• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4570 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۳ بهمن

باغات و دام‌ها و زمين‌هاي كشاورزي سيستان و بلوچستان در سيل غرق شد

سيل، 3300 ميليارد تومان خسارت برجا گذاشت

گروه اجتماعي| مسوولان استان سيستان و بلوچستان در برآورد نهايي از ميزان خسارات وارد شده بر اثر سيل اعلام كردند كه سيل 3 هزار و 300 ميليارد تومان به زيرساخت‌هاي بهداشتي، كشاورزي، عمراني و مسكوني اين استان خسارت وارد كرده است.

ديروز كريم ياوري؛ نماينده ويژه وزير تعاون در رسيدگي به امور سيل‌زدگان استان سيستان و بلوچستان، با اعلام اين ميزان خسارت در گفت‌وگو با فارس افزود: « بيشترين خسارت با 580 ميليارد تومان به بخش راه‌ها، 820 ميليارد تومان به بخش مسكن و 640 ميليارد تومان در بخش كشاورزي گزارش شده است. با توجه به اعلام نيازهاي سيل‌زدگان توسط فرمانداري‌ها وستاد بحران جنوب استان سيستان و بلوچستان، انواع پتو و زيرانداز، تانكرهاي آب كوچك، كفش، لباس گرم، كنسرو غذا، پوشك بچه، لوازم‌التحرير، لباس كودك، انواع بخاري‌هاي برقي و گازي، كپسول گاز، ماشين آلات و تجهيزات همانند كنتور برق، پمپ لجن‌كش و سيمان و ساير ماشين‌آلات و تجهيزات راه‌سازي و كشاورزي از جمله نيازمندي‌هاي فوري در اين استان است كه كارفرمايان، كار‌آفرينان، كارگران و تشكل‌هاي صنفي در حال جمع‌آوري و ارسال كمك‌ها به مناطق سيل‌زده هستند.»

معاون هماهنگي امور عمراني استانداري سيستان و بلوچستان هم حجم سيلاب اخير اين استان را ۳.۵ برابر سيلاب استان گلستان برآورد كرد و سرپرست وزارت جهاد كشاورزي هم از برآورد خسارت 750 ميليارد توماني به كشاورزان سيل زده استان؛ به خصوص در منطقه بلوچستان خبر داد و گفت: «حدود ۲۵ هزار هكتار از بخش زراعت در سيل اين استان از بين رفته كه ۱۰ هزار هكتار از اين زمين‌ها، زير كشت سبزي و صيفي و آماده برداشت بوده است كه اين موضوع سبب شد تا خسارت‌ها سنگين شود. همچنين ۷ هزار هكتار از باغات؛ به خصوص باغات موز و همچنين بيش از ۴ هزار هكتار باغات در مناطق زرآباد و دشتياري از بين رفته كه اين باغات شامل باغات خرما و ساير محصولات بوده است. علاوه بر اين، ۸ هزار رأس دام هم در وقوع سيل تلف شدند كه ۹۳۰ رأس از آنها دام سنگين و مابقي آن دام سبك بوده است. تخريب ۲۵۰۰ هكتار از استخرهاي پرورش ميگو و همچنين آسيب‌ديدگي قنوات، لوله‌كشي آب و شبكه‌هاي آبياري تحت فشار از ديگر خسارات سيل در اين استان است.»

در حالي كه از ابتداي هفته، سازمان انتقال خون اعلام كرده كه اين استان سيل زده، نياز فوري و جدي به انواع گروه‌هاي خوني دارد، ديروز مديركل كميته امداد استان تهران هم از كمك 5 ميليارد و 944 ميليون ريالي مردم استان به هموطنان سيل‌زده جنوب كشور خبر داد.

سيد ابوالفضل پرپنچي در تشريح كمك‌هاي نقدي و غيرنقدي مردم گفت: «مردم استان تهران 4 ميليارد و 143 ميليون ريال به صورت نقد و يك ميليارد و 800 ميليون ريال در قالب كالا كمك كرده‌اند كه كمك‌هاي مردم در سريع‌ترين زمان ممكن براي هموطنان مناطق سيل‌زده ارسال مي‌شود و شامل فرش و زيرانداز، پتو، پوشاك و مواد غذايي است.» حامد سجادي؛ معاون عمليات سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر هم در گفت‌وگو با ايرنا در اشاره به ادامه ارسال محموله‌هاي امدادي و غذايي براي مردم سيل‌زده اين استان از انبارهاي امدادي سراسر كشور گفت: «اقلام امدادي ارسال شده شامل چادر، پتو، نايلون پوششي چادر، موكت، والور، بسته‌هاي غذايي ۷۲ ساعته و يك ماهه، قند و شكر، كنسرو، روغن، حبوبات و چاي بوده چنانكه ۱۸ هزار و ۹۲۳ بسته غذايي ۷۲ ساعته، ۶ هزار و ۵۹۰ بسته غذايي يك ماهه، ۳ هزار و ۲۰۰ دستگاه چادر امدادي، ۱۸ هزار و ۵۴۰ تخته پتو مينگ، ۵ هزار كيلوگرم نايلون پوششي، ۶ هزار و ۷۲۵ تخته موكت، ۳۰هزار و ۶۲۷ بسته قند و شكر، ۲ هزار و ۲۲۰ شعله والور، ۱۲ هزار و ۸۲۷ قوطي روغن، ۲۹ هزار و ۱۳۷كيلوگرم حبوبات، ۲۱ هزار و ۱۴ قوطي كنسرو لوبيا، ۷ هزار و ۸۳۹ قوطي كنسرو تن ماهي و يك هزار و ۴۰۰ بسته چاي براي توزيع در ميان سيل‌زدگان استان سيستان و بلوچستان ارسال شده است.» ظرف روزهاي گذشته همچنين ۱۲ هزار و ۴۵۰نفر از آسيب‌ديدگان سيل استان در چادرهاي هلال‌احمر اسكان داده شدند و به گفته مديرعامل جمعيت هلال‌احمر استان، تاكنون به بيش از ۱۰۸ هزار فرد آسيب ديده در سطح استان توسط جمعيت هلال احمر سيستان و بلوچستان امداد رساني انجام شده است.

به دنبال بارش‌هاي سيل‌آسا در جنوب شرق كشور كه از 19 دي ماه آغاز شد، استان‌هاي سيستان و بلوچستان، كرمان و هرمزگان با وقوع سيل مواجه شدند كه در اين ميان، بيشترين خسارات به استان سيستان و بلوچستان وارد شد، چرا كه ميزان بارش‌ها در جنوب اين استان نسبت به سال گذشته ۲۶ برابر شده و باعث سرريز شدن آب از پشت سدهاي استان سيستان و بلوچستان شد. به دنبال وقوع سيل در اين استان، بيش از 800 روستا و ۱۴ شهرستان درگير سيل شدند و ۲۰ هزار واحد مسكوني بر اثر جاري شدن سيلاب دچار تخريب 20 تا 100 درصدي شدند.


وضعيت مدارس سيل‌زده در گفت‌وگو با مدير آموزش‌وپرورش نيكشهر:

معلم‌ها پياده خودشان را رساندند

گروه اجتماعي| يكي، دو روز از سيل گذشته بود كه عكس‌ها و ويديوهايي كه از دشتياري مي‌رسيد نشان داد كه چطور زمين و زمان در بخش‌هايي از سيستان و بلوچستان زير آب رفته است. چند روز بيشتر كه گذشت كم‌كم صداي مردم از سمت بنت و نيكشهر هم رسيد، منطقه‌اي كه ارتباطش را با روستاهاي كوهستاني‌اش از دست داده بود و وسط بحران، سيل‌زدگان از سيل‌زدگان بي‌خبر مانده بودند. حالا نزديك به دو هفته گذشته است و در منطقه بنت هنوز دسترسي به برخي از روستاها جز با بالگرد ممكن نيست، معلم‌ها اما پياده راهي شدند و خودشان را به دانش‌آموزان رساندند. «قسمت اعظم مدارس ما نيازمند بازسازي هستند، آب در سقف ساختمان‌ها نفوذ كرده، اين مدرسه‌ها از سري ساختمان‌هاي اوايل دهه هفتاد هستند و سقف بسياري از آنها ايزوگام نداشت و براي همين آسيب جدي در سقف ايجاد شده و ديوارها ترك برداشته‌اند.» سارا باور، مدير آموزش و پرورش شهرستان نيكشهر به «اعتماد» مي‌گويد كه سيل و بارندگي‌ها سبب شده تا سقف بالاي سر دانش‌آموزان حالا تبديل شوند به سرپناه‌هاي ناايمني كه شايد تاب بارندگي بعدي را نياورند. دانش‌آموزان منطقه همچنان در اين كلاس‌ها نشسته‌اند تا فكر اساسي‌تري شود: ‌«اگر باران بگيرد بايد بچه‌ها را از كلاس‌ها خارج كنيم چون اگر يك نمه ديگر باران بزند امكان ريزش وجود دارد. اما تا زماني كه بناي ديگري ساخته نشود يا مدارس بازسازي نشوند فعلا در همان كلاس‌ها مشغول به تحصيل هستند.»

در روزهاي گذشته، تيم‌هاي ارزياب آموزش و پرورش در حال بررسي و تخمين ميزان خسارات بوده‌اند. برخي از مدرسه‌هايي كه ديگر بدون بارش باران هم نمي‌شود به مقاومت آنها اطمينان كرد قرار است با كانكس جايگزين شوند، باقي مدارس مي‌روند در فهرست مقاوم‌سازي. تا اينجا بخشي از كمك‌ها به منطقه نيكشهر رسيده كه بيشتر شامل ميزوصندلي مي‌شود. باور مي‌گويد كه در اولين‌باري كه براي منطقه مي‌رسد قرار است دو كانكس هم ارسال شود تا مدرسه موقت بچه‌ها شوند: «دو روز اول سيل مدرسه‌ها تعطيل شدند البته چون دور تا دور منطقه ما رودخانه وجود دارد، امكان تردد و تشكيل كلاس‌ها تا سه چهار روز پس از بارندگي هم نبود و مدرسه‌هاي حاشيه رودخانه تا پنج روز هم تعطيل شدند.» كلاس‌هاي درس با چند روز تاخير به‌پا شده‌اند، هر چند كه به گفته باور هنوز هم برخي از مناطق در حوزه نيكشهر گرفتار انسداد راه‌ها هستند و كمك‌هاي غذايي هم با بالگرد به دست‌شان مي‌رسد. تكليف دانش‌آموزان در اين بخش‌هاي صعب‌العبور كوهستاني چيست؟ «دانش‌آموزان را فرستاده‌ايم سر كلاس‌ها. اغلب معلم‌ها ساكن خود روستاها نيستند اما حتي در مسيرهايي كه هنوز تمام و كمال هم باز نشده‌اند، معلم‌ها پياده خودشان را رسانده‌اند و در روستاها ساكن شده‌اند تا ديگر نيازي به تردد نداشته باشند. همان روستاهايي هم كه كمك غذايي‌شان را با بالگرد مي‌گيرند الان معلم دارند و مدارس داير است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون