• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4536 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۴ آذر

فرضيه‌اي درباره قرص‌ درون كيك‌ها

آيا پاي رقيب در ميان است؟

گروه اجتماعي|با اعلام نتايج شناسايي قرص‌هاي مشكوك در كيك هاي كارخانه‌اي كه شهروندان برخي استان‌ها ادعا مي‌كردند پس از باز كردن بسته، آنها را در لايه داخلي شيريني پيدا كرده‌اند، فرضيه دخالت رقبا براي زمين زدن برندهاي معروف توليد شيريني‌هاي كارخانه‌اي قوت بيشتري گرفت. تا روز پنجشنبه، مسوولان وزارت بهداشت و پليس مبارزه با مواد مخدر با موج شايعات گاه كاملا غيرعلمي كاربران شبكه‌ها درباره وجود قرص برنج! و قرص‌هاي روانگردان در كيك‌هاي كارخانه‌اي عرضه‌شده در استان‌هاي جنوب و شمال غرب كشور مواجه بودند آن هم در حالي كه هيچ مسموميت و مرگي به دنبال خوردن اين كيك‌ها اتفاق نيفتاده بود. ديروز، نتايج شناسايي اين قرص‌ها در آزمايشگاه پليس مبارزه با مواد مخدر و آزمايشگاه‌هاي مرجع وزارت بهداشت نشان داد كه اين قرص‌ها، نه تنها قرص‌هاي روانگردان و حتي قرص صددرصد مرگبار «برنج» نبوده، بلكه قرص‌هاي ساده‌اي همچون آنتي‌بيوتيك، داروهاي گوارشي و قرص ضد بارداري بوده كه همگي هم، از رده داروهايي هستند كه شهروندان مي‌توانند بدون نسخه آنها را از تمام داروخانه‌هاي سطح كشور تهيه كنند و عرضه آنها، حتي شامل محدوديت ميزان فروش هم نمي‌شود. از ديروز، شهرونداني از استان‌هاي بوشهر و كرمانشاه هم مدعي پيدا شدن قرص‌هاي مشكوك در كيك‌هاي كارخانه‌اي خريداري شده بوده‌اند و ايرنا گزارش داد كه معاون امور بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي بوشهر از وصول ۹ مورد شكايت درباره كيك‌هاي آلوده به قرص‌هاي مشكوك و دريافت نمونه‌ها براي بررسي قرص‌ها خبر داده اما تاكيد كرده كه غير از موارد مورد ادعاي شهروندان، در هيچ يك از كيك‌هاي جمع‌آوري شده توسط بازرسان، آلودگي مورد ادعا پيدا نشده است. همچنين به دنبال ادعاي شهرونداني در شهرستان روانسر (شمال غرب كرمانشاه) درباره وجود قرص‌هاي مشكوك در كيك‌هاي كارخانه‌اي كه از مغازه‌ها خريداري كرده‌اند، مدير مركز بهداشت اين شهرستان اعلام كرد كه پس از گزارش‌هاي دريافتي، قرص و كيك نمونه‌برداري شده به آزمايشگاه موادغذايي معاونت غذا و دارو ارسال شده و براساس بررسي‌هاي اوليه، بيشتر قرص‌هاي موجود در كيك‌هاي آلوده مورد ادعاي شهروندان، داروي آنتي‌بيوتيك و پيشگيري از بارداري بوده علاوه بر اينكه كليه كيك‌هاي مشكوك در سطح شهرستان، از مراكز عرضه جمع‌آوري شده و حتي نمونه كيك‌هاي توليد ساير برندها هم مورد بررسي قرار گرفته اما غير از همان گزارش‌هاي دريافتي از شهروندان (بسته‌هاي كيك باز شده) مورد مشكوكي مشاهده نشد. رييس پليس مبارزه با مواد مخدر هم در گفت‌وگو با خبرگزاري‌ها در مورد گروه دارويي قرص‌هاي مشكوك موجود در برخي كيك‌هاي كارخانه‌اي عرضه شده در استان‌هاي هرمزگان، سيستان و بلوچستان، كرمان و آذربايجان غربي اعلام كرد كه نمونه قرص‌هاي جاسازي‌شده از استان‌هاي هرمزگان و كرمان، قرص «هيوسين» بوده كه يك داروي غير نسخه‌اي گوارشي است.

فرضيه كهنه حسادت به جاي رقابت

چرا بايد به دنبال شناسايي گروه دارويي قرص‌هاي مشكوك، بر دسيسه‌سازي رقباي صنعت يا برند‌هايي كه قرباني بازي كثيف رقابت حرفه‌اي شده‌اند اصرار كرد؟ طي روزهاي پنجشنبه و جمعه، مسوولان وزارت بهداشت و دانشگاه‌هاي علوم پزشكي استان‌هاي جنوب و شمال غرب، تاكيد داشتند كه با وجود ادعاي شهروندان، دستور به جمع‌آوري صدها نمونه از كيك‌هاي كارخانه‌اي از فروشگاه‌هاي سطح شهرها داده‌اند اما غير از همان بسته‌هاي ادعايي در دست شهروندان، هيچ‌يك از كيك‌هاي جمع‌آوري شده، آلوده به قرص مشكوك نبوده است. علاوه بر اين ، در تمام عكس‌هاي منتشره در شبكه‌هاي اجتماعي، پوشش بيروني تمام قرص‌ها سالم مانده و حتي قرص‌هاي رنگي، تغيير رنگ هم نداده‌اند. در عين حال ، در شرايط اقتصادي فعلي ؛ به خصوص در استان‌هاي محرومي همچون بوشهر و هرمزگان و سيستان و بلوچستان و ايلام و كرمان و كرمانشاه كه برخي شهروندان‌شان مدعي پيدا كردن قرص در كيك‌هاي كارخانه‌اي شده‌اند، يك اتفاق طبيعي است كه رقيب يا رقبا، با صرف هزينه اندكي به اندازه اقناع 10 و حتي حداكثر 100 خانواده در هر استان، شايعه آلودگي يك يا چند محصول را در شبكه‌هاي اجتماعي توليد كنند و اذهان عمومي كه حالا، مرشدي جز فضاي مجازي را به رسميت نمي‌شناسد، اين دروغ و اغراق‌نمايي را هم مثل هزاران دروغ ديگري كه اين شبكه‌ها به خورد مردم مي‌دهند باور كند. آخرين دليلي كه بايد به همان تاكيدهاي دو روز گذشته مسوولان وزارت بهداشت و دانشگاه‌هاي علوم پزشكي استان‌هاي هرمزگان و سيستان و بلوچستان و بوشهر ربط داد همين است كه تمام ادعاها درباره پيدا شدن قرص در كيك‌هاي كارخانه‌اي، مربوط به بسته‌هاي باز شده است. شهروندي كه مدعي پيدا شدن قرص مشكوك در كيك خريداري شده بوده، آيا شاهد و تاييدي غير از اعضاي خانواده يا دوستانش دارد كه بي‌طرف، پيدا شدن قرص در لايه‌هاي داخلي كيك را تاييد كنند؟ قطعا خير. پس باز هم فرض يك توطئه در عرصه رقابت حرفه‌اي پررنگ مي‌شود و البته چه توطئه كثيف و بي‌منطقي كه رقيب، كل قواي ذهني خود را براي زمين زدن يك يا چند برند خرج كرده چون مثلا توليدات خودش، يك محصول افتضاح و فاقد محبوبيت است در حالي اكه اگر همين انرژي را براي دستيابي به فناوري‌هاي جديد توليد كيك و شيريني يا ورود چند محصول جديد به خط توليد صرف مي‌كرد، ناچار نمي‌شد اين‌طور بار گناهكاري و دروغ‌سازي شهرونداني كه از سر نياز مالي، دم به دم او داده‌اند را هم گردن بگيرد.

بدتر آنكه اين حسادت از سر ناتواني از رقابت باعث شده كه وقت و انرژي مسوولان هم اينچنين تلف شود كه در اين بحبوحه كه مسوولان وزارت بهداشت، بايد ساعات فراواني را به نحوه تامين و توزيع داروهاي مورد نياز كشور، در اين شرايط تشديد تحريم‌ها و چگونگي سر به سري بودجه‌ها و هزينه‌ها و حل چالش‌هاي بهداشت و درمان اختصاص دهند، اولويت‌هاي مسوولان كشور چنان بر هم مي‌خورد كه دبيرخانه شوراي عالي سلامت و امنيت غذايي ناچار مي‌شود در اين شرايط، جلسه فوريتي برگزار كند تا در نهايت به اين نتيجه برسد كه حسادت رقبا، مثل مگسي كه پره‌هاي هواپيماي آماده پرواز را از كار مي‌اندازد اين‌طور، وقت مسوولان و بودجه عمومي كشور را هدر داده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون