• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4570 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۳ بهمن

دونالد ترامپ در ديدار با برهم صالح:

تعداد نظاميان امريكايي در عراق كاهش يافته است

گروه جهان | «دونالد ترامپ» رييس‌جمهور امريكا در ديدار با «برهم صالح» همتاي عراقي خود در حاشيه نشست مجمع جهاني اقتصاد در داووس سوييس اعلام كرد، تعداد نظاميان امريكايي در عراق به حدود ۵۰۰۰ نظامي كاهش يافته است. به گزارش فارس، بنا بر گزارش خبرنگاران امريكايي حاضر در نشست دو جانبه روساي جمهور امريكا و عراق در داووس، ترامپ به رغم تنش‌ها بين بغداد و واشنگتن و تصويب مصوبه خروج نظاميان خارجي از اين كشور گفت: «ما (امريكا و عراق) يك رابطه بسيار خوبي داريم».

ادعاي رييس‌جمهور امريكا درباره «رابطه خيلي خوب» اين كشور با عراق در حالي مطرح شده كه به دنبال اقدام واشنگتن در ترور سردار سپهبد شهيد قاسم سليماني، ابومهدي المهندس جانشين سازمان الحشد الشعبي در نزديكي فرودگاه بين‌المللي بغداد، پارلمان عراق مصوبه خروج نظاميان خارجي از عراق را تصويب كرد و ترامپ در واكنش به اين مصوبه، دولت عراق را به تحريم تهديد كرده بود. رييس‌جمهور امريكا در ديدار با برهم صالح همچنين اعلام كرد كه تعداد نظاميان امريكايي در عراق به حدود ۵۰۰۰ نفر كاهش يافته است. ترامپ درباره آينده حضور نظاميان امريكايي در عراق يا خروج آنها به گفتن اين جمله بسنده كرد: «ما خواهيم ديد كه چه خواهد شد».

رييس‌جمهور امريكا كه بارها از مواضع «جورج بوش پسر» و «باراك اوباما» در بي‌‎توجهي به نفت عراق صحبت كرده و گفته بود كه «ما بايد نفت (عراق) را بر‌مي‌داشتيم»، در ديدار با برهم صالح درباره نفت عراق تاكيد كرد: «ما حرف‌هاي زيادي داريم كه بايد درباره آنها صحبت كنيم».

 

ديدار جداگانه با بارزاني

«دونالد ترامپ» در ادامه ديدارهاي دوجانبه در حاشيه نشست داووس با «نيچروان بارزاني» رييس منطقه كردستان عراق ديدار و گفت‌وگو كرد. به نوشته خبرنگار «كردستان ۲۴»، ترامپ و بارزاني در اين ديدار درباره روابط دوجانبه امريكا و منطقه كردستان عراق و موضوعات منطقه‌اي صحبت و تبادل نظر كردند. خبرنگار شبكه امريكايي «سي‌بي‌اس نيوز» هم كه در اتاق محل ديدار ترامپ و بارزاني حضور داشت، از صحبت‌هاي او درباره وضعيت نيروهاي امريكايي در مناطق مرزي سوريه و عراق و مبارزه ادعايي واشنگتن با داعش خبر داد. به گفته اين خبرنگار امريكايي، ترامپ با تمجيد از مواضع دولتش به لفاظي درباره مبارزه با داعش و اقدام امريكا در «دستگير كردن هزاران جنگجوي داعش» پرداخت. ديدار سران امريكا و منطقه كردستان عراق در حالي انجام شده كه به گفته برخي كارشناسان عراقي هدف از اين ديدار، بررسي احداث بزرگ‌ترين پايگاه امريكايي در اربيل است. «صفاء الاعسم» كارشناس نظامي عراق در اين باره گفته بود: «امريكا برنامه‌اي براي خروج از عراق ندارد بلكه عمليات احداث دو پايگاه نظامي جديد در دشت نينوا و اربيل را آغاز كرده است».

 

مجروح شدن نيروهاي‌مان در عين‌الاسد خيلي جدي نبود

در تحولي جداگانه، دونالد ترامپ در نشست خبري پاياني خود در اجلاس «مجمع جهاني اقتصاد» در داووس، در پاسخ به سوالي درباره گزارش‌ها از زخمي شدن نظاميان امريكايي در حمله موشكي به عين‌الاسد گفت: «شنيدم كه آنها سردرد گرفتند و يك سري چيزهاي ديگر كه مي‌توانم بگويم خيلي جدي نبود». وي بعد از مواجه شدن با اصرار خبرنگار مبني بر اينكه شما در اولين واكنش به عمليات موشكي ايران گفتيد هيچ نظامي امريكايي آسيب نديده اما اكنون گفته مي‌شود حداقل ۱۱ نفر مجروح شده‌اند، گفت: «آنها اين را به من گفتند... شما بايد از وزارت دفاع سوال كنيد. نه، از نظر من خيلي جدي نيست، مخصوصا در مقايسه با جراحت‌هاي ديگري كه ديده‌ام». رييس‌جمهور امريكا كه به اذعان سياستمداران اين كشور، سرباز فراري از جنگ ويتنام است، با لحني كه گويي در جنگ‌هاي بسياري مشاركت داشته، افزود: «من قبلا افرادي را بدون دست و پا ديده‌ام. من كساني را ديده‌ام كه به طرز واقعا وحشتناكي در آن جنگ (عراق ۲۰۰۳) مجروح شده بودند... من آنها را جراحات بد مي‌دانم، نه اينها را!»

اين در حالي است كه وزارت دفاع امريكا بامداد امروز اعلام كرد كه علاوه بر يازده نظامي كه پيش‌تر گفته شده بود در حمله موشكي ايران به عين‌الاسد آسيب ديدند، نظاميان ديگري هم هستند كه براي طي روند درمان به خارج از عراق منتقل شده‌اند. به گزارش فارس، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران در تاريخ هجدهم دي ماه در پاسخ به ترور سردار سپهبد حاج «قاسم سليماني» فرمانده شهيد نيروي قدس در حمله تروريستي امريكايي‌ها به حومه فرودگاه بغداد، عمليات موشكي را عليه پايگاه نظامي ايالات متحده در عين‌الاسد واقع در استان الانبار عراق انجام داد.

در اين عمليات، ۱۳ فروند موشك بالستيك از نوع موشك‌هاي فاتح-۳۱۳ و قيام به پايگاه «عين‌الاسد» تحت اشغال نظاميان تروريست امريكايي و ديگر پايگاه آنها در اربيل، مركز منطقه كردستان عراق شليك شد. به گفته سردار «اميرعلي حاجي‌زاده» فرمانده نيروي هوافضاي سپاه پاسداران، با دقت به اهداف خود اصابت كرده و تجهيزات نظامي مهم امريكايي‌ها را نابود كرد. مسوولان امريكايي از همان ابتدا سياست مخفي‌كاري و سانسور اطلاعات درباره تبعات حمله به عين‌الاسد را در پيش گرفتند. «دونالد ترامپ» رييس‌جمهور امريكا در لحظات اوليه بعد از انتقام موشكي ايران، تلفن همراه خود را در دست گرفته و در صفحه توييتر خود مدعي شد: «جاي نگراني نيست!»به نظر مي‌رسد رسانه‌هاي امريكايي به تدريج در حال درز دادن اطلاعات مربوط به تلفات حمله موشكي به عين‌الاسد هستند و اين احتمال وجود دارد كه روند مزبور ادامه يابد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون