• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4573 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۷ بهمن

بين‌الملل

حمايت بانك مركزي فرانسه از انتشار ارز ديجيتال

فرانكويس ويلروي، مديرعامل بانك فرانسه گفت به خاطر كاهش نقل و انتقال‌هاي نقدي در برخي كشورها، ارز ديجيتال مي‌تواند كمك‌كننده باشد ولي بايد توسط بانك‌هاي مركزي منتشر شود نه شركت‌هاي خصوصي. افزايش استفاده از ارزهاي مجازي و طرح‌هاي فيس‌بوك براي راه‌اندازي ارز ليبرا، بانك‌هاي مركزي سراسر دنيا را تشويق كرده تا به دنبال امكان انتشار پول ديجيتال براي جلوگيري از كاهش كنترل دولت بر پول باشند.

توليد نفت ليبي ۷۵ درصد كاهش يافت

شركت ملي نفت ليبي در روز شنبه اعلام كرد توليد نفت اين كشور تا بيست و سوم ژانويه به 320154 بشكه در روز رسيده است. اين كشور قبل از مسدودشدن يك‌هفته‌اي مبادي صادرات نفت از بنادر آن و بسته شدن ميادين نفتي‌اش در شرق و جنوب، روزانه 1.9 ميليون بشكه در روز نفت توليد مي‌كرد. شركت ملي نفت ليبي اعلام كرد زيان‌هاي مالي ناشي از اين حصر تا بيست و سوم ژانويه، 256.6 ميليون دلار تخمين زده شده است. اين شركت هشدار داد در صورت ادامه اين شرايط، توليد نفت تا 72هزار بشكه در روز كاهش مي‌يابد.

خروج بريتيش پتروليوم از ميدان نفتي كركوك عراق

بريتيش پتروليوم پس از به پايان رسيدن مهلت قرارداد اكتشافي 100 ميليون دلاري آن، از ميدان نفتي كركوك عراق بيرون آمد. عدم عقد قرارداد جديد توسعه‌اي با اين شركت بزرگ نفتي، ضربه ديگري به اميد‌هاي عراق براي افزايش توليد نفت آن بود. اين اقدام در شرايطي صورت گرفت كه شركت‌هاي انرژي غربي در حال بررسي عمليات‌هاي خود در عراق در بحبوحه ناآرامي‌هاي سياسي به دنبال ماه‌ها اعتراضات ضددولتي و افزايش درگيري‌ها بين امريكا و ايران در اين كشور هستند. به گفته منابع آگاه، بريتيش پتروليوم در ماه دسامبر به مقامات عراق اعلام كرده بود كه در حال خارج كردن كاركنانش از ميدان نفتي شمال اين كشور پس از انقضاي قرارداد 2013 در پايان 2019 است.

چين تجارت حيات‌وحش در كل اين كشور را ممنوع كرد

ناظر بازار چين، وزارتخانه كشاورزي و وزارتخانه جنگل‌داري در بيانيه‌اي مشترك اعلام كردند كه تجارت حيات وحش در مغازه‌ها، سوپرماركت‌ها، رستوران‌ها و سايت‌هاي اينترنتي سراسر اين كشور ممنوع است. هر مكاني كه به پرورش حيات وحش اختصاص داده شده است بايد قرنطينه شده و حمل‌ونقل حيات وحش بايد ممنوع شود. اين ممنوعيت از روز يكشنبه آغاز خواهد شد.

بدهي اروپايي‌ها كمتر شد

متوسط نسبت بدهي دولتي به توليد ناخالص داخلي در اتحاديه اروپا به ۸۰.۴ درصد كاهش يافت. به گزارش مركز آمار اتحاديه اروپا، تا پايان سه ماهه سوم سال ۲۰۱۹ متوسط نرخ بدهي‌هاي دولتي به توليد ناخالص داخلي در سطح ۱۹ كشور عضو منطقه يورو از ۸۶.۵ درصد در سه ماهه دوم به ۸۶.۱ درصد كاهش پيدا كرد. اين كاهش در سطح اتحاديه اروپا نيز محسوس بوده و از ۸۰.۵ درصد در سه ماهه نخست به ۸۰.۱ درصد در سه‌ماهه منتهي به سپتامبر رسيده است. از ميزان بدهي‌هاي فوق ۱۵.۵ درصد بدهي‌هاي دولتي در سطح منطقه يورو و ۱۳.۶ درصد بدهي‌ها در سطح اتحاديه اروپا به شكل وام بوده است. وام درون اتحاديه‌اي نيز كه به شكل وام يك دولت عضو به دولت ديگر پرداخت شده، در سطح منطقه يورو ۱.۹ درصد و در سطح اتحاديه اروپا ۱.۴ درصد اندازه‌گيري شده است.

هندي‌ها ۱۵۸ ميليون گوشي همراه خريدند

سال گذشته چين جاي امريكا را به عنوان بزرگ‌ترين بازار گوشي هوشمند در جهان گرفت ولي حالا امريكا رتبه دوم را هم از دست مي‌دهد. تحقيقات نشان مي‌دهد هند با وارد كردن 158 ميليون گوشي همراه در 2019 جاي امريكا را در رتبه دوم گرفته است. 72 درصد گوشي‌هايي كه وارد هند شده از برندهايي مانند شيائومي، ويوو، ريلمي و اوپو هستند.

ثبت نخستين كنسرسيوم ارزهاي ديجيتالي جهان

يك كارگروه بين‌المللي براي طراحي و تعريف چارچوب‌هاي قانوني براي فعاليت در حوزه ارزهاي ديجيتالي تشكيل شد. در حاشيه اجلاس مجمع جهاني اقتصاد در شهر داووس سوييس اعلام شد كه شركت‌كنندگان بر سر تشكيل كنسرسيوم ارزهاي ديجيتالي توافق كرده‌اند كه هدف از تشكيل آن، مقابله با چالش‌هاي موجود ارزهاي ديجيتالي است. در اين كنسرسيوم دولت‌ها، بانك‌هاي مركزي، بانك‌ها و موسسات مالي، شركت‌هاي بزرگ و متخصصين ارزهاي ديجيتالي حضور خواهند يافت.

چرا ويروس كرونا براي اقتصاد چين يك تهديد است؟

ويروس مرگبار كرونا صدها نفر را در چين و كشورهاي ديگر مبتلا كرده و همين حالا هم تاثير منفي خود را بر اقتصاد چين نشان داده است. يكي از صنايعي كه به ‌شدت از اين اتفاق متاثر شده است صنعت فيلم و سينما است. در فصل تعطيلات بهاري چين سينماها با بيشترين مخاطب روبرو هستند، اما حالا با افزايش وحشت از اين بيماري كمتر كسي براي مشاهده فيلم به سينما مي‌رود. بازارهاي سهام چين و هنگ‌كنگ در چند روز اخير به ‌شدت افت كرده‌اند. در اين هفته كامپوزيت شانگهاي ۳.۱۷ درصد و هانگ‌سنگ هنگ‌كنگ ۳.۸ درصد از ارزش خود را از دست داده‌اند. همچنين گسترش ويروس كرونا بازارهاي جهاني نفت را هم به هم ريخته است و قيمت‌ها در حال سقوط هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون