• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4549 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۹ دي

رييس فدراسيون فوتبال استعفا كرد

تاج ‌نامه آخرش خوش است!

روز گذشته مهدي تاج از سمت رياست فدراسيون فوتبال استعفا كرد. تاج كه از چهارشنبه هفته گذشته به دليل حمله قلبي در بيمارستان بستري شده، سرانجام به توصيه پزشكان عمل كرده و بي‌خيال صندلي‌اش در فدراسيون شده است. پيش از آغاز جام جهاني 2018 روسيه و زماني كه تيم ملي در اردوي تركيه بود هم رييس فدراسيون به دليل مشابه در بيمارستان بستري شد و همان زمان پزشك‌هاي تركيه‌اي به او توصيه كردند براي حفظ سلامتي از فعاليت‌هاي پرفشار دوري كند. تاج بدون توجه به هشدارهاي پزشكان يك‌سال و نيم سختي را در فدراسيون سپري و فوتبال ايران را وارد يكي از بحراني‌ترين دوره‌هايش در يك دهه اخير كرد. بعد از استعفاي تاج طبق نص اساسنامه، نايب‌رييس اول بايد عهده‌دار سرپرستي فدراسيون شود. اما بعد از استعفاي علي كفاشيان در آذرماه سال 1397، هيچ نايب‌رييس اول جديدي از سوي تاج معرفي نشد تا اين پست در اين مقطع حساس خالي باشد. با مراجعه به قانون، حيدر بهاروند به عنوان نايب‌رييس دوم بايد سرپرست فدراسيون فوتبال شود، ولي شنيده‌ها حاكي از آن است كه اسلاميان قصد دارد سرپرستي فدراسيون را برعهده بگيرد. اما چرا كسي بايد راغب باشد رييس اين فدراسيون بشود؟ خبرگزاري مهر اعلام كرده وزارت ورزش مايل است تا كفاشيان سرپرست فدراسيون شود و مجمع را برگزار كند. اما به راستي چرا بايد به چهره‌اي كه پيش‌تر به خاطر برخي پرونده‌ها دچار مشكل و وادار به استعفا شده رجوع كنيم؟

بايد ديد فوتبال بدون تاج مانند تاج كه بدون فوتبال در آرامش به زندگي‌اش ادامه خواهد داد روي آرامش را خواهد ديد يا خير. در ادامه نگاهي گذرا به كارنامه تاج و ميراثش خواهيم داشت.

ويترين خوب با كي‌روش

اگر تيم ملي يك كشور ويترين فدراسيون فوتبال آن كشور باشد، دوران تاج با حضور كي‌روش يك ويترين قابل اتكا داشت. ضعف‌هاي مديريتي فوتبال ايران سال‌هاي سال تحت نتايج خوب كي‌روش و دو بار صعود پياپي به جام جهاني پنهان شد و با كنار رفتن مرد پرتغالي، پرده‌ها افتاد و آشكار شد كه فوتبال ايران در چه وضعيت نابساماني قرار دارد. كارنامه تاج در عمل كارنامه‌اي مثبت است، اما نيك مي‌دانيم كه اين دستاوردها نه حاصل مديريت و برنامه‌ريزي بلندمدت كه حاصل عملكرد فردي و حرفه‌اي كارلوس كي‌روش است.

جدايي تاج

از تخت رياست

سال گذشته در همين روزهاي اواخر آذر و اوايل دي‌ماه بود كه مهدي تاج به سفرهاي فوري و پيش‌بيني نشده براي ديدار با اينفانتينو و شيخ سلمان رفت تا صندلي رياست فدراسيون را از دست ندهد. وزارت ورزش در پي اجراي قانون منع به كارگيري بازنشسته‌ها خواهان استعفاي تاج بود و تاج تهديد مي‌كرد اگر از فدراسيون كنار گذاشته شود فوتبال ايران تعليق خواهد شد. اين مدير اصفهاني با چنگ و دندان به هر ترتيب ممكن صندلي‌اش را حفظ كرد. ابتدا عنوان شد كه فدراسيون فوتبال دولتي نيست كه كار كردن تاج در آن مشكلي داشته باشد، سپس مداركي براي اثبات درصد بالاي جانبازي تاج منتشر شد و سرانجام وزارت ورزش در آستانه جام ملت‌هاي آسيا با ادامه كار رييس فدراسيون كنار آمد. تاج در شرايطي كه با استناد به دولتي نبودن فدراسيون به كارش ادامه مي‌داد، از وزارت ورزش بابت اينكه بودجه كافي در اختيارش نمي‌گذارد، گلايه مي‌كرد.

ويرانه‌اي كه به جا مانده

روز گذشته در رسانه‌ها اعلام شد مارك ويلموتس از فدراسيون فوتبال شكايت كرده و خواهان دريافت غرامت از ايران است. ويلموتس يكي از بزرگ‌ترين مشكلاتي است كه فوتبال ايران را تهديد مي‌كند و معلوم نيست اين ماجرا تا كجا قرار است ادامه پيدا كند. براي پرداخت دو ميليون يورو از حقوق او فدراسيون مجبور شد از يك شركت پتروشيمي زيرمجموعه شستا استقراض كند و اين استقراض غيرقانوني باعث به وجود آمدن مشكلاتي شده كه گريبان مديرعامل شركت پتروشيمي مذكور را هم گرفته است. رييس بعدي فدراسيون، علاوه بر بازگرداندن اين دو ميليون دلار به شركت فعال در پتروشيمي، بايد مابقي خواسته‌هاي ويلموتس را هم برآورده كند. گفته مي‌شود او مي‌خواهد پول تمام سه سال قراردادش را نقد كند و به همين خاطر به فيفا شكايت برده. سايت رسمي فدراسيون در واكنش گفته آنها هم به فيفا شكايتي متقابل ارايه كرده‌اند، اما با توجه به سابقه‌اي كه از دعاوي قبلي فدراسيون با شاكي‌هايش داريم، بعيد است پيروز اين منازعه حقوقي فدراسيون فوتبال ايران باشد. رييس بعدي در شرايطي كه هيچ منبع مالي قابل اتكايي در دسترس ندارد، بايد يك مربي كارنامه‌دار را به عنوان سرمربي تيم ملي انتخاب كند و به نوعي نظر ويلموتس را هم جلب كرده تا از شكايتش صرف‌نظر كند. تيم ملي بايد در بازي‌هاي برگشت مرحله دوم انتخابي جام جهاني 2022 قطر تمام بازي‌هايش پيروز از زمين خارج شود تا موفق به صعود به مرحله بعد بشود. حدود سه ماه ديگر بازي‌هاي سرنوشت‌ساز تيم ملي آغاز مي‌شود و در چنين شرايطي تيم ملي نه تنها مربي ندارد، بلكه حتي رييس فدراسيوني هم نيست تا براي نيمكتش تعيين تكليف كند. هر كسي قبول كند رياست فدراسيون را برعهده بگيرد، به نوعي روي اعتبارش قمار كرده و بايد فوتبال ايران را از خطرناك‌ترين پيچ يك دهه اخير به سلامت رد كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون