• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4564 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۶ دي

اقتصاد بين‌الملل

بانك مركزي چين ۵۸ ميليارد دلار به بازار تزريق كرد

بانك مركزي چين روز چهارشنبه با ارايه وام‌هاي جديد كوتاه‌مدت و ميان‌مدت به بانك‌ها، پيش از آغاز سال نوي چيني، ۵۸ ميليارد دلار نقدينگي به بازار تزريق كرد. ۳۰۰ ميليارد يوآن (۴۳.۵۱ ميليارد دلار) از اين نقدينگي به صورت ارايه وام يك ساله با سود ۳.۲۵ درصدي و ۱۰۰ ميليارد يوآن به صورت قرارداد بازخريد ۱۴ روزه اوراق قرضه ذخيره، با سود ۲.۶۵ درصد، به بازار تزريق شده است. برخي تحليلگران معتقدند كه در آغاز سال نوي چيني بازار اين كشور ممكن است با كمبود نقدينگي ۲.۸ تريليون دلاري مواجه شود.

تحريم‌هاي امريكا عليه فولاد ايران بي‌اثر خواهد بود

منابع آگاه به پلاتس گفتند به دليل قيمت جذاب محصولات ايراني براي خريداران در آسيا، تحريم‌هاي جديد امريكا عليه صادرات فولاد احتمالا تاثير چنداني نخواهد داشت. يك بازرگان به پلاتس گفت: تا زماني كه محصولات فولادي قيمت‌هاي جذابي دارند، انتظار نمي‌رود تحريم‌هاي اخير امريكا روي توليدكنندگان فولاد ايراني تاثير بزرگي داشته باشد. حتي در دوره تحريم‌هاي قبلي، خريداران آسيايي از خريد محصولات ايراني كنار نكشيدند و تصور نمي‌كنم تحريم‌هاي جديد به خصوص با توجه به ارزان شدن ريال ايران تاثير چنداني داشته باشد.

نرخ تورم امريكا در بالاترين سطح ۱۵ ماه اخير

نرخ تورم امريكا در آخرين ماه ۲۰۱۹ به ۲.۳ درصد افزايش يافت. متوسط نرخ تورم بزرگ‌ترين اقتصاد جهان در 12‌ ماه منتهي به دسامبر با ۰.۲ درصد افزايش نسبت به دوره مشابه منتهي به ماه قبل به سطح ۲.۳ درصد رسيد. اين نرخ تورم كه بالاترين سطح تورمي ثبت شده درامريكا از اكتبر ۲۰۱۸ تاكنون بوده، بيش از همه تحت تاثير افزايش قيمت محصولات انرژي قرار گرفته كه تورم آن از منفي ۰.۶ درصد در ماه نوامبر به ۲.۳ درصد افزايش پيدا كرده است.

متحدان نفتي به دنبال تعويق نشست ماه مارس با اوپك

يك منبع آگاه در اوپك اعلام كرد كه اعضاي اصلي گروه اوپك پلاس شامل اعضاي اوپك و متحدان نفتي آن در حال گفت‌وگو براي به تعويق انداختن نشست ماه مارس و برگزاري آن در ماه ژوئن هستند. در واقع قرار بود اعضاي اوپك در نشست ماه مارس خود در وين اتريش با متحدان نفتي در اوپك پلاس از جمله روسيه، ديدار كرده و درباره ادامه توافق كاهش عرضه نفت به بازار جهاني تصميم‌گيري كنند. اين منبع آگاه گفت: گفت‌وگوها بين وزراي نفت و انرژي كشورهاي عضو اوپك پلاس در اين باره آغاز شده است. وي مي‌گويد: دليل اصلي درخواست اعضاي اوپك پلاس براي به تعويق افتادن نشست ماه مارس با اوپك اين است كه تا آن زمان نمي‌توان اطلاعات به روز شده توليد نفت كشورها را فراهم كرد.

انتقاد نخست‌وزير مالزي از تحريم‌ ايران

نخست‌وزير مالزي گفت: تحريم‌هاي ايران به اقتصاد همه آسيب زده است. ماهاتير محمد از ايران و امريكا خواست تا از طريق گفت‌وگو با يكديگر مشكلات‌شان را حل كنند و افزود كه وي اعتقادي به تحريم كشورها ندارد. وي با بيان اينكه جاي حل و فصل اختلافات دور ميز مذاكره است، افزود: وقتي عليه كشوري تحريم اعمال مي‌كنيد، به مردم زيادي آسيب مي‌زنيد و اين فقط مخصوص به ايران نيست. اقتصاد مالزي نيز از اين مساله آسيب ديده چون بازار ايران را از دست داده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون