• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4563 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۵ دي

نمايندگان به حضور سفير بريتانيا در تجمعات واكنش نشان دادند

سايه پرواز 725 بر «بهارستان»

فلاحت‌پيشه به «اعتماد»: دوگانگي در سامانه دفاع هوايي بايد از بين برود

نشست ديروز بهارستاني‌ها هر چند از آن هياهوي روزهاي قبل خود فاصله گرفته بود اما فاجعه سقوط هواپيماي اوكرايني بر فضاي آن بسيار سنگيني مي‌كرد. تقريبا هر گوشه كناري چه در ميان صندلي نمايندگان و چه در لابي و زمزمه‌هاي آنها صحبت از چند و چون اين واقعه به گوش مي‌رسيد اما همه حواشي در لابه‌لاي حرف‌هاي در گوشي نبود و در ميان تذكرات و نطق‌ها نيز رد پاي اين حوادث را مي‌شد، مشاهده كرد. البته راي مخالف نمايندگان به الحاق ‌بندي به آيين‌نامه داخلي مجلس يكي از همان موضوعاتي بود كه بار ديگر موضوع بودن يا نبودن شفافيت را مطرح كرد.

راي نمي‌دهيم اما شما نگوييد

«لطفا در راي‌گيري شركت كنيد» اين بيشترين تذكري است كه وقتي قرار است، طرح يا لايحه‌اي به راي گذاشته شود از تريبون هيات رييسه مجلس به گوش مي‌رسد. براي جلوگيري از اين روند چندي پيش پيشنهاد اصلاح آيين‌نامه داخلي مجلس مطرح شد به اين معنا كه نام كساني كه در راي‌گيري‌ها شركت نمي‌كنند، اعلام شود كه نمايندگان با درخواست در اولويت قرار گرفتن اين طرح مخالفت كردند.

تهمت به رييس ‌جمهوري

قطعا در ميان حواشي ريز و درشت ديروز «خانه ملت» تذكر محمدجواد كريمي‌قدوسي از جمله تذكراتي است كه اگر از زبان يك فرد معمولي بيرون بيايد قطعا بايد منتظر عواقب قضايي آن باشد. اين نماينده عضو جبهه پايداري مشهد در مجلس دهم با اشاره به تنش ميان ايران و امريكا پس از ترور شهيد سردار سليماني گفت:«جناب آقاي روحاني در روزهاي پرالتهاب و نگراني امريكا كه در انتظار انتقام و سردرگمي و واكنش پس از آن به خود مي‌پيچيدند در پاسخ به تهديد رييس‌جمهور امريكا جمله‌اي مبهم و رازآميز را در توييتر خود منتشر كرد.» او ادامه داد: «آقاي روحاني در تاريخ 6 دي‌ ماه در توييتر خود مي‌نويسد «آن‌هايي كه به عدد 52 اشاره مي‌كنند، بهتر است به عدد 290 هم فكر كنند، هيچ‌وقت ملت بزرگ ايران را تهديد نكنيد IR655» اين شماره پروازي است كه در پايان جنگ توسط امريكايي‌ها مورد اصابت قرار گرفت و 290 نفر را به شهادت رساند.» صحبت‌هاي كريمي‌قدوسي يا بهتر بگوييم، اتهاماتي كه به رييس‌جمهوري وارد مي‌كند آنجا رنگ و بويي جدي‌تر به خود مي‌گيرد كه اين توييت را با سقوط هواپيماي اوكرايني مرتبط مي‌داند، مي‌گويد:«چه ارتباطي بين تهديد ترامپ به تلافي و سقوط هواپيماي مسافربري و توييت حسن روحاني و واكنش شديد و فشار افكار عمومي از روي امريكا به سمت داخل ايران است اگر توييت مربوط به ايشان نيست، تكذيب كنند در اين صورت آيا نبايد نگران نفوذ بود؟ آيا درگير جنگ امنيتي در داخل ايران نيستيم.» او ادامه مي‌دهد:«آيا وقت آن نرسيده كه دستگاه‌هاي امنيتي با عوامل نفوذ سازمان‌يافته 40 ساله درون انقلاب كه سال‌ها خيانت، ترور، وطن‌فروشي و فرصت‌سازي براي بيگانگان را رقم زدند، برخورد كنند، خيانت و نفوذ و همكاري با دشمن و پياده‌سازي اهداف بيگانه از سوي بعضي در داخل اين روزها شده اظهرالشمس.» او ادامه داد:«رابطه با انگليس در حد كاردار بود اما در اين دولت روابط ارتقا پيدا كرد به زودي دولت بايد فرزند روباه خبيث را از ايران اخراج كند در غير اين صورت ملت اقدام مي‌كنند.»

حكم اخراج از مقر مجلس

ماجراي بازداشت سفير انگلستان كه گفته‌ مي‌شد در ميان معترضان به سقوط هواپيماي اوكرايني حاضر شده از موضوعاتي بود كه در جريان نشست ديروز مجلس با واكنش‌هاي مختلف روبه‌رو شد. مصطفي كواكبيان، نماينده تهران در تذكري گفت:«بنده به عنوان رييس گروه دوستي پارلماني ايران و انگليس در مجلس معتقدم كه سفير انگليس در تهران در يك اقدام خارج از عرف ديپلماتيك در مقام عكاس در تجمعات هنجارشكنانه حضور پيدا كرده است كه اين امر مي‌طلبد، وزارت امور خارجه به ‌طور جدي با او برخورد كند. وزارت امور خارجه بايد بار ديگر سفير انگليس را احضار كرده و اقدامات تنبيهي جدي عليه وي اعمال كند و چنانچه قانع نشد، سفير انگلستان را به عنوان عنصر نامطلوب از كشور اخراج كند.» عبدالرضا مصري، نايب رييس مجلس نيز در تذكري گفت:«وزارت خارجه بايد نسبت به جسارتي كه دولت انگليس با حضور غيرقانوني و سوال‌برانگيز سفيرش در مراسم داشت و اظهارات پير استعمارگر جواب دندان‌شكني دهد.»حسينعلي حاجي‌دليگاني، نماينده شاهين‌شهر نيز در تذكري با اشاره به اينكه از روز دوشنبه تاكنون بيش از 20 نماينده خواهان اخراج سفير انگلستان شده‌اند اما هيچ اقدامي از سوي وزارت امور خارجه صورت نگرفته است، گفت:«فردي كه همراه سفير انگلستان در اين تجمعات حضور داشته و اكنون فرار كرده، چه كسي بوده است؟ مسوولان امنيتي و وزارت اطلاعات بايد اين موضوع را به صورت جدي پيگيري كنند. از وزارت اطلاعات انتظار داريم، عناصر ضد امنيتي خارجي را شناسايي كند.» اين نماينده گفت:«9 ميليون نفر از جمعيت ايران با ايجاد قحطي مصنوعي توسط انگليس از بين رفته است و وزارت امور خارجه بايد غرامت اين افراد را از طريق جوامع بين‌المللي پيگيري كند.»

لزوم هماهنگي پدافندي

معماي سقوط هواپيماي اوكرايني موضوعي است كه اين روزها جدال بسياري را متوجه خود كرده و تقريبا هر روزي كه مي‌گذرد، تعداد سوالات اضافه مي‌شود. حشمت‌الله فلاحت‌پيشه، عضو كميسيون امنيت درباره ابهامات موجود در اين رابطه ملي به «اعتماد»مي‌گويد:«سامانه دفاع هوايي كشور بايد يگانه شود. زماني كه اين دوگانگي وجود دارد (اگرچه در هر جايي آثار زيان‌باري به دنبال دارد) آثار زيان‌بار اين مساله در حوزه نظامي خيلي بيشتر است؛ اميدواريم اين دوگانگي از بين برود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون