• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4573 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۷ بهمن

قشم در آستانه اخراج از يونسكو

گروه اجتماعي| تخريب حريم ميراث طبيعي و ملي و جهاني «غار نمكي» در قشم، ژئوپارك اين جزيره را در معرض خطر خروج از فهرست جهاني يونسكو قرار داده است. سرپرست مديريت ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري قشم تخريب حريم ميراث‌ طبيعي ملي و جهاني «غار نمكي» را طبق مستندات قانوني «جرم» دانست.

واگذاري اراضي در محدوده طولاني‌ترين غار نمكي جهان به مركز پرورش ميگو به عنوان جدي‌ترين تهديد براي خروج ژئوپارك قشم از يونسكو مطرح است. واگذاري اراضي در جزيره قشم از سال ۱۳۹۶ در حالي شروع شد كه همان سال، پروژه ژئوپارك اين جزيره موفق شد كه به فهرست ژئوپارك‌هاي يونسكو بازگردد. اين ژئوپارك يك‌بار در سال ۱۳۸۵ ثبت جهاني شده بود، اما در سال ۱۳۹۱ به دليل آنچه مشكلات مديريتي اعلام شد، كارت قرمز گرفت و از اين فهرست خارج شد. اينك كارشناسان معتقدند، واگذاري اراضي كه بيشتر با هدف احداث اقامتگاه، مركز پرورش ميگو و آبزيان، پلاژ و شهرك‌هاي صنعتي بوده، اين ژئوپارك را بار ديگر در معرض تهديد قرار داده است. به گزارش ايسنا، عليرضا كاظمي، مدير ژئوپارك جهاني قشم و سرپرست مديريت ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري قشم در اين باره گفت: حدود دو ماه قبل موضوع اين واگذاري در ايسنا مطرح شد، اما به دليل بي‌توجهي مسوولان ذي‌ربط اكنون كار به جايي رسيده كه در محوطه‌اي كه زمان انتشار خبر فقط دو كانكس در آن مستقر بود، تخريب گسترده در اصل اثر اتفاق افتاده است. با اين وجود پروژه نه تنها متوقف نشد، بلكه با قوت ادامه پيدا كرد. او درباره اقداماتي كه براي جلوگيري از اين تخريب انجام شده است، توضيح داد: چندماه پيش ما در قالبي رسمي و از جانب مديريت ژئوپارك جهاني قشم و ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي جزيره، از مجاري قانوني مكاتبه و شكايت خود را به مقام قضايي شهرستان اعلام كرديم و لزوم توقف سريع اين پروژه و لغو مجوزهاي آن را خواستار شديم. دلايل كاملا مستند بود، پرونده‌هاي ثبت ملي و جهاني ژئوپارك را هم فرستاديم. مي‌خواستيم از مجاري قانوني و طبق روال پيش رويم، تمام مستندات و مكاتبات در تاريخ‌هاي مشخص نيز موجود است. او ادامه داد: علاوه‌ بر اين به سرمايه‌گذار و كسي كه تخريب را انجام مي‌دهد، شفاهي اخطار و تذكر كتبي داديم. خواستيم كار را شروع نكند و استعلام بگيرد تا محدوده اثر طبيعي ملي و جهاني را اعلام كنيم. متاسفانه حرف‌شنوي نداشتند و به كار خود ادامه دادند و تا اين لحظه توقف عمليات صورت نگرفته است.مدير ژئوپارك جهاني قشم گفت: اين پروژه در اراضي‌اي در حال اجراست كه سه حريم مهم را شكسته است؛ نخست حريم ثبت جهاني ژئوپارك قشم است كه در پرونده يونسكو كامل و واضح مشخص شده. دو حريم ديگر به ميراث طبيعي و ملي كه در وزارت ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي ثبت شده است با عنوان محدوده ژئوپارك و محدوده اختصاصي سايت «نمكدان» مربوط مي‌شود. اين تخريب در هر سه محدوده اتفاق افتاده است.

او در پاسخ به اين پرسش كه اين تخريب، ژئوپارك جهاني قشم را با چه مخاطراتي روبه‌رو خواهد كرد؟ اظهار كرد: مشكل اصلي اين است كه ژئوپارك جهاني قشم را در خطر خروج از يونسكو قرار مي‌دهد. مشكل دوم تعرض و تخريب حريم ميراث طبيعي ملي گنبد نمكدان است. بر اساس قوانين صريحي كه وجود دارد هر گونه تغيير در چشم‌انداز يا تغيير اصالت اثر يا عملياتي كه موجب آسيب رساندن اين اثر شود، تخلف و جرم است. كاظمي درباره اينكه با توجه به متوقف نشدن اين پروژه به‌‌رغم پيگيري‌ها و خطر خروج ژئوپارك از يونسكو، چه اقدامات فوري را براي جلوگيري از گسترش تخريب مي‌توان انجام داد؟ اظهار كرد: نمي‌دانم غير از پيگيري‌هاي قانوني و رسمي كه ما تاكنون انجام داده‌ايم، چه كار ديگري مي‌توانيم انجام دهيم. ما (سازمان منطقه آزاد قشم) ضابط قضايي نيستيم و نمي‌توانيم به صورت قهري به ماجرا ورود كنيم. فقط مي‌توانيم قانونا و رسما شكايات‌مان را كتبي پيگيري كنيم. عكس‌العمل‌هاي درخور توجه، مناسب و شايسته اين اتفاق را ديگر مسوولان بايد نشان دهند كه در انتظار تصميم‌گيري و اقدام سريع آنها هستيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون