• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4566 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۹ دي

تلاش سازمان‌هاي مختلف براي جبران خسارات در مناطق سيل‌زده

پس‌لرزه‌هاي سيل

گروه اجتماعي| «اوضاع استان سيستان‌وبلوچستان در روزهاي اخير تقريبا به حالت قابل كنترل درآمده اما هنوز راه‌هاي ارتباطي زميني در ۴۰ روستا بازگشايي نشده است.» بيشتر از يك هفته از سيلي كه دامن سيستان‌وبلوچستان، بخش‌هايي از هرمزگان و كرمان را گرفت مي‌گذرد و اين گفته معاون اجرايي ارتش نشان مي‌دهد كه با وجود حضور دستگاه‌هاي مختلف، به صورت خاص در سيستان‌وبلوچستان، همچنان زيرساخت‌هاي اوليه و پراشكال اين استان به عنوان مشكل عمده در امدادرساني باقي مانده‌اند. دستگاه‌ها و سازمان‌هاي مختلف آمار مي‌دهند و از ميزان آسيب‌ديدگي اهالي تحت پوشش كميته امداد و بهزيستي و تامين اجتماعي و غيره مي‌گويند و تلاش‌هايي كه بايد براي جبران بخشي از خسارات سيل به آنها انجام شود و خبر از جا ماندن برخي از دانشجويان از شركت در امتحانات پايان ترم مي‌رسد.

از همان روزهاي ابتدايي سيل، فعالان مدني حاضر در شبكه‌هاي اجتماعي و برخي مسوولان محلي به خصوص در منطقه بنت حرف‌شان لزوم وجود بالگرد براي امداد هوايي بود؛ بالگردهايي كه دست‌كم 5 روز پس از واقعه به بنت رسيدند و همچنان تعدادشان ياراي كمك و سركشي به روستاهاي مانده در پشت راه‌هاي مسدود را نداشت. روز گذشته سرتيپ محمد محمودي، معاون اجرايي ارتش جمهوري اسلامي ايران گفت كه تيم‌هاي بالگرد نيروهاي زميني و دريايي ارتش، بالگردهاي سپاه، هلال‌احمر و راهداري مشغول كمك‌رساني به مردم مناطق سيل‌زده شده‌اند: ‌«موادغذايي، وسايل گرمايشي، دارو به روستاها ارسال مي‌شود و تيم‌هاي پزشكي سيار نيز از مسير هوايي كمك‌رساني مي‌كنند. خدمات بهداشتي و درماني از طريق اورژانس‌هاي سيار به شكل هوايي و زميني به روستاييان ارايه مي‌شود اما در حال حاضر مردم سيل‌زده به وسايل گرمايشي مانند پتو و مواد غذايي و به ويژه آب نياز دارند. در منطقه كنارك اسكان‌هاي اضطراري تعبيه شده و هم‌اكنون در حال تخليه مسيرهاي آب و منافذ آب‌گرفته هستيم.»

سوي ديگر مسدود شدن و خرابي راه‌ها و جاده‌ها، جا ماندن بخشي از دانشجويان از امتحانات پايان ترم بود. به گفته يكي از مسوولان دانشگاه پيام نور، اغلب دانشجويان اين دانشگاه در استان سيستان‌وبلوچستان ساكن روستاها هستند و قطع راه‌ها و البته وضعيت نامناسب روحي و رواني سبب شده تا صندلي بسياري از آنها در زمان برگزاري جلسه‌هاي امتحان خالي بماند. بهزاد ولي‌زاده، مشاور معاون اداري، مالي و عمراني پيام نور به ايرنا گفته است: «با توجه به ساكن بودن اكثر دانشجويان در روستاها و عمق فاجعه سيل، خسارات زيادي به آنها وارد شده است. قطع راه‌هاي ارتباطي مهم‌ترين آسيب را وارد كرده است و اين آسيب موجب غيبت دانشجويان يا حضور آنها در شرايط روحي و رواني نامناسب در جلسه امتحان شده است.»

از كميته امداد هم خبر رسيده است كه هزاران نفر از مددجويانش درگير سيل سيستان‌وبلوچستان شده‌اند و حالا قرار است دو نوبت مستمري مازاد به آنان تعلق بگيرد. سيد مهدي عبادي، مديركل كميته امداد امام خميني استان سيستان‌وبلوچستان به ايلنا توضيح داد: ‌«بيش از ۱۶۰ هزار خانواده تحت پوشش كميته امداد هستند، تعداد مددجوياني كه در معرض سيل قرار گرفته‌اند، حدود ۳۰ هزار خانواده هستند و خدمات به همه اين افراد ارايه خواهد شد.» رييس ستاد بحران سازمان بهزيستي هم در گفت‌وگويي اعلام كرد كه تمامي مددجويان بهزيستي در مناطق سيل‌زده، آسيب ‌ديده‌اند. ايكنا به نقل از احمدرضا شجيعي نوشت: «حجم آب به حدي است كه به همه مردم آسيب رسانده است و اين‌گونه نيست كه عده‌اي در امان بوده باشند. تمام مددجويان بهزيستي كه در اين مناطق زندگي مي‌كنند دچار آسيب‌ديدگي ناشي از سيل شده‌اند؛ به خصوص اينكه مددجويان بهزيستي از اقشار كم‌درآمد جامعه هستند و هم منازل آسيب‌پذيرتري دارند و هم در مناطق محروم‌تر و با آسيب‌پذيري بيشتر زندگي مي‌كنند.»

علاوه بر افراد تحت پوشش سازمان بهزيستي و كميته امداد، سيل روي جمع گسترده‌اي از كارگران، كشاورزان و شاغلان در مناطق سيل‌زده هم تاثير گذاشته است و با توجه به همين موضوع بود كه روز گذشته سازمان تامين اجتماعي در اطلاعيه‌اي اعلام كرد كه براي بيمه‌شدگان بيكارشده سيستان‌وبلوچستان بيمه بيكاري مقرر مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون