• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4564 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۶ دي

توضيح پزشكي قانوني درباره قربانيان هواپيما

ارسال نمونه‌ خون‌ خانواده‌هاي مقيم خارج توسط پليس اينترپل

مهدي فروزش، مديركل پزشكي قانوني استان تهران روند تشخيص هويت پيكرهاي جانباختگان سانحه سقوط هواپيماي اوكرايني را تشريح كرد.

به گزارش ايلنا، مديركل پزشكي قانوني استان تهران درباره روند شناسايي و تشخيص هويت جانباختگان حادثه هواپيماي اوكرايني گفت: بلافاصله بعد از وصول خبر سقوط هواپيماي بويينگ ۷۳۷ خطوط هوايي اوكراين همكاران ما در پزشكي قانوني در قالب تيم مديريت بحران در محل حادثه حضور پيدا كرده و در جمع‌آوري پيكرها و قطعات انساني كه در صحنه حضور داشت، نظارت كردند.

او درباره چگونگي عمليات شناسايي اجساد توضيح داد: اين قطعات و پيكرها در اسرع‌وقت به سالن تشريح پزشكي قانوني استان تهران واقع در مركز تشخيصي آزمايشگاهي كهريزك منتقل شد. متخصصان از پزشكي قانوني و همچنين متخصصان ژنتيك در قالب ۱۵ تيم جهت معاينه اجساد، نمونه‌برداري و كدبندي قطعات ارسال شده به سالن تشريح وارد عمل شدند.

مديركل پزشكي قانوني استان تهران با بيان اينكه در كمترين زمان كار شناسايي اجساد در حال انجام است، تصريح كرد: ظرف مدت كمتر از
۳۶ ساعت همه اجساد ۱۷۶ مسافر جان‌باخته
بر اثر اين سقوط مورد معاينه قرار گرفته و نمونه‌برداري لازم انجام شده و نمونه‌ها به آزمايشگاه ارسال شد.

فروزش با بيان اينكه حدود ۱۴۷ نفر از مسافران ايراني بودند، خاطرنشان كرد: بعد از تحويل نمونه‌ها به آزمايشگاه، كار روي نمونه‌هاي جمع‌آوري شده از اجساد آغاز شد و ما به موازات آن نمونه‌برداري از خانواده‌هاي شهدا را آغاز كرديم. خانواده‌ها نيز به تدريج به ما مراجعه كردند و نمونه‌ جهت انجام آزمايش از بستگان و خانواده‌هاي شهدا نيز دريافت شد. او با بيان اينكه كار روي نمونه‌هاي بستگان نيز به سرعت انجام شد، گفت: در حال حاضر حدود ۱۴۵ خانواده به ما مراجعه كرده‌اند و نمونه خون همه آنها جهت استخراج DNA گرفته شده است همچنين كار روي همه اين نمونه‌ها آغاز شده است و نمونه خون از خانواده ۱۲۳ پيكري كه شناسايي شده بود، گرفته شده و تا اين لحظه هويت ۱۲۳ نفر از ۱۷۶ نفري كه در اين پرواز بودند، مشخص شده است.

مديركل پزشكي قانوني استان تهران با بيان اينكه تعدادي از اين پيكرهاي شناسايي شده متعلق به اتباع ديگر كشورهاست، تصريح كرد: در حال حاضر از ميان ۱۲۳ پيكري كه شناسايي شده‌اند، ۲ نفر تبعه اوكراين و حدود ۸ نفر تبعه افغانستان هستند. مابقي اتباع خارجي اين هواپيما باتوجه به اينكه پروفايل DNA آنها براي ما ارسال نشده است، تاكنون هويت آنها براي ما نامشخص است.

فروزش درباره ارسال پروفايل DNA اتباع خارجي كشته شده در اين حادثه گفت: از طريق مركز تشخيص هويت ناجا و پليس اينترپل پيگير اين موضوع هستيم، در حال حاضر پروفايل DNA اتباع خارجي غير از اتباع كشور اوكراين كه همه نمونه‌هاي‌شان براي ما ارسال شده است، هنوز به دست ما نرسيده است، البته اين‌طور كه به ما اطلاع داده‌اند مكاتبات و پيگيري‌هاي لازم با اين كشورها انجام شده و در حال پيگيري براي دريافت پروفايل DNA آنها هستيم.

اين مقام مسوول همچنين در پاسخ به اين سوال كه آيا درخواستي از سوي خانواده‌ها براي تدفين پيكرها در خارج از كشور شده است؟ تصريح كرد: تعدادي از خانواده‌ها د‌رخواست داشتند كه پيكر جان‌باختگان به كشورهاي ديگر كه عمدتا كشور كانادا بوده است، انتقال پيدا كنند.

مديركل پزشكي قانوني استان تهران در پاسخ به اين سوال كه آيا كشورهايي كه اتباع‌شان در اين هواپيما جان باختند، درخواستي مبني بر كمك به روند تشخيص هويت اجساد داشتند؟ گفت: درخواستي از كشور اوكراين در اين زمينه دريافت كرديم، اما باتوجه به اينكه ما از تعداد متخصصان پزشكي قانوني و ژنتيك كافي براي رسيدگي به اين حجم از كار برخوردار هستيم، لذا نيازي به حضور آنها تا اين مرحله نبوده است و همه امور ازجمله معاينه جسد، نمونه‌برداري، كدينگ و همچنين آزمايش DNA توسط متخصصان داخلي خودمان انجام شده و نيازي به كمك كشورهاي ديگر نيست. فروزش در پاسخ به اين سوال كه به‌طور متوسط براي تشخيص هويت چقدر زمان نياز است؟ تصريح كرد: عوامل متعددي در اين موضوع دخالت دارد و نمي‌شود يك زمان مشخصي را براي هر نمونه‌اي درنظر گرفت، چراكه ممكن است يك نمونه با دو يا سه مرتبه خطاي آزمايشگاهي و دستگاهي مواجه شود و منجر به اين شود كه دوباره آزمايش براي رسيدن به نتيجه مطلوب تكرار شود، لذا زمان مشخصي را براي انجام هر نمونه نمي‌توان به‌طور قطع يقين تعيين كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون