• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4574 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۸ بهمن

اسطوره وفادار

عنايت‌الله آتشي

تاريخ بسكتبال NBA از 1954 به اين سو چهره‌هاي بسيار بزرگي را به خودش ديده است. اگر به المپيك 1992 بارسلون سر بزنيم با تيم رويايي امريكا مواجه مي‌شويم كه 12 بازيكن فوق‌العاده در تركيبش ديده مي‌شد، اما آن تيم بازيكني داشت به نام مايكل جردن كه در سال 2000 به عنوان بهترين ورزشكار قرن در همه رشته‌ها شناخته شد. او جزو ستاره‌هايي بود كه اصطلاحا دست به توپ بودند و بازي‌شان به چشم مي‌آمد. بسياري از كارشناسان كوبي برايانت را بعد از جردن به عنوان بهترين بازيكن بسكتبال مي‌دانند.

كوبي برايانت ستاره‌اي بود كه بعد از مايكل جردن ظهور كرد و تمام طول دوران ورزشي‌اش را در باشگاه لس‌آنجلس ليكرز گذراند. باشگاه ليكرز باشگاه محبوبي در بين هواداران بسكتبال به حساب مي‌آيد و كوبي هم در طول دوران فعاليت به خوبي توانست كارش را در اين باشگاه پيش ببرد. او به همراه باشگاه و تيم ملي كشورش بارها به عنوان قهرماني دست پيدا كرد و مورد توجه قرار گرفت. كوبي برايانت از نظر بار فني در سطح بسيار بالايي قرار داشت. باشگاه ليكرز بعد از خداحافظي مجيك جانسون، يكي از بزرگ‌ترين چهره‌هاي تاريخ بسكتبال و باشگاه ليكرز كه به دليل ابتلا به بيماري ايدز ديگر نتوانست به صورت حرفه‌اي بسكتبال را دنبال كند، نتوانسته بود به افتخارات گذشته برسد، اما بعد از آمدن كوبي در پست گارد، ليكرز موفق شد دوباره تبديل به تيمي قدرتمند شود.

اما آنچه كوبي را در نزد هواداران محبوب‌تر كرد و باعث شد احترام زيادي به او گذاشته شود، مساله ايستادگي پاي تيمش تحت هر شرايطي بود. او وفاداري‌اش را به تيم ليكرز و پيراهن باشگاهش به‌طور كامل نشان داد. كار او جزو موارد استثنايي تاريخ بسكتبال به حساب مي‌آيد. در ليكرز خيلي از بازيكنان نظير جمال ويلكس يا شكيل اونيل و خيلي از ستاره‌هاي ديگر آمدند و رفتند، اما كوبي در ليكرز آمد و ماند. محبوبيت بازيكني نظير كوبي فقط به خاطر خوب بازي كردنش نبود، بلكه اين محبوبيت به خاطر وفاداري‌اش بود.

محبوبيت او به خاطر عشق به باشگاه و طرفداران و افرادي كه در باشگاه سرمايه‌گذاري كردند، بود. كوبي حتي وقتي باشگاهش آخر شد هم پيشنهادات تيم‌هاي بزرگ را رد كرد و در ليكرز ماند. او در ليكرز طلوع و در همين باشگاه غروب كرد. اين درس بزرگي است براي آنها كه در ورزش حرفه‌اي كار مي‌كنند. كوبي يكي از چهره‌هاي ماندگار در تالار مشاهير بسكتبال و ورزش است. اين آدم جزو معدود ورزشكاراني است كه مي‌توانيم به عنوان يك پديده و يك اسطوره از او نام ببريم. كوبي از زماني كه وارد بسكتبال شد يك سبك جديد را با خودش به اين ورزش آورد. در وهله اول جسارت و جنگندگي او مورد توجه قرار گرفت. در ادامه احاطه كوبي به فوت و فن بسكتبال و قوانين اين رشته باعث شد، اين بازيكن بتواند تحت هر شرايطي گره‌گشاي تيمش بشود. توانايي كوبي در عبور از دفاع‌هاي سخت و پرتاب‌هاي عالي‌اش جزو فاكتورهاي قابل توجه اين ورزشكار بود كه مي‌توانست به تنهايي نتيجه يك بازي را رقم بزند. او تا روز قبل از مرگش در رده سوم امتيازآورترين بازيكنان تاريخ بود كه لبرون جيمز موفق شد از او عبور كند كه ‌اي كاش اين اتفاق نمي‌افتاد و كوبي با همان عنوان از اين دنيا مي‌رفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون