• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4563 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۵ دي

ناصر محمدخاني در گفت‌وگو با «اعتماد»:

همان بهتر كه كالدرون رفت؛ يحيي بچه خوبي است

علي ولي‌اللهي

پرسپوليس درحالي وارد نيم‌فصل دوم رقابت‌هاي ليگ برتر مي‌شود كه ديگر كالدرون را روي نيمكت خودش نمي‌بيند. مربي آرژانتيني بعد از چند ماه حضور در تهران و قهرماني نيم‌فصل ايران را به مقصد آرژانتين ترك كرد و ديگر برنگشت. خداحافظي مرد آرژانتيني در ادامه دومينوي درخواست‌هاي عجيب و جدايي سرمربيان خارجي فوتبال ايران بود. درنهايت بعد از جدايي كالدرون يحيي گل‌محمدي، سرمربي تيم شهر خودرو براي دومين‌بار هدايت پرسپوليس را برعهده گرفت. انتخابي كه هم به مذاق هواداران خوش آمده هم پيشكسوتان باشگاه. يكي از اين پيشكشوتان ناصر محمدخاني گلزن سابق اين باشگاه و تيم ملي است.

 

عملكرد پرسپوليس در نيم‌فصل اول با هدايت كالدرون چطور بود؟

تيم در نيم‌فصل اول بد كار نكرد و درنهايت هم توانست قهرمان نيم‌فصل شود. در بعد نتيجه‌گيري تيم عملكرد موفقي داشت. البته پرسپوليس در چند بازي مي‌توانست نتيجه بهتري بگيرد. مخصوصا در دو بازي داخل خانه تيم امتياز از دست داد در حالي كه مي‌توانست از شرايط ميزباني استفاده ببرد. عمده مشكل پرسپوليس در نيم‌فصل اول برمي‌گردد به اوايل ليگ كه امتيازات بدي را از دست داد اما رفته‌رفته تيم بهتر شد و توانست امتيازات را به دست آورد. به هر حال تغيير و تحول بزرگي در كادر فني رخ داده بود و بازيكناني اضافه شده بودند و اينها نياز به زمان داشتند براي هماهنگي. بازي‌هاي آخر نيم‌فصل اما پرسپوليس كاملا روي غلتك افتاد و توانست نتيجه هم بگيرد.

خيلي‌ها به بردهاي با حداقل گلي كه پرسپوليس تحت هدايت كالدرون به دست مي‌آورد، انتقاد داشتند.

پرسپوليس بايد بهتر از اينها نتيجه مي‌گرفت. برد يك-‌صفر واقعا شكننده است و هر لحظه ممكن است دفاع اشتباه كند، شوتي زده شود يا هر اتفاقي بيفتد و نتيجه مساوي شود و دو امتياز مفت از دست تيم بپرد. اعتقاد دارم مهاجمان پرسپوليس بايد خيلي بهتر از اينها عمل مي‌كردند و در ضربات آخرشان دقت بيشتري مي‌داشتند. خيلي‌ها در اين مدت از من مي‌پرسيدند يك هيچ‌هاي كالدرون خطرناك نيست و من پاسخ مي‌دادم حق با شماست؛ واقعا برد با حداقل گل دلهره‌آور است. درست است كه تيم 3 امتياز را مي‌گرفت اما گلزني مساله مهمي است. پرسپوليس هميشه در جدول رده‌بندي جزو بهترين تيم‌ها در گلزني بوده و مهاجمان اين تيم معمولا آقاي گل ليگ مي‌شوند اما تيم امسال نماينده‌اي در جدول گلزنان در رده‌هاي بالا ندارد. در مجموع پرسپوليس از لحاظ امتيازگيري خوب عمل كرد اما در بحث گلزني ضعيف بود.

نظرتان در مورد جدايي ايشان و درخواست‌هايي كه از باشگاه داشتند، چيست؟

مساله سر تعهدات مالي است. وقتي به تعهدات مالي عمل نمي‌شود، مي‌رود. مشكلات هم معمولا مالي هستند. وگرنه مربي دارد كارش را مي‌كند و دليلي براي رفتن و قهر نيست. اما در مورد درخواست‌هاي ايشان كه گفته مي‌شود مربوط به تغيير مديرعامل و سرپرست بوده بايد بگويم كه بخشي از اين برمي‌گردد به ضعف باشگاه. اينكه مربي بتواند تصميم بگيرد و اصلا جرات بكند در مورد اين مسائل اظهارنظر كند همه برمي‌گردد به ضعف باشگاه. اصلا مربي خارجي نبايد جرات اين را داشته باشد كه بگويد مديرعامل باشد يا نباشد. فلان شخص باشد يا نباشد. مربي حوزه اختياراتش مشخص است و بايد در حوزه مسائل فني و تاكتيكي حرف بزند. تغيير و تحولات باشگاه ربطي به او ندارد. ايشان خيلي اشتباه كردند كه چنين درخواستي داشته‌اند. مي‌خواهم بگويم همين بهتر كه رفت و نيامد.

اين مساله انگار تبديل به عادت مربيان خارجي شده است.

بله هر مربي خارجي‌اي كه به ايران مي‌آيد و چند بازي نتيجه مي‌گيرد درخواست‌هاي عجيب و غريبش آغاز مي‌شود. فلاني باشد و فلاني نباشد يا پاداش مرا بيشتر كنيد. من نمي‌دانم با اينها چطور قرارداد مي‌بندند كه درنهايت به اينجا ختم مي‌شود. نمي‌دانم مديران مالي باشگاه آيا اطلاعات كافي در اين زمينه دارند يا نه. معلوم نيست قرارداد مربي به چه صورتي است كه طرف مي‌گذارد و مي‌رود و پولش را هم تا آخر مي‌گيرد. پول هم ندهيم سريع شكايت كرده و مشكل درست مي‌كند. اينها حرفه‌اي هستند و خوب بلدند چطور قرارداد ببندند و پول‌شان را هم بگيرند. اين ما هستيم كه بايد هوشيار باشيم و در بستن قرارداد با بازيكن يا مربي خارجي درست عمل كنيم.

يحيي گل‌محمدي، سرمربي پرسپوليس شد. اين انتخاب از نظر شما انتخاب درستي است؟

يحيي خيلي خوب است. او هم بچه خوبي است هم مربي خوبي. در كارش هم نشان داده موفق است و در هر تيمي بوده حداقل جزو چهار يا پنج‌تاي بالاي جدول قرار گرفته. خود يحيي هم بسيار باشخصيت است و با مسائل حاشيه‌اي اصلا كاري ندارد. او در زمان بازي كردنش هم همين‌طور بود. در اين چند سال يك مصاحبه جنجالي هم از او به ياد ندارم. ان‌شاءالله كه در كارش موفق باشد.

آيا پرسپوليس و گل‌محمدي مي‌توانند يك دوره طولاني‌مدت با هم همكاري داشته باشند؟

چرا نتوانند؟ من فكر مي‌كنم اگر در اين نيم‌فصل پيش رو پرسپوليس بتواند با هدايت گل‌محمدي نتايج خوبي بگيرد در آينده هم مي‌تواند روي نيمكت پرسپوليس بماند و ادامه بدهد. پرسپوليس حتي در آسيا هم مي‌تواند با گل‌محمدي نتايج خوبي بگيرد. مربي جديد پرسپوليس با تجربه و كاركرده است.

يحيي يك تجربه كوتاه‌مدت ناموفق در پرسپوليس داشته.

اين مال چند سال پيش بود. از آن موقع به بعد شرايط عوض شده و يحيي هم باتجربه‌تر شده و شرايط فرق مي‌كند. آن زمان شرايط پرسپوليس خيلي خوب نبود و حاشيه‌هايي دور تيم وجود داشت. يحيي هم درگير مشكلاتي شده بود و نتوانست خوب نتيجه بگيرد. الان اوضاع تفاوت دارد. تيم شرايط خوبي دارد و در بالاي جدول قرار گرفته و حاشيه‌اي هم ندارد. يحيي الان مي‌تواند با آرامش كارش را انجام دهد.

آيا پرسپوليس در نقل و انتقالات زمستاني توانست نقاط ضعفش را برطرف كند؟

تيم در حال حاضر از لحاظ مهره مشكلي ندارد. بازيكني هم كه جذب كردند فوروارد است و پرسپوليس هم در همان نقطه دچار مشكل بود. اگر اين مهاجم شش‌دانگ باشد و بتواند گل‌ بزند و به درد باشگاه بخورد گمان مي‌كنم كه پرسپوليس در نقطه ديگري مشكل نداشته باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون