• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4573 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۷ بهمن

برخيز و اول بكش (356) فصل سي و دوم –شقايق‌ها را بچين

طرح ترور شيخ ياسين رمضان

نويسنده: رونن برگمن / ترجمه: منصور بيطرف

عمليات چيدن شقايق‌ها آن ‌طور كه در تئوري خوب بود در عمل خوب كار نكرد. اسراييل در حالي كه حماس با دو بمب‌گذاري انتحاري كه 16 كشته و 75 مجروح به جاي گذاشت، انتقام گرفته بود چندين هدف مهم را از دست داد. با اين حال اقدامات متنوع ضد ترور از جمله كشتن‌هاي هدفمند عوامل حماس كه توسط اسراييل اتخاذ شده بود منجر به كاهش تعداد اسراييلي‌هايي كه كشته يا زخمي مي‌شدند، شده بود. عمليات چيدن شقايق‌ها اثر مطلوبي بر تعداد عمليات ترور نگذاشته بود. چهره‌هاي سياسي حماس شايد ترسيده بودند اما مانع از آن نشد كه سازمان افرادش را كه تمايل به شهيد شدن داشتند، كنار بگذارد.

بحث در نهادهاي دفاعي شدت گرفت كه با شيخ ياسين چه بايد كرد؟ به نظر مي‌آمد كه به ‌رغم مخالفت نظر ياآلون درباره مارها و قطع سرهايشان اكنون پر‌واضح بود كه بايد رهبر حماس را ساكت كرد.

شين بت و سايرت متكال روي يك طرح پيچيده‌اي درخصوص ربودن و زنداني كردن او همكاري كرده بودند. اما اين ايده كنار گذاشته شد چون چنين عملياتي قريبا نيازمند رد و بدل آتش بود و تبادل آتش به معناي آن بود كه سربازان، غيرنظامي‌ها يا حتي خود شيخ آسيب ببيند. همچنين مشخص نبود كه بازگشت شيخ ياسين به زندان، بمب‌گذاري‌هاي انتحاري را متوقف كند. مقامات اسراييل به ياد آوردند كه حبس طولاني‌مدت او(كه در نهايت با معامله خفت‌بار با ملك حسين كه متعاقب تلاش شكست‌خورده كشتن خالد مشعل پايان پذيرفت) مملو از عمليات قتل و ربودن از سوي حماس همراه با موج بمب‌گذاري‌هاي انتحاري بود كه هدفشان آزادي او بود. بسياري دليل آوردند كه تنها راه موثر برخورد با ياسين، كشتن او بود. اما تصميم‌سازان اسراييلي در زماني كه چكاندن ماشه به ياسين مي‌رسيد به ‌رغم آن اين حقيقت كه همه موافق بودند كه او به‌ طور فعال در هدايت كردن و برنامه‌ريزي ترور حماس دخالت دارد، مردد مي‌ماندند. اين درست بود كه اسراييل يك سال قبل حين جليه «روياي تيمي» نزديك بود او را بكشد اما در آن نشست عوامل نظامي هم بودند. اما ترور او و شخص او يك موضوع كاملا متفاوت بود. شيخ ياسين بنيانگذار نهضت حماس بود، يك رهبر سياسي شناخته‌ شده در جهان و يك چهره مذهبي كه در سراسر خاورميانه قبولش داشتند.

بحثي كه در ماه نوامبر صورت گرفت، آوي ديچتر معتقد بود «ترور اين شخصيت خاص كافي است كه خاورميانه را به آتش بكشد و موجي از ترور از بيرون مرزها براي ما به همراه بياورد.» سرتيپ آموس گيلاد، مدير امور سياسي- نظامي وزارت دفاع كه به خاطر ديدگاه‌هاي تندروانه‌اش معروف بود با اين نظر مخالفت كرد. او گفت، «شيخ ياسين يك پاردايم دقيق از يك ايدئولوژي مرگ است، معمار قتل‌هاي بي‌پايان» اما او با آنهايي كه مي‌ترسيدند در واكنش به كشتن فردي كه به عنوان رهبر معنوي مسلمانان محسوب مي‌شود آتشي در كل دنياي اسلام به راه مي‌افتد، موافق بود.

توضيح: استفاده از واژه تروريست‌هاي فلسطيني براي حفظ امانت در ترجمه است
نه اعتقاد مترجم و روزنامه

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون