• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4563 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۵ دي

معصومه ابتكار، معاون امور زنان و خانواده رياست‌جمهوري:

براي ايجاد تغيير، راهي جز صندوق‌هاي راي نداريم

كمتر از 3 ماه ديگر انتخابات مجلس يازدهم برگزار مي‌شود و نامزدهاي انتخاباتي خودشان را براي حضور در رقابت آماده مي‌كنند اما با توجه به اعتراض‌ها و نارضايتي‌هاي اخير، برخي عدم حضور مردم پاي صندوق‌هاي راي را امري جدي قلمداد مي‌كنند. چنان‌كه هم‌اكنون گروهي از اصلاح‌طلبان نيز به دليل وجود نارضايتي‌هاي مردمي، تصميم به تحريم انتخابات و پرهيز از هرگونه كنش سياسي و انتخاباتي گرفته‌اند اما در مقابل، گروهي ديگر نيز از كنشگران منتسب به جناح چپ هستند كه همچنان باور دارند قهر با صندوق‌هاي راي خروجي مناسبي ندارد، جز همان تكرار تجربه سال‌هاي قبل و روي كار آمدن مجلس و دولت يكدست اصولگرا كه تبعات و هزينه‌هاي سنگيني بر ملت و مملكت تحميل كرد. در اين ميان برخي كنشگران و ناظران نزديك به جريان اصلاحات نيز نگاهي دوگانه به اين غائله دارند. چنان‌كه معتقدند بايد همزمان با مشاركت جدي در انتخابات، از مردم آسيب‌ديده نيز دلجويي كرد. معصومه ابتكار از جمله معدود اصلاح‌طلبان فعال در بدنه دولت كه اين يكي، دو سال اخير در دولت دوم حسن روحاني، به عنوان معاون امور زنان و خانواده رييس‌جمهوري فعاليت مي‌كند، در اين رابطه به اعتمادآنلاين گفته است كه «برخي گروه‌هاي داخلي و خارجي مي‌كوشند مردم را از حضور پاي صندوق‌هاي راي پشيمان كنند و به آنها بقبولانند كه حضور يا عدم حضورشان پاي صندوق‌هاي راي تاثيري در انتخابات ندارد.»

تلاش برخي افراد و گروه‌ها براي دلسردي مردم

معصومه ابتكار گفت: «برخي مخالفان و گروه‌هاي داخلي و خارجي در تلاشند مردم را از حضور در انتخابات دلسرد كنند و البته جايگزيني هم ندارند، صرفا هدف‌شان ايجاد اغتشاش، ويراني و هرج‌ومرج در كشور است.» او توضيح داد: «اغتشاشگران سعي دارند مردم را از حضور پاي صندوق‌هاي راي و انتخابات نااميد كنند. آنها مي‌كوشند مشاركت سياسي مردم پايين بيايد تا عده‌اي خاص كه مدنظرشان است مثل دوره قبل وارد مجلس شوند. در حالي كه مردم تمايلي ندارند چيزي را كه تجربه كرده و به چشم ديده‌اند تكرار كنند.» معاون رييس‌جمهوري همچنين گفته است: «البته منظور من از اغتشاشگران مردمي نيستند كه معترض بودند. منظورم اين است كه اگر از طريق صندوق راي تغييري رقم نزنيم، روش‌هاي ديگر پرهزينه است و در نهايت نتيجه مطلوب به دست نمي‌آيد.» به گفته او، فرصتي در اختيار داريم كه به سادگي به دست نياورده‌ايم و حاصل خون شهيدان و مبارزه‌ها و فداكاري و ايثار گروهي از مردم بوده است. بنابراين نبايد به اين راحتي اين فرصت را از دست بدهيم. اين سياستمدار اصلاح‌طلب در عين حال تاكيد كرده است: «مردم حق اعتراض دارند و اين حق اعتراض هم يكي از نتايج همان مبارزات و فداكاري‌ها مثل قانون اساسي است كه ساده به دست نيامده است.» ابتكار به اين پرسش كه براي بازگرداندن اعتماد ازدست‌رفته مردم چه كاري بايد انجام داد، پاسخ داد: «برخي كارها را حاكميت بايد انجام دهد تا اعتماد مردم را برگرداند؛ مثلا بايد فضا را براي فعاليت بازتر كند تا مخالفان و منتقدان و احزاب منتقد بتوانند نظرشان را بدون محدوديت اعلام كنند و حضور فعال داشته باشند.» به باور او، بايد فضايي ايجاد كرد كه روزنامه‌ها، خبرنگاران و دانشجويان بتوانند آزادتر فعاليت كنند. او گفته است: «البته دولت در اين باره تلاش زيادي كرده و امسال روز دانشجو بيش از 400 جلسه در دانشگاه‌ها برگزار كرد.» معاون رييس‌جمهوري در امور زنان و خانواده اين جلسات دانشجويي را جلساتي آتشين و پرشور خواند و ادامه داد: «خوشبختانه با وجود انتقادي بودن اين جلسات و نشست‌هاي دانشجويي، هيچ‌يك از آنها به خشونت و درگيري كشيده نشد، چنان‌كه از دانشگاه هميشه توقع داشته‌ايم كه وزن فكري و سياسي‌اش را حفظ كند.»

عده‌اي مي‌كوشند مشاركت سياسي مردم

پايين بيايد

اين فعال سياسي اصلاح‌طلب همچنين تاييد صلاحيت نامزدهاي انتخاباتي را مصداق حق مردم دانست و تاكيد كرد: «بايد بيشتر كوشيد تا حقوق مردم در بحث تاييد صلاحيت نامزدهاي انتخاباتي لحاظ شود.» ابتكار همچنين به بررسي صلاحيت نامزدهاي انتخاباتي مجلس در هيات‌هاي اجرايي اشاره كرد و گفت: «هيات‌هاي اجرايي دولت در حد توان تلاش كرده است انتخابات آزاد برگزار و طيف وسيع ديدگاه‌هاي سياسي مردم در اين انتخابات انعكاس داده شود تا مردم به منتخبان خودشان و افرادي كه به سليقه‌شان نزديك هستند راي بدهند.»

تبعات سنگين قهر با صندوق يا تحريم انتخابات

ابتكار تاكيد كرد: «ما هيچ راهي جز صندوق راي نداريم. تجربه نشان داده است قهر با صندوق‌ها يا تحريم انتخابات و عدم حضور مردم پاي صندوق‌هاي راي چه تبعات سنگين و ناگواري براي كشور داشته است. همه مي‌دانيم چقدر اين فرآيند آثار تخريبي بلندمدت و طولاني‌اي براي كشور دارد.» به گفته معاون رييس‌جمهوري در امور زنان و خانواده، در يك دوره زماني يك دولت ناكارآمد روي كار آمد و سال‌هاست كه عوارض، هزينه‌ها و تبعاتش را لايه‌هاي مختلف حاكميت و مردم مي‌پردازند.

تلاش براي حضور مردم پاي صندوق‌هاي راي

ابتكار ادامه داد: «همه بايد تلاش كنيم تا مردم را پاي صندوق‌هاي راي بكشانيم، بنابراين هيچ‌كس نبايد از خودش رفع مسووليت كند.» معاون رييس‌جمهوري در امور زنان و خانواده در پايان گفت: «همه بايد بكوشيم اميد را به جامعه برگردانيم و سطح مشاركت را بالا ببريم و نااميد نشويم. ما مي‌توانيم از طريق صندوق‌هاي راي تغييرات خوبي در كشورمان رقم بزنيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون