• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4570 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۳ بهمن

نبرد استعدادها در مسابقات تنيس آزاد استراليا

چشم‌ها به مسابقه« گاف» و « اوزاكا» دوخته شده است

سامان سعادت

نائومي اوزاكا و كوكو گاف، دو تن از بزرگ‌ترين استعدادهاي ساليان اخير دنياي تنيس در مرحله سوم مسابقات تنيس آزاد استراليا، اولين گرانداسلم سال 2020 به مصاف هم مي‌روند. مدافع عنوان قهرماني يعني اوزاكا 6 ماه قبل نوجوان 15 ساله امريكايي را در رقابت‌هاي Flushing Meadows به راحتي شكست داد اما او به خوبي مي‌داند كه اين ‌بار رسيدن به پيروزي اصلا كار ساده‌اي نيست.

اين دو تنيسور روز سه‌شنبه موفق شدند مقابل حريفان خود در دور دوم به پيروزي برسند هر چند شرايط متفاوتي را در اين پيروزي تجربه كردند. اوزاكا دقيقا همان طور كه در دور نخست به راحتي و با نتيجه 2 بر صفر بوزكوا از جمهوري چك را شكست داده بود، مقابل ژنگ ساي‌ساي از چين به پيروزي دست يافت و خودش را به دور سوم رساند. اين در حالي بود كه كوكو گاف، جوان‌ترين تنيسور حاضر در اوپن استراليا مقابل سورانا كريستيا از روماني حسابي به دردسر افتاد. كوكو مقابل حريف 29 ساله خود ابتدا ست نخست را با نتيجه 6 بر 4 واگذار كرد و اين باعث شد، تماشاچيان گمان كنند اين پايان ماجراجويي‌هاي دختر بچه 15 ساله در اوپن استراليا خواهد بود. اما كوكو در ادامه مسابقه با كامبكي شگفت‌انگيز موفق شد، ست دوم را با نتيجه 6 بر 3 برنده شود و در ست سوم و در حالي كه بازي تبديل به يك جنگ تمام‌ عيار شده بود با حساب 7 بر 5 پيروز شود و يك برد دراماتيك را رقم بزند. اين بازي بيش از دو ساعت به طول انجاميد و حاضرين ملبورن آرنا را حسابي به وجد آورد.

اوزاكا در مورد گاف گفت:«اين خيلي جالب‌ است كه آدم‌هاي مختلف مي‌توانند به ورزش بيايند. كوكو خيلي جوان است و با خود موج و علاقه جديدي به تنيس آورده است. او سال گذشته در مسابقات يو اس اوپن نيز توانست از دور دوم عبور كند و اين چيزي نيست كه بدون تلاش و زحمت به دست بيايد.» نكته جالب توجه در مورد اوزاكا و كوكو اين است كه تنيسور ژاپني نيز دقيقا در سن 15 سالگي وارد مسابقات حرفه‌اي شده بود اما تا سن 19 سالگي براي شركت در يك گرانداسلم صبر كرده بود. ولي كوكو گاف يك سال بعد از ورود به دنياي حرفه‌اي چهارمين گرانداسلمش را تجربه مي‌كند. او سال گذشته در مسابقات يو اس اوپن، تنيس فرانسه و ويمبلدون حاضر شد و در ويمبلدون و يو اس اوپن توانست از دور دوم نيز عبور كند.

اين تنيسور تين‌ايجر كه هنوز هم بعد از شكست دادن ونوس ويليامز يكي از پرافتخارترين تنيسورهاي جهان در دور اول اوپن استراليا مورد توجه ويژه قرار مي‌گيرد درباره اوزاكا گفت:«من مي‌دانم كه در دور بعد چه چيزي انتظار مرا مي‌كشد. او يك رقيب عالي است و من مي‌دانم كه بازي خوبي خواهد شد.» گاف همچنين در مورد تشويق شدندش توسط حاضرين در سالن مسابقه هنگامي كه توانست در ست سوم به پيروزي برسد، گفت: «اين شگفت‌انگيز است. من فكر نمي‌كردم تماشاچي‌هاي استراليا از من پشتيباني كنند. آنها مرا تشويق كردند تا برنده شوم. نمي‌دانم چرا اين كار را كردند اما خوشحالم كه حمايت‌ آنها را دارم. من اراده لازم براي برنده شدن را دارم.»

اوزاكا در حالي وارد مسابقات اوپن استراليا شده كه باز هم مربيان خود را تغيير داده است. از جرمين جنكينز گرفته تا فيست، كسي كه كمك كرد يوهانا كنتا در سال 2017 به نيمه نهايي ويمبلدون برسد. نائومي سپس به ويكتوريا آزارنكا رسيد كه بخشي از بازي‌هاي خوب او را مديريت كرد و حالا با ساسچا باجين كار مي‌كند. كسي كه سال‌ها با سرنا ويليامز كار كرده بود از سپتامبر پيش مربي اوزاكا شده است. اوزاكا در آخرين گرانداسلمي كه در سال گذشته حاضر بود، نتوانست از دور سوم عبور كند. او همچنين در تور ATP نيز نتوانست از دور گروهي بالا برود و به دليل مصدوميت از مسابقات كناره‌گيري كرد. اين تنيسور 22 ساله كه دو قهرماني يو اس اوپن و اوپن استراليا را در كارنامه دارد، اميدوار است در رقابت‌هاي امسال بتواند به دوران اوجش بازگردد و با كسب عنوان قهرماني دوباره به صدر جدول تنيسورهاي جهان راه پيدا كند.

اما در حالي كه ديدار اوزاكا و كوكو در دور سوم تنيس زنان آزاد استراليا توجه رسانه‌ها را به خود جلب كرده است، ديدارهاي جذاب ديگري را نيز در دور سوم شاهد خواهيم بود. اشلي بارتي نفر اول زنان جهان در اين دور به مصاف النا ريباكينا از قزاقستان خواهد رفت. بارتي در دور دوم تنيسوري از اسلووني را به راحتي شكست داده بود. همچنين سرنا ويليامز پرافتخارترين تنيسور حاضر در مسابقات نيز موفق شد در دور دوم تامارا زيدانسك ديگر تنيسور استراليايي را شكست دهد و خودش را به دور سوم برساند. او در اين مرحله بايد با وانگ ژيانگ چيني نفر بيست‌وهفتم زنان جهان روبه‌رو شود.

در بخش مردان نيز تنيسورهاي شماره 2 و 3 جهان موفق شدند با پيروزي برابر حريفان خود به دور سوم راه پيدا كنند. نواك جوكوويچ نفر دوم رنكينگ جهان موفق شد به راحتي و در 3 ست پياپي تاتسوما ايتو از ژاپن را شكست دهد و بايد در دور سوم با تنيسور ديگري از كشور ژاپن به نام يوشيهيتو نيشيوكا ديدار كند. راجر فدرر نيز در دور دوم سه بر صفر فيليپ كراجينويچ از صربستان را مغلوب كرد و بايد در دور سوم به مصاف جان ميلمان از كشور ميزبان برود. از اتفاقات جالب دور دوم تنيس مردان مي‌توان به حذف تنيسور معروف ايتاليايي حاضر در رقابت‌ها اشاره كرد. متئو برنتيني نفر هشتم تنيس جهان در دور دوم مقابل تني ساندگرن از كشور امريكا با نتيجه 3 بر 2 شكست خورد و از دور رقابت‌ها كنار رفت. البته فابيو فونيني ديگر ايتاليايي سرشناس حاضر در استراليا كه رنك 12 را در اختيار دارد مقابل جردن تامپسون با نتيجه 3 بر 2 پيروز شد و به دور بعد راه يافت. فونيني در اين ديدار ابتدا دو بر صفر از حريف خودش عقب افتاد اما توانست با يك بازگشت تماشايي به پيروزي برسد. استفانوس سيتسيپاس يوناني و نفر ششم دنيا نيز به دليل كناره‌گيري فيليپ كولشرايبر آلماني راهي دور سوم شد و بايد با ميلوش رائونيك كانادايي ديدار كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون