• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4564 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۶ دي

مسيح مهاجري مديرمسوول روزنامه جمهوري اسلامي:

هاشمي به‌ خاطر مقابله با افراطيون آماج حملات بود و هزينه مي‌پرداخت

مسيح مهاجري مي‌گويد: «ما همان‌طور كه امام و شهدا را ترك نكرديم، آقاي هاشمي‌رفسنجاني را هم ترك نخواهيم كرد و سعي مي‌كنيم به همه آنها ابراز ارادت كنيم.» او اگرچه واقف است كه دلتنگي‌ها نسبت به شخص هاشمي ممكن است، مساله‌اي شخصي باشد، اما آنچه حايز اهميت را فراتر از دلتنگي شخصي، «دلتنگي انديشه و تفكر» عنوان كرده است. چنانكه به‌ گفته مدير مسوول روزنامه جمهوري اسلامي، در اين سال‌هاي فقدان هاشمي، شرايط به ‌صورتي پيش رفت كه به ‌خاطر خلأ وجودي ايشان، كاملا احساس دلتنگي مي‌كند. به گزارش خبرآنلاين، مهاجري گفته است: «با خودم فكر مي‌كنم اگر آقاي هاشمي بودند، ما قطعا با اين مشكلاتي كه امروز مواجه هستيم - چه در عرصه سياسي و چه در عرصه اقتصادي- مواجه نمي‌شديم.»

مديرمسوول روزنامه جمهوري اسلامي، هاشمي‌رفسنجاني را «مرد بحران‌ها و مرد تعامل عاقلانه با دنيا و مرد سياست» مي‌خواند و بر اين پايه مي‌گويد: «با وجود آنكه در ۲۰ سال آخر عمرش، تصميم‌گيري به عهده نداشت اما تاثيرگذار بود و مي‌توانست با صحبت كردن و مشورت دادن و همچنين تلاش‌هايي كه به انحاي مختلف انجام مي‌داد، برخي مشكلات را از پيش پا بردارد يا جلوي به وجود آمدن برخي از آنها را بگيرد.»

مهاجري همچنين به اين پرسش كه «در اين دو، سه سال اخير كجا جاي خالي آقاي هاشمي را در مسائل سياسي بيشتر احساس كرده است»، پاسخ داد: «چند اقدام و حركت در جامعه صورت گرفت كه حركت‌هاي اعتدالي نبودند. آقاي هاشمي مرد معتدل و سياستمداري بزرگ بود. يكي از اين مواردي كه مي‌گويم در جامعه شاهدش بوديم، افراط است. افراطيون خيلي از كارها را در دست داشتند، حتي در مواردي كه دولت هم دست آنها نبود ولي در بخش‌هايي از حكومت حضور داشتند و كارها را به شكلي پيش مي‌بردند كه حتي دولت‌ها نمي‌توانستند به درستي برنامه‌هاي خودشان را اجرا كنند. الان هم همين‌طور است و اين يكي از آن مواردي بود كه آقاي هاشمي خيلي تاثيرگذار بود؛ يعني او توانسته بود در مقابله با بعضي از افراط‌كاري‌ها موفق عمل كند. به همين دليل هم آماج حملات بود و هميشه هجمه زيادي متوجهش بود و هزينه پرداخت مي‌كرد.»

او ادامه مي‌دهد: «پس از آقاي هاشمي ما اين وضع را به صورت حادتري مي‌بينيم، يعني آنها ميدان‌دارتر شدند و در كارها و اقدام‌هاي خود جلوتر رفتند. اگر آقاي هاشمي بودند، به هر حال جلوي همين‌ها را هم مي‌گرفتند.»

اين كنشگر سياسي با بيان اينكه «آقاي هاشمي در مسائل بين‌المللي واقعا خيلي مهاركننده بود»، ادامه مي‌دهد: «او توانست مقابل بعضي از جريان‌هاي غيرمنطقي را بگيرد و با خيلي از كشورها چون رابطه خوبي داشت، با يك پيغام مي‌توانست مشكل را حل كند و موارد زيادي اتفاق افتاد كه آقاي هاشمي تاثيرگذار بود. در جلوگيري از بعضي از حركت‌هاي افراطي كه ممكن بود منجر به اتفاق‌هاي بدي براي كشور باشد، نفوذ و تاثيرگذاري هاشمي قابل ‌انكار نيست. در سطح بين‌المللي يكي از موارد خيلي مهم كه آقاي هاشمي هم موثر بود، پيشبرد مساله برجام بود. هرچند كه عده‌اي الان به دليل كارهاي خلافي كه رييس‌جمهوري امريكا عليه برجام كرده، برجام و كساني كه براي برجام تلاش كردند را سرزنش مي‌كنند و تبليغات خيلي مسموم و دروغين مي‌كنند ولي من همچنان معتقدم كه برجام كاري برجسته بود كه دولت يازدهم انجام داد و خيلي به نفع كشور بود و تا زماني كه امريكا خارج نشده بود، منافع زيادي هم براي كشور داشت.»

به گفته مهاجري، خروج امريكا از برجام 3 عامل داشت؛ يك عاملش ترامپ بود و فشارهايي كه صهيونيست‌ها و سعودي‌ها براي خارج ‌شدن از برجام به ترامپ آورده بودند، ولي دو عامل ديگر آن در داخل بود. او گفته است: «يكي از اين دو عامل، فشارهايي بود كه مخالفان برجام وارد كردند. كارهايي هم كردند كه اينها زمينه‌ساز بود براي آنكه ترامپ به اين تصميم برسد. عامل ديگر هم ضعف دولت دوازدهم بود كه شروع اين ضعف بعد از فقدان آقاي هاشمي بود. من معتقدم اگر آقاي هاشمي حضور داشت (البته نه به اين معنا كه تصميم‌گيرنده ايشان بود) به آقاي روحاني توصيه و تاكيد مي‌كرد كه فلان شخص وزير نشود، فلان كار را انجام ندهيد.

مسيح مهاجري معتقد است كه «اين دولت دوازدهم دولت ضعيفي است و وزراي ضعيفي دارد. به استثناي اينكه چهار تا از وزرا آدم‌هاي خوب و كارداني هستند، بقيه آدم‌هاي ضعيفي هستند. خيلي از استانداران و خيلي از فرمانداران ضعيف هستند، اصلا احمدي‌نژادي‌ها در اين بدنه دولت، حتي در بالاترين سطوحش حضور دارند و خيلي از اين كارشكني‌ها براي آنهاست. اگر آقاي هاشمي بودند، جلوي اينها را مي‌گرفتند و نمي‌گذاشتند دولت اينقدر ضعيف باشد. يكي از مشكلاتي كه براي برجام پيش آمد، همين ضعف دولت دوازدهم است.» او ادامه مي‌دهد: «قطعا آقاي هاشمي اگر بودند، با اين دو عامل دروني مقابله مي‌كردند و چه‌ بسا كه مي‌توانستند در مجموع تاثيرگذار باشند؛ براي اينكه برجام به اين سرنوشت مبتلا نشود. با اين سرنوشتي كه براي برجام پيش آمد، ما متضرر شديم، يعني كشور ضرر كرد و الان هم اگر بشود و تلاش صورت بگيرد براي اينكه برجام احيا شود و ادامه پيدا كند، قطعا به نفع كشور است.»

او به اين پرسش كه در موضوع FATF حضور هاشمي تا چه ميزان مي‌توانست اثرگذار باشد، پاسخ مي‌دهد: «هم در مجمع تشخيص مصلحت، هم در مجلس خبرگان اگر آقاي هاشمي بودند، تاثيرگذار بودند. در زمان آقاي هاشمي، مجمع بن‌بست‌ها را مي‌شكست ولي پس از آقاي هاشمي خود آن ايجاد بن‌بست مي‌كند. بنابراين جاي خالي آقاي هاشمي‌رفسنجاني در مجمع تشخيص مصلحت نظام و امور اجرايي كشور را مي‌توان مشاهد كرد. اگر آقاي هاشمي بودند، اجازه نمي‌دادند اين اتفاقات بيفتد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون