• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4547 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۷ دي

بودجه و هياهوهاي انتخاباتي

جلال ميرزايي

پس از تصويب كليات لايحه بودجه سال 99 در كميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي برخي افراد و نمايندگان وابسته به جناح خاص سياسي مطالبي را مطرح كرده كه يكي پس از ديگري تكذيب شده است. با درنظرگيري اين ادعاها و مطالب مطرح شده به صراحت مي‌توان اعلام كرد كه جناح مقابل و منتقد دولت در آستانه انتخابات يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي از يك‌سو به دنبال دستاوردسازي براي خود و از سوي ديگر به دنبال تهي و بي‌دستاورد نشان دادن دولت و به‌طور كلي اصلاح‌طلبان به عنوان طيف اصلي حاميان رييس‌جمهوري است. اين افراد با بهره‌گيري از امكانات رسانه‌اي خود مي‌كوشند تصويري غيرواقعي از بودجه سال 99 را به افكارعمومي نشان دهند. تصويري كه آنان از لايحه بودجه و كليات آن ساخته‌اند، بودجه‌اي به سود ثروتمندان و بدون برنامه‌ريزي دقيق است، حال آنكه اين تصوير از پايه و اساس نادرست و غلط است. اما نكته قابل توجه هدف آنان از حملات صورت گرفته به لايحه بودجه است. آنان ابتدا تصويري غيرواقعي از بودجه 99 را به مردم نشان داده و سپس خود به تصويري كه نشان داده‌اند، انتقاد مي‌كنند و بدين شيوه سعي مي‌كنند خود را همسو و در كنار مردم نشان دهند. اين قبيل اقدامات از پيش تعيين شده با رويكردي كاملا انتخاباتي و تبليغاتي انجام مي‌شود، ولي اين افراد بايد بدانند كه اقدامات‌شان هيچ گونه سنخيتي با منافع ملي ايرانيان ندارد. آنان كه اين روزها بيشتر از هر زماني به دولت دوازدهم انتقاد مي‌كنند و قوه مقننه را نيز قوه‌اي ناكارآمد جلوه مي‌دهند، بايد بدانند كه خود نيز در اين ناكارآمدي سهيم و شريك هستند.

آنان نبايد فراموش كنند كه اگر مجلس دهم به‌زعم آنان مجلس ضعيفي است، بيش از نيمي از كرسي‌هايش در اختيار همين افراد و وابستگان به جناح سياسي آنان است. آنها بايد پاسخ دهند كه چه برنامه اصلاحي در دستور كار خود داشتند و چه راه‌حلي براي بهبود امور ارايه دادند ولي آنان نه‌تنها چنين نمي‌كنند، بلكه با انتقادات‌شان مي‌كوشند بي‌برنامگي خود را پنهان كنند. اينكه يك جريان سياسي فقط و فقط به انتقاد از دولت بپردازد و دستاوردها و اقدامات صورت گرفته از سوي مسوولان قوه مجريه و اصلاح‌طلبان را زير سوال ببرد، براي آنان راهكار و برنامه نمي‌شود. اين افراد به جاي طرح هزار و يك ادعا عليه دولت و اصلاح‌طلبان در مرحله اول بايد پاسخ دهند كه چه برنامه و فعاليتي در روزهاي حضور خود در قدرت داشته‌اند.

اينكه يك جريان سياسي همچون اصولگرايان سياست خارجي دولت را نقد كند و بودجه ارايه شده را نيز با چنين حملاتي مواجه كند، نمي‌تواند موجبات فريب افكار عمومي را فراهم آورد. اين افراد در آستانه انتخابات به دنبال كارنامه‌سازي براي خود و جريان متبوع‌شان هستند حال آنكه با سياه‌نمايي و عدم پذيرش مسووليت نه‌تنها اين اتفاق رخ نمي‌دهد، بلكه مردم بيش از پيش با ماهيت اين افراد آشنا خواهند شد. بنابراين معتقدم اگر مدعيان لايحه بودجه كه از قضا در كميسيون تلفيق نيز حضور دارند به‌ جاي طرح اين قبيل مسائل و ادعاها پيشنهادات سازنده و اصلاح‌گرايانه خود را ارايه كرده و به گفت‌وگو با ساير جريان‌ها و نمايندگان حاضر در كميسيون تلفيق بنشينند، به مراتب كارآمدتر خواهد بود.

امروز از 45 عضو كميسيون تلفيق بيشترين سهم به اعضاي فراكسيون نمايندگان ولايي يا همان اصولگرايان پارلمان رسيده است، بنابراين آنان براي پيشبرد برنامه‌هاي‌شان نيازي به هياهو و جنجال‌آفريني ندارند و بهتر است به فكر راه‌هاي جايگزين باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون