• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4562 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۴ دي

بگذاريد مردم سوگواري كنند

گروه اجتماعي| حادثه هواپيماي اوكرايني، علاوه بر 176 خانواده، جان‌هاي بسياري را در كشور داغدار كرد. با توجه به ابعاد رواني ناشي از اين حادثه تلخ موضوع، نايب‌رييس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران از برقراري جلسات روان‌شناسي رايگان در شهر تهران براي شهروندان خبر داد و معاون وزير بهداشت از مسوولان خواست تا اجازه دهند مردم سوگواري كنند و علاوه بر آن، به خانواده‌هاي عزادار سر بزنند و همدلي كنند.

الهام فخاري، عضو و نايب‌رييس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران، ري و تجريش دوشنبه 23 دي‌ماه در رشته توييتي نوشت: «پس از مذاكره با اداره كل سلامت و شهرداري تهران، سازمان نظام روان‌شناسي و مشاوره كشور مقرر شد ضمن فراخوان روان‌شناسان، روان‌پزشكان و مراكز مشاوره داوطلب، ارايه خدمات روان‌شناسي بحران و مشاوره رايگان شهروندان در اين روزهاي سخت فراهم شود.» اين عضو شوراي شهر با اشاره به اينكه روان‌شناسان، مددكاران اجتماعي و مشاوران همكار با شهرداري تهران، در سراي محلات و خانه‌هاي سلامت آماده ارايه خدمت جهت مشاوره و روان‌شناسي اختلالات پس از بحران هستند، گفت: روان‌شناسي بحران، آزمون شخصيت نيست. پروتكل درمان و پيشگيري روانشناختي سوگ و بحران كاري در سراسر جهان اين روزها توسط متخصصان براي مردم و خانواده‌هاي قربانيان در جريان است.

سعيد نمكي، وزير بهداشت نيز صبح روز دوشنبه در بيست و پنجمين جشنواره تحقيقات رازي با اشاره به حوادث تلخ اخير گفت: خيلي سخت است كه شما هم فردي باشيد كه دل‌تان براي مردم و سلامت مردم مي‌تپد و وزير بهداشتي باشيد كه متولي سلامت هستيد. وزير بهداشت با اشاره به غم از دست دادن يكي از رشيدترين، دلسوزترين و عاشق‌ترين سرداران ملي تاكيد كرد: پس از شهادت ايشان اتفاقات ناگواري كه براي عزيزان تشييع‌كننده در كرمان رخ داد بسيار ناگوار بود. غم‌انگيزتر از هر دو اتفاق رخ داده سانحه‌اي بود كه براي سرنشينان هواپيماي اوكرايني اتفاق افتاد.

عليرضا رييسي، معاون وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نيز در گفت‌وگو با ايرنا با اشاره به اينكه حادثه هواپيماي اوكرايني در ايران دل همه را به درد آورده است، گفت: از نظر بهداشت روان بايد قبول كنيم كه سوگ مراحلي دارد؛ اول حالت خشم و انكار وجود دارد و همه افرادي كه متاثر هستند بايد خود را تخليه كنند تا به آرامش برسند. مسوولان رده بالاي كشور بايد به خانواده قربانيان سر بزنند و با آنها همدردي كنند. معاون وزير بهداشت با تاكيد بر اينكه در حال حاضر بيش از ۱۷۰ خانواده و دانشجويان كشور هم عزادار هستند، گفت: بايد اجازه دهيم علاوه بر خانواده قربانيان دانشجويان هم دور هم جمع شوند، عزاداري كنند و ياد دانشجويان از دست رفته را گرامي بدارند خيلي مهم است كه اين اتفاق بيفتد. چهرهاي فرهنگي و هيات علمي هم بايد در اين مراسم شركت كنند.

معاون وزير بهداشت ادامه داد: بعد از آن هم نياز است، تيم‌هاي روانشناسي و روانپزشكي در كنار خانواده قربانيان قرار بگيرند و به اين افراد كمك كنند. حتي به صورت جداگانه براي خانواده‌هاي اين افراد مراسم برگزار شود و مردم و جامعه ميزيان اين خانواده‌ها باشند، بالاخره اين افراد شهداي جامعه هستند، بايد از آنان قدرداني كنيم و بتوانيم تا حدي تلخي اين حادثه را كم كنيم ‌گرچه جبران برخي ضربات روحي بسيار سخت است. البته اينكه يكي از فرمانده‌هان سپاه مسووليت را پذيرفت اقدام خوبي بود و تا حدودي مي‌تواند قدم اول براي ايجاد آرامش محسوب شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون