• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4564 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۶ دي

ماشين تبليغاتي غرب

محمود فاضلي

ماشين تبليغاتي امريكا و اروپا پس از حمله تروريستي پهپادهاي امريكايي به سردار سليماني به دو گروه متضاد تقسيم شده‌اند؛ گروهي مدعي‌اند جنجال‌هاي اخير و رويارويي‌ها بين واشنگتن و تهران، رييس‌جمهور امريكا را چه در زمينه سياست داخلي و چه سياست خارجي تقويت كرده است، اما نيمي از مردم امريكا و در كل اروپا با اطمينان بر اين باور بودند كه ترامپ در خاورميانه، آتش بر پا كرده است. اروپايي‌ها ترامپ را متهم مي‌كنند كه با ترور قاسم سليماني تلاش مي‌كند تا توجه افكار عمومي را به فرآيندي غير از استيضاح خود منحرف سازد و حتي برخي او را احمق و آتش افروز عنوان ‌كرده و به عنوان رييس‌جمهور، كارهاي احمقانه زيادي انجام داده ولي با اين وجود اين به آن معنا نيست كه همه كارهايي كه او مي‌كند احمقانه و حساب نشده ‌باشد. در جهان غرب، گروهي تصميم ترامپ براي از ميان برداشتن قاسم سليماني را نادرست دانسته و بر اين اعتقاد هستند كه خطرات ترور اين ژنرال ايراني خيلي بيشتر از استفاده‌هاي آن است. اين قيبل رسانه‌ها مدعي‌اند اين يك حمله تلافي‌جويانه پس از آنكه در اواخر سال گذشته در حمله يك گروه شيعه عراقي به پايگاهي در عراق كه يك تبعه امريكا كشته شد و پس از حمله گروه‌هاي شيعه به سفارت امريكا در بغداد، بوده و ترامپ مي‌خواست براي تهران روشن كند كه خط قرمز او در كجا قرار دارد و همچنين تاكيد بر اينكه ترامپ كشتن حتي يك امريكايي را هم تحمل نخواهد كرد! گروهي ديگر با انتقاد از سياست‌هاي خاورميانه‌اي ترامپ تاكيد داشتند «ترامپ به اشتباه وارد بحراني با ايران شده كه خودش ساخته است. وقتي رييس‌جمهور امريكا وارد كاخ سفيد شد، هيچ خصومتي در منطقه وجود نداشت. اكنون به نظر مي‌رسد كه درگيري‌ها در تمام خاورميانه ممكن است اتفاق بيفتد.» اين گروه از رسانه‌ها بر اين باورند ترور سليماني ممكن است ضربه نهايي به اميد زنده نگه داشتن توافق هسته‌اي ايران تا انتخابات امريكا در سال آينده زده باشد. در روزهاي اخير بارها جملاتي همچون «تهديد يك فصل خطرناك جديد در خاورميانه، عواقب گسترده اين اقدام براي ترامپ، ترور سليماني يك اقدام جنگي صريح عليه يك قدرت قابل‌توجه منطقه‌اي، ترامپ به عواقب اقدام خود فكر نكرده است، ايران انتقام حمله امريكا را خواهد گرفت، تصميم به ترور سليماني با انتخابات ماه نوامبر در ارتباط است، ترامپ بي‌پروا تنش را در منطقه افزايش داده است، بي‌توجهي راهبردي امريكا مي‌تواند به يك جنگ تمام عيار ختم شود و ترور سليماني نماد «مقاومت» در برابر امريكا» از سوي رسانه‌هاي غربي شنيده شد. اين قيبل رسانه‌هاي اروپايي كه معمولا در مقابل چنين رويدادهاي بين‌المللي بسيار هماهنگ عمل مي‌كنند اجبارا تشييع ميليوني سردار سليماني در شهرهاي مختلف ايران را پوشش داده اما بعضا تلاش داشتند آن را از مسير طبيعي خود خارج كرده و با ديگر حساسيت‌هاي خود پيوند بزنند. در ميان انبوه خبرهاي منتشره از سوي ماشين تبليغاتي غرب، بعضا مواردي بوده است كه واكنش واقعي مردم اروپا را عليه سياست‌هاي ترامپ بيان كرده است.

روزنامه «كوريره دلاسرا» ايتاليا اخيرا نتايج نظرسنجي موسسه «ايپسوس-Ipsos » كه يك شركت تحقيقات جهاني بازار و متخصص در نظرسنجي است و مقر اصلي آن در پاريس قرار دارد اما ده‌ها دفتر در كشورهاي جهان دارد نتايج نظرسنجي خود را تحت عنوان «ايتاليايي‌ها در مورد بحران» منتشر كرده و مي‌نويسد: «50درصد مردم ترور سردار سليماني را يك اشتباه خطرناك توصيف مي‌كنند.» براساس اين نظرسنجي، 17درصد از شهروندان ايتاليايي اين بحران را با دقت دنبال كرده و 40درصد اعلام كرده‌اند به هيچ‌وجه علاقه‌اي به دنبال كردن آن ندارند. 8درصد از شهروندان، حمله امريكا براي ترور سردار «سليماني» را واكنشي صحيح از سوي دولت امريكا براي پيشگيري از وقوع جنگي كه ممكن بود به سرعت گسترش پيدا كند تلقي كرده، 27درصد آن را «قابل درك ولي اقدامي افراطي به دليل پيامدهاي بي‌ثبات كننده آن در منطقه» دانسته و 49درصد نيز آن را «اشتباهي بزرگ كه ممكن است به بروز جنگي با پيامدهاي غيرقابل پيش‌بيني منجر شود» توصيف مي‌كنند.

59 درصد بر اين عقيده‌اند كه خطر بروز جنگ ميان امريكا و ايران، ملموس و واقعي است. در ميان اين دسته از پرسش‌شوندگان، 43درصد مي‌گويند در اين صورت ايتاليا بايد «بي‌طرف» باقي بماند، 16درصد معتقدند خطر جنگ فوري نيست و 25درصد نيز به اين مورد پاسخ «نمي‌دانم» داده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون