• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4561 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۳ دي

آسيب اجتماعي

رشد 17 درصدي كشفيات ترياك در كشور

ديروز، جلسه 137 ستاد مبارزه با مواد مخدر به رياست دبير كل اين نهاد وابسته به رياست‌جمهوري و با حضور نمايندگان دستگاه‌هاي عضو ستاد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر، اسكندر مومني، دبيركل ستاد، در اين جلسه با توضيح اهداف ستاد در سال جاري گفت: «افزايش سهم كشفيات مناطق شرق و حاشيه شرق كشور از كل كشفيات به 8 درصد، افزايش سهم كشفيات مبتني بر اقدامات اطلاعاتي به 10 درصد، از اهم اين اهداف است. در 9 ماه سال‌ جاري در عمليات و درگيري مسلحانه با قاچاقچيان و اشرار، با رشد 57 درصدي و نيز در انهدام باند، گروه و شبكه تهيه و توزيع مواد مخدر و روان‌گردان‌ها با رشد 5 درصدي مواجه بوده‌ايم. در 9 ماه سال جاري، 713 تن انواع موادمخدر در كشور كشف شده كه كشف بيش از 574 تن ترياك در همين مدت، نسبت به مدت مشابه سال قبل 17 درصد رشد داشته و بعد از آن به ترتيب حشيش، مورفين، هرويين و شيشه در رتبه‌هاي بعدي كشفيات موادمخدر قرار دارند. همچنين، 75 درصد كشفيات در اين مدت، در مناطق شرق و حاشيه شرق و 25 درصد در ساير مناطق بوده علاوه بر اينكه 74 درصد عمليات مبتني بر اقدامات اطلاعاتي و 23 درصد مبتني بر اقدامات انتظامي بوده است. »

 

معتادان غيرايراني هم از خدمات كاهش آسيب اعتياد بهره‌مند مي‌شوند

مديركل پيشگيري و درمان اعتياد سازمان بهزيستي كشور از بهره‌مندي اتباع خارجي معتاد از خدمات سازمان بهزيستي در مراكز موضوع مواد ۱۵ و ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر همچون معتادان ايراني خبر داد.

فريد براتي‌‌‌سده در اين باره به خبرگزاري آنا گفت: «هر فردي كه به مراكز ما معرفي مي‌شود به او خدمات ارايه مي‌دهيم و براي بهزيستي تفاوتي ندارد كه آن فرد تبعه كدام كشور باشد. اتباع بيگانه هم پس از مراجعه به مراكز ماده ۱۵ و ۱۶ مطابق مفاد اين بندها از دستورالعمل قانون مبارزه با مواد مخدر و تبصره‌هاي آن با آنها برخورد شده و خدمات ارايه‌شده به ايشان مثل افراد ديگر است. تعداد اين افراد البته زياد نيست. برابر آمار موجود در سال ۹۷ از مجموع تعداد افرادي كه در جمع‌آوري‌ها يا دستگيري معتادان خياباني در شهرهاي تهران و مشهد و ديگر شهرها، به ما تحويل‌ شده‌اند، حدود ۴۵۰ نفر، اتباع بيگانه بوده‌اند كه در شهرهايي مثل مشهد حضور بيشتري داشتند. بازه سني اين افراد هم تفاوت زيادي با ساير معتادان نداشته و غالبا مردان غيرايراني، در رده سني ۲۷ تا ۳۳ سال و زنان غيرايراني در رده سني ۲۴ تا ۳۴ سال بوده‌اند چراكه اغلب اين افراد براي كار به كشور ما آمده‌اند و به همين دليل در رده سني اشتغال قرار داشته‌اند. برخي از اين افراد، به دليل وضعيت خانوادگي و بي‌خانماني، به خدماتي غير از درمان اعتياد هم نياز داشتند چنان كه حدود ۱۲ نفر از زنان تبعه خارجي، باردار يا داراي فرزند بودند كه از خدمات مركز مادر و كودك سازمان بهره‌مند شده‌اند. »

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون