• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4569 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲ بهمن

وكلاي ترامپ: هرچه سريع‌تر رييس‌جمهور را تبرئه كنيد

كنترل استيضاح در دستان جمهوريخواهان

 ميثم سليماني

ميچ مك كانل رهبر جمهوريخواه اكثريت سناي امريكا به دنبال يك چارچوبي است تا بتواند هرچه سريع‌تر روند استيضاح دونالد ترامپ را در سناي امريكا خاتمه دهد و همچنين تلاش مي‌كند تا حكم تبرئه او هرچه زودتر نيز صادر شود تا داستان استيضاح به پايان برسد. به خصوص اينكه دونالد ترامپ روز چهارم فوريه قصد دارد تا به كنگره برود و سخنراني سالانه رياست‌جمهوري را ايراد كند. از همين رو تمامي تيم جمهوريخواهان و وكلاي ترامپ به دنبال پايان رساندن اين ماجرا تا قبل از چهارم فوريه هستند.

طي جدول زمان‌بندي كه ميچ مك كانل در خصوص استيضاح منتشر شده و به دست رسانه‌ها رسيده بناست استيضاح در يك دوره چهارروزه و به شكل تمام وقت باشد كه تا پاسي از شب به طول مي‌انجامد. اما دموكرات‌ها مخالف برنامه مك كانل هستند. زيرا نمايندگان مجلس و همچنين سناتورهاي دموكرات عنوان كردند كه مك كانل به دنبال آن است كه بخش عمده و سرنوشت‌ساز نشست‌ها به تاريكي شب موكول شود تا مردم فرصتي براي ديدن زنده مذاكرات استيضاح در مجلس سنا نداشته باشند.

چاك شومر رهبر اقليت سناي امريكا در بيانيه‌اي گفت: روشن است كه سناتور مك كانل قصد دارد اسناد و مدارك جديد و حتي احضار شهود جديد در ساعات پاياني شب صورت گيرد و اين روند مذاكرات را بسيار دشوار مي‌كند. او در ادامه گفت جدول زمانبندي پيشنهادي سناتور ميچ مك كانل چيزي جز يك ننگ ملي نيست. زمانبندي فشرده‌ روند محاكمه‌اي كه ميچ مك كانل در نظر گرفته حدود
12 ساعت به طول مي‌انجامد و بناست از ساعت 1بعد از ظهر آغاز و تا يك نيمه شب نيز ادامه پيدا كند.

سنا روز سه‌شنبه در مورد قطعنامه مك كانل بحث مي‌كند و آن را به راي خواهد گذاشت و پس از آن دادگاه به شكل رسمي شروع به كار مي‌كند. البته تا زمان تنظيم اين گزارش هنوز راي‌گيري صورت نگرفته است. شومر با اين وجود گفت كه روز سه‌شنبه اصلاحاتي كه براي رفع نواقص موجود در قطعنامه مطرح شده ميچ مك كانل ارايه خواهد داد. به نظر مي‌رسد پيشنهادها بيشتر در چارچوب احضار شهود و اسنادي است كه دموكرات‌ها درخواست كرده‌اند.

شومر و دموكرات‌هاي سنا به دنبال آن هستند كه چهار شاهد از جمله جان بولتون مشاور پيشين امنيت ملي، ميك ملواني سرپرست كاركنان كاخ سفيد به سنا احضار شوند و همچنين اسناد و مداركي كه كاخ سفيد آنها را براي استفاده در تحقيقات استيضاح منع كرده به سنا ارايه دهند. اما مك كانل مي‌گويد كه وي آراي جمهوريخواهان براي حمايت از قطعنامه خود بدون نياز دموكرات‌ها را دارد. اريك اودلند مدير امورقانونگذاري كاخ سفيد نيز در بيانيه‌اي گفت: از اينكه پيش‌نويس قطعنامه از حقوق رييس‌جمهور در يك دادرسي عادلانه حمايت مي‌كند ابراز رضايت مي‌كند. وي در ادامه عنوان كرد: ما مشتاقانه منتظر آن هستيم تا از رييس‌جمهور در راستاي روشن شدن حقيقت دفاع كنيم و مدارك خود را ارايه دهيم و از سوي ديگر به دنبال تبرئه هرچه سريع‌تر رييس‌جمهور از اين دادگاه هستيم.

گفتني است روند استيضاح از حدود چهارماه پيش رسما آغاز شد و فرآيند آن در مجلس نمايندگان اين كشور و تحقيقات بر سرآن نيز دوماه به طول انجاميد تا در نهايت ماه گذشته مجلس نمايندگان امريكا راي به استيضاح ترامپ دادند. اتهام اصلي ترامپ سوءاستفاده از قدرت و همچنين جلوگيري از افشاي حقيقت بوده است. البته در جلسات عمومي كه در سنا برگزار مي‌شود نمايندگان مجلس و تيم حقوقي رييس‌جمهور مي‌توانند به بحث بپردازند و سناتورها به عنوان هيات منصفه تماشاچي اين روند هستند و تنها در طول محاكمه در جلسات پشت درهاي بسته مي‌توانند به بحث و گفت‌وگو بپردازند. در اين بين اگرچه ميچ مك كانل از حمايت همه‌جانبه جمهوريخواهان مطمئن است ولي در سوي ديگر چاك شومر بسيار اميدوار است كه بتواند نظر چهار سناتور جمهوريخواه را براي احضار شاهدان و ارايه اسناد جديد جلب كند كه اين مي‌تواند نقطه عطفي در روند استيضاح باشد.

قطعنامه سازماندهي شده ميچ مك كانل باعث مي‌شود عملا شاهدان نتوانند وارد دادگاه شوند و سناتورها مي‌توانند سوالات خود را از طريق جان رابرتز رييس ديوان عالي كه رياست دادگاه را برعهده دارد مطرح كنند. اما براي احضار شهود يا اسناد حتي اگر قاضي بر اين عقيده باشد بايد اين‌كار انجام شود اما هرگونه احضار شهود و اسناد به راي گذاشته شود.

اگر تعدادي از سناتورهاي جمهوريخواه در نهايت كنار دموكرات‌ها قرار گيرند تا اكثريت آنها شكسته شود كاخ سفيد و همچنين احضار شوندگان مجبور به ارايه سند و ارايه شهادت به دادگاه هستند.

به گزارش سي‌ان‌ان يك مقام ارشد دولت و يك شخص آشنا با پرونده تاييد كرده است كه كاخ سفيد طي چند روز گذشته درگير بحث و گفت‌وگو با متحدان خود در حزب جمهوريخواه بوده است تا اطمينان حاصل كند كه آنها آمادگي آن را دارند كه اجازه احضار شهود جديد داده نشود.

اين منابع مي‌گويند كاخ سفيد نگراني بسيار زيادي در خصوص احضار مايكل دافي رييس دفتر برنامه و بودجه كاخ سفيد دارد و همچنين معاونش راب بلر است كه شايد مجبور به شهادت علني شود. شهادت اين مقامات به دليل آگاهي نزديك و صريح از معامله با دولت اوكراين مي‌تواند به نفع دفتر رييس‌جمهور نباشد.

اين مقام دولتي گفته يكسري شرايط احتمالي وجود دارد كه ما براي همه سناريو‌ها آماده هستيم. واشنگتن پست نيز براي اولين‌بار از مباحث جدي ميان كاخ سفيد و سناتورهاي جمهوريخواهان در مورد شاهدان خبر داده است.

به گفته منابع آگاه، تمركز اصلي و اولويت شماره كاخ سفيد اين است كه اطمينان حاصل كند كه شومر 51 راي لازم را كسب نمي‌كند. گفته مي‌شود كه كاخ سفيد به جمهوريخواهان عنوان كرده كه شما بايد به هر نحو ممكن 51 راي مجلس سنا را به دست آوريد. اين جمله آن گونه كه گفته مي‌شود يك دستور از سمت ترامپ عنوان شده است.

از همين رو اگر جمهوريخواهان بتوانند به نحوي جلوي احضار شهود جديد را بگيرند يك پيروزي براي تيم حقوقي و جمهوريخواهان سنا خواهد بود و ديگر كاخ سفيد ملزم به ارايه مستندات مورد درخواست دموكرات‌ها نخواهد بود. گفته مي‌شود ميچ مك كانل و كاخ سفيد نيز اطمينان پيدا كردند كه سناتورهاي جمهوريخواه با اين مسير همراهي خواهند كرد. قطعنامه ميچ مك كانل يك راه را براي احضار شاهدان باز مي‌گذارد. در يك مرحله اگر احساس و نياز براي حضور يك شاهد به وجود آمد براي حضور آن راي‌گيري صورت خواهد گرفت و همين موضوع باعث شده كه نمايندگان مخالف جمهوريخواه نيز با اين قطعنامه همراهي كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون