• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4541 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۳۰ آذر

دو سياستمدار قديمي سنا و مجلس نمايندگان روبه‌روي هم قرار گرفتند

آغاز 2020 با استيضاح ترامپ

 

 ميثم سليماني
 

بامداد روز پنجشنبه به وقت تهران مجلس نمايندگان امريكا تصميم به استيضاح رييس‌جمهور ايالات‌متحده گرفت؛ تصميمي كه در تاريخ سياسي امريكا منجر به آن شد كه دونالد ترامپ سومين رييس‌جمهور ايالات‌متحده باشد كه رسما استيضاح مي‌شود. نانسي پلوسي، رييس مجلس نمايندگان براي به راي گذاشتن استيضاح دونالد ترامپ شخصا رياست مجلس را به عهده گرفت. او با يك لباس مشكي يكدست در جلسه حاضر شد و سعي كرد در چهره خود ناراحتي مطلق را به نمايش بگذارد. پلوسي سعي كرد در سخنراني‌اش مسرت و خوشحالي از استيضاح ترامپ را به نمايش نگذارد. هنگام قرائت راي نهايي، تعدادي از نمايندگان دموكرات سعي كردند با دست زدن خوشحالي خود را ابراز كنند، اما پلوسي با يك اشاره دست جلوي اين كار را گرفت تا نشان دهد استيضاح رييس‌جمهور خوشحالي ندارد. چه بخواهيم آن را يك نمايش كامل بدانيم يا يك رياكاري، اما نانسي پلوسي به خوبي نشان داد كه چگونه بايد چنين جلسه‌اي مهم و تاريخي را اداره كرده و مشخص كند كه اين وضعيت تشويق و خوشحالي ندارد.

پرونده استيضاح رييس‌جمهور از مجلس نمايندگان به سنا رفته تا در آنجا دادگاه رسمي استيضاح دونالد ترامپ برگزار شود. تصميم نهايي براي ماندن يا رفتن ترامپ در مجلس سنا اتخاذ شود و از اين پس توپ در زمين سنا با مديريت جمهوري‌خواهان و شخص ميچ مك‌كانل رهبر اكثريت سناي امريكاست.

واقعيت آن است هم پلوسي به عنوان رييس مجلس نمايندگان و هم مك‌‌كانل رهبر اكثريت جمهوري‌خواه سنا هر دو به خوبي مراحل و پيچ و خم‌هاي سياسي در امريكا را مي‌دانند و حتي شايد هيچ‌كس به اندازه اين دو نفر مفهوم هر قدمي كه در كنگره بر داشته مي‌شود را درك نكند، اما عملا دو غول بزرگ سياسي در كنگره روبه‌روي هم قرار گرفته‌اند. مك‌كانل و پلوسي نماينده دو حزبي هستند كه اختلاف عميقي بر سر دونالد ترامپ دارند.

استفان كالينسون در سي‌ان‌ان مي‌نويسد: «يك جنگ دروني جدي بين پلوسي و مك‌كانل رخ داده است، چراكه پلوسي مدارك مربوط به استيضاح را به صورت يك‌جا و فوري دراختيار جمهوري‌خواهان در سنا قرار نداده است. در حال حاضر چاك شومر رهبر اقليت سنا و مك‌كانل مشغول چانه‌زني براي توافق رسيدن بر سر نحوه برگزاري دادگاه دونالد ترامپ هستند و پلوسي سعي دارد با گروكشي به نحوي امتيازاتي را نيز از ميچ مك‌كانل بگيرد. با اين حال ميچ مك‌كانل مدعي است كه دموكرات‌هاي مجلس نمايندگان از نتيجه كاري كه انجام داده‌اند، نگران هستند و از ترس‌شان نمي‌خواهند كه اطلاعات به سنا منتقل شود. او همچنين مدعي شده كه اين يكي از غيرمنصفانه‌ترين اقدام در تاريخ امريكاست.

پلوسي در پاسخ به ميچ مك‌كانل گفت: من يادآوري مي‌كنم وقتي كه بنيانگذاران ما قانون اساسي را نوشتند آنها گمان مي‌كردند كه ممكن است يك رييس‌جمهور سركش وجود داشته باشد. او ادامه داد كه من فكر مي‌كنم بتوانيم همزمان يك رييس‌جمهور سركش و همچنين سركرده سركش‌ها را در سنا داشته باشيم.

اين درگيري‌هاي لفظي در حالي است كه مذاكرات ميان جمهوري‌خواهان و دموكرات‌ها درخصوص نحوه برگزاري دادگاه به بن‌بست رسيده و نبرد ميان دوطرف بالا گرفته است. اكنون قانونگذاران امريكايي براي يك تعطيلات
دو هفته‌اي واشنگتن را ترك كردند و احتمالا پس از بازگشت از تعطيلات اولين دستور كار كنگره استيضاح ترامپ خواهد بود. واقعيت آن است كه در شرايط كنوني پلوسي و مك‌كانل تعيين‌كننده‌ترين افراد در جريان استيضاح دونالد ترامپ هستند. هر دو كهنه‌كار هستند و به خوبي مي‌دانند مسير استيضاح چگونه طي مي‌شود. پلوسي را مي‌توان تنها زني در تاريخ ايالات‌متحده دانست كه تا اين درجه پيشرفت سياسي داشته است. او يك‌بار در سال 2006 و
بار ديگر در سال 2018 به رياست مجلس نمايندگان رسيد. او سال‌هاست كه رهبري دموكرات‌ها را در مجلس نمايندگان برعهده دارد. او اگرچه بارها تكرار كرده بود كه قصد ندارد فرآيند استيضاح را آغاز كند اما با گشوده شدن پرونده اوكراين چاره‌اي جز اين كار پيش روي خود نديد. پلوسي هم بر سر موضوع اوباما كر در سال 2008 و اكنون بر سر استيضاح به خوبي مجلس را مديريت كرد و به نتيجه‌اي كه مي‌توانست در مجلس رسيد.

در سوي ديگر، ميچ مك‌كانل تبديل به ستوني مطمئن و باثبات براي روزهاي سخت و بي‌ثبات كاخ سفيد و شخص دونالد ترامپ شده است.
هر چند مك‌كانل در بحث لغو بيمه درماني اوباماكر به‌طور رسمي ناموفق بود اما كماكان يكي از حاميان جدي دونالد ترامپ در سنا محسوب مي‌شود، چراكه دونالد ترامپ با همراهي ميچ مك‌كانل يكي از محافظه‌كار‌ترين ديوان عالي كشور را ايجاد كرده است.

پلوسي به خوبي مي‌داند چگونه با روساي جمهور و به‌خصوص دونالد ترامپ برخورد داشته باشد.
در اوايل سال 2019 هنگامي كه دونالد ترامپ دولت را به دليل عدم تامين بودجه ديوار مرزي با مكزيك تعطيل كرد، اين نانسي پلوسي بود كه در دفتر بيضي رياست‌جمهوري با تندي دونالد ترامپ را مورد خطاب قرار داد.

هم پلوسي و هم مك‌‌كانل درك تقريبا زيادي از نيروهاي سياسي در امريكا دارند و مي‌دانند چگونه در شرايط حساس بازي كنند. هر دو به شكل شطرنج‌گونه‌اي با يكديگر بازي مي‌كنند و هر دو نيز عادت دارند به صراحت صحبت كنند و حتي به‌ندرت اشتباه مي‌كنند. همچنين هر دو از سوي تمامي طرف‌ها مورد احترام قرار دارند.

در حال حاضر دموكرات‌ها به‌شدت دنبال آن هستند كه جمهوري‌خواهان يك دادگاه منصفانه را در سنا برگزار كنند. دونالد ترامپ تمام تلاش خود را كرده كه مانع از روند استيضاح در مجلس نمايندگان شود. او نه‌تنها وكلا و مشاوران خود را به كميته قضايي نفرستاد، بلكه سعي كرد تا جايي كه مي‌تواند اجازه ندهد شاهدان در جلسات استماع حاضر شوند. حالا نيز ميچ مك‌كانل
به دنبال آن است به نحوي در مجلس سنا هر چه سريع‌تر فرآيند را به پايان برساند.

ليندسي گراهام سناتور بلندپايه جمهوري‌خواهان كه مسووليت كميته قضايي سنا را نيز برعهده دارد، ازجمله ديگر افراد تعيين‌كننده در اين روند است. دموكرات‌ها درخواست كرده‌اند كه سنا تعدادي از افراد را كه دولت اجازه شهادت به آنها نداد را به سنا احضار كنند، اما به نظر مي‌رسد باتوجه به سياسي شدن فرآيند استيضاح جمهوري‌خواهان قصد ندارند كه اجازه دهند روند به ضرر دونالد ترامپ به پايان برسد. دموكرات‌ها نيز زمين بازي خود را در سنا دارند، زيرا هر چند از شانس بسيار كمي براي به نتيجه رساندن استيضاح برخوردار هستند ولي مي‌توانند در سال منتهي به انتخابات بزرگ‌ترين ضربه سياسي را به دونالد ترامپ وارد كنند. در آخرين نظرسنجي كه خبرگزاري رويترز با همكاري ايپسوس انجام داده 53درصد از راي‌دهندگان معتقد بودند كه دونالد ترامپ از موقعيت خود سوءاستفاده كرده و 51درصد نيز موافق مانع‌تراشي او بر سر راه كنگره امريكا بودند.

 


مي‌خواهم فورا محاكمه شوم

رييس‌جمهور امريكا در توييتي در واكنش به تصميم نانسي پلوسي براي عدم ارسال پرونده استيضاح او به مجلس سنا تا زمان روشن شدن جزييات فرآيند محاكمه او در اين مجلس گفت كه مي‌خواهد «فورا محاكمه شود.» به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري اسپوتنيك، دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا با انتشار توييتي پس از راي اكثريت اعضاي مجلس نمايندگان امريكا به تصويب بندهاي مربوط به استيضاحش مدعي شد، دموكرات‌ها هيچ فرآيند درستي براي استيضاح او اجرا نكردند و به او اجازه دسترسي به هيچ چيز اعم از وكيل و شاهد و... ندادند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون