تيتر زد «كابوس پيش از كريسمس» و روز شنبه تلاش كرد با برجسته كردن خبرهاي ديگر، خاطره اين كابوس را از ياد ببرد، هر چند هنوز «فاجعه در حزب كارگر» عنوان گزارش اين روزنامه در مورد نتايج انتخابات بود. روزنامه «آي» تيتر «جانسون افسارگسيخته» را به عنوان توصيف پيروزي شگفت‌آور بوريس جانسون انتخاب كرده است. گاردين شكست روز پنجشنبه را «يك شكست تمام عيار» براي حزب كارگر و شعار «تغيير واقعي» براي بريتانيا، توصيف مي‌كند. روزنامه «آي» روز شنبه با چاپ تصويري از نقشه كرسي‌ها انتخابات كه تمايز رنگ زرد در اسكاتلند با رنگ آبي در بقيه بريتانيا را نمايش مي‌دهد، تيتر زده است «نبرد براي اتحاد پادشاهي آغاز شد» در برابر ديلي اكسپرس نقل قولي از بوريس جانسون را منتشر كرده است كه مي‌گويد: «من روياي احياي اتحاد پادشاهي را در سر دارم.»

پيروزي بوريس جانسون در برخي رسانه‌هاي اروپايي با «زلزله»، «بهمن» و «توفان» مقايسه شده ‌بود. هر چند بخش عمده‌اي از تحليل‌هاي اين روزنامه‌ها حول محور «برگزيت» و «شكست جناح چپ» در انتخابات مي‌گشت. در فرانسه، صفحه اول روزنامه چپگراي ليبراسيون كه با دستكاري عكس ملكه بريتانيا، صورت بوريس جانسون را در قالب ملكه روي جلد برده ‌بود. روزنامه پرفروش بيلد آلمان هم تيتر «پيروزي قاطع بوريس برگزيتي» را براي صفحه نخست خود برگزيده بود، در حالي كه فرانكفورتر آلگماينه از «فتح جانسون، اما به چه قيمتي؟» سخن گفته است. ريپابليكاي ايتاليا با تيتر «باي باي اروپا»، خبر پيروزي بوريس جانسون را به صفحه اول برده ‌بود در حالي كه روزنامه ايل مساجيرو تيتر «بهمن جانسون، برگزيت نزديك مي‌شود» را در صفحه اولش گذاشته است. روزنامه BT در دانمارك شكست حزب كارگر بريتانيا را با تيتر بزرگ «بدترين شكست در 84 سال» به عنوان مهم‌ترين خبر روز برگزيده است. در ايالات متحده امريكا، روز جمعه عمده تيترهاي اول صفحه نخست روزنامه‌ها به روند تصويب مواد لايحه استيضاح دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا در كميته قضايي مجلس نمايندگان اختصاص داشت در نتيجه پيروزي محافظه‌كاران در بريتانيا كمتر در اين روزنامه‌ها برجسته‌ شده ‌بود. وال‌استريت ژورنال، اما چندان به روند استيضاح علاقه‌مند نيست و در كنار تيترهاي مربوط به توافق تجاري چين و امريكا، عكس بوريس جانسون را به صفحه يك برده است با اين عنوان كه «پيروزي محافظه‌كاران مسير برگزيت در ماه ژانويه را هموار مي‌كند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون