• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4570 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۳ بهمن

واقعيت‌هايي درباره عقاب‌هاي ايران و جهان

ساناز تميم زاده

 

 

عقاب‌ها از جمله پرندگاني هستند كه ديدن آنها چندان آسان نيست اما در عين حال از زيبايي خاصي برخوردار هستند اما آيا واقعا عقاب‌ها را مي‌شناسيم؟

در اين متن تلاش كرده‌ايم تا واقعياتي جذاب درباره عقاب‌ها را براي شما بازگو كنيم:

1- در دنيا بيش از60 گونه مختلف عقاب وجود دارد كه حدود 40 گونه آنها در آفريقا زندگي مي‌كنند.

2- عقاب نشانه قدرت، آزادي و برتري است.

3- حداكثر سرعت عقاب‌ها چيزي بين 65 تا 160 كيلومتر بر ساعت است.

4- عمر عقاب‌ها چيزي بين 14 تا 28 سال است.

5- اندازه طول دو سر بال عقاب فليپيني بالغ مي‌تواند تا 2.5 متر هم باشد. آنها مي‌توانند آهو و ميمون نيز شكار كنند.

6- وزن بدن عقاب‌هاي بالغ چيزي حدود 220 گرم تا 11 كيلوگرم است.

7- بلندي قامت عقاب‌ها چيزي حدود 29 تا 120 سانتي‌متر است.

8- در سال 1782 به‌ طور رسمي عقاب سر سفيد نشان ملي كشور امريكا شد.

9- قدرت بينايي بعضي از عقاب‌ها 200,000 برابر بهتر از انسان‌هاست. آنها مي‌توانند يك خرگوش را از فاصله 3 كيلومتري ببينند.

10- بزرگ‌ترين شكار ثبت شده توسط يك عقاب يك آهوي 37 كيلويي بود. اين آهو را يك عقاب جنگي يا martial eagle شكار كرد. وزن شكار 8 برابر بيشتر از شكارچي بود.

11- عقاب ماده 35 روز يا بيشتر از تخم‌هايش مراقبت مي‌كند و لانه را به‌ هيچ عنوان ترك نمي‌كند، اين وظيفه عقاب نر است كه در اين مدت برايش خوراك تهيه كند.

12- عقاب حيوان ملي آلمان و 25 كشور ديگر جهان مثل زامبيا، اتريش، يمن، مكزيك، قزاقستان، آلباني و... است.

13- عقاب‌هاي سر سفيد مي‌توانند در فاصله 3000 متري از سطح زمين نيز پرواز كنند.

14- وزن آشيانه بعضي از عقاب‌هاي بزرگ حدود 900 كيلوگرم است.

15- در سال 2007 نام عقاب سر سفيد به عنوان آخرين گونه در معرض خطر انقراض اعلام شد. از سال 1972 تا به ‌حال شكار اين عقاب ممنوع است.

اما عقاب‌هاي ايران را مي‌شناسيد؟

در ايران حدود 11 گونه عقاب زندگي مي‌كنند كه در ادامه 4 گونه از اين 11گونه را معرفي مي‌كنيم و در مطلب بعدي به معرفي 7 گونه ديگر عقاب‌هاي ايران مي‌پردازيم:

1- عقاب دريايي دم سفيد(White-tailed Eagle)

عقاب دريايي دم‌سفيد چهارمين عقاب بزرگ دنياست. اين پرنده ۶۹ تا ۹۲ سانتي‌متر طول و وزني حدود 4 تا 6 كيلوگرم دارد. از پرندگان تا اندازه اردك و از پستانداران تا اندازه گوزن‌هاي متوسط را مي‌تواند، شكار كند و از لاشه‌ها و ماهي‌ها نيز تغذيه مي‌كند. زيستگاه اين پرنده سواحل سنگي، درياچه‌هاي بزرگ و آب‌هاي دور دست داخل خشكي است. او آشيانه‌اش را روي پرتگاه‌ها، صخره‌هاي بلند، روي درخت‌هاي بزرگ و گاهي نيز روي زمين مي‌سازد.

2- عقاب دريايي پالاس(Pallas’s Fish Eagle)

عقاب دريايي پالاس 61 تا 88 سانتي‌متر است؛ به ‌طور كلي عقاب دريايي پالاس از لحاظ رفتار و طرح كلي بدن شبيه عقاب دريايي دم سفيد است. پرهاي پروازش به رنگ تيره و انتهاي آن سياه رنگ است. اين پرنده از حيوانات آبزي كه به آساني شكار شده همچنين كلاغ سياه تغذيه كرده و گاهي نيز به منظور تهيه آسان غذا در اطراف نواحي مسكوني پرسه مي‌زند.

3- عقاب طلايي(Golden Eagle)

عقاب طلايي يكي از بهترين پرندگان از لحاظ شكار در نيمكره شمالي شناخته شده است. اندازه‌اش 75 تا 83 ساتي‌متر است. عقاب طلايي در مناطق كوهستاني به شكار مي‌پردازد و از ارتفاع خيلي كم به طعمه حمله مي‌كند. هنگام بالباز اوج‌گيري بال‌ها را به شكل (V) و كاملا به جلو نگه مي‌دارد.

اين پرنده جزو پرندگان مهاجر ايران است و خيلي كم به صورت بومي يا توليد مثل كننده، ديده مي‌شود. اين پرنده در معرض خطر انقراض نيست ولي جمعيتش كم است چون نسبت به تغييرات محيطي به ويژه آلودگي‌ها حساس است. اين مساله در مورد ساير پرندگان شكاري نيز صدق مي‌كند بنابراين شاخص آلودگي‌ها محسوب مي‌شوند. عقاب طلايي در حالت وحشي بالاي 30 سال و در اسارت بيش از 46 سال عمر مي‌كند. عقاب طلايي به عنوان پرنده‌اي شكارگر، رژيم غذايي متنوعي از حيوانات زنده و مرده دارد كه عمدتا شامل پستانداران كوچكي نظير خرگوش، سنجاب، موش خرما و راسو است و به ميزان كمتر، پرندگاني مثل باقرقره، زاغي و كبوتر، خزندگان(لاك‌پشت و مار) و ماهيان را شامل مي‌شود. محل زندگي او كوهسارهاي كم گياه و خشك و گاهي جنگل‌هاي كوهستاني، صخره‌هاي ساحلي و دشت‌هاست.

4- عقاب شاهي(Eastern Imperial Eagle)

اندازه عقاب شاهي شرقي 77 تا 82 سانتي‌متر است. عقاب شاهي شرقي(شاه‌باز شرقي) عقابي است بزرگ و نسبتا پرجثه به همين علت آرام و كند حركت است. اين پرنده در دشت‌هاي باز با درختان بلند و جنگل‌هاي كوهپايه‌اي و در زمستان در باتلاق‌هاي نواحي استپي به سر برده و روي درختان بلند و دورافتاده آشيانه مي‌سازد. در ايران اين عقاب زمستان‌ها نسبتا فراوان است و به تعداد اندك توليد مثل مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون