• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4581 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۹ بهمن

انتقاد يك وكيل دادگستري از تفتيش منزل و ضبط وسايل روزنامه‌نگاران در گفت‌وگو با «اعتماد»:

هم خلاف قانون است، هم خلاف شرع

هفته گذشته به يكباره اخبار مختلفي از حضور ماموران امنيتي در منزل تعدادي از خبرنگاران و ضبط برخي وسايل آنان منتشر شد. احسان بداغي خبرنگار پارلماني روزنامه ايران و همسرش شبنم نظامي،يغما فشخامي خبرنگار پايگاه خبري ديده‌بان ايران و همسرش مونا معافي، مولود حاجي‌زاده خبرنگار روزنامه تعادل، ياسمن خالقيان خبرنگار سابق خبرگزاري ايلنا و مازيار خسروي، دبير سياسي پيشين روزنامه شرق از جمله روزنامه‌نگاراني بودند كه ماموران امنيتي در منزل آنان حضور پيدا كردند.

 

تحصيل دليل با وسايل شخصي

در اين ميان و فارغ از صحيح يا ناصحيح بودن نوع برخوردهاي صورت گرفته با روزنامه‌نگاران، حقوقدانان نسبت به نقض آيين دادرسي كيفري در اين موارد هشدار داده و خواستار ورود سيدابراهيم رييسي، رييس قوه قضاييه به مساله شدند. سيدعلي مجتهدزاده، وكيل دادگستري يكي از اين حقوقدانان است. او در همين زمينه و جريان گفت‌وگو با روزنامه «اعتماد» با انتقاد از حضور ماموران امنيتي در حريم شخصي روزنامه‌نگاران و ضبط برخي وسايل شخصي آنان گفته است: «بايد توجه داشت كه ورود به منزل خبرنگاران خلاف قانون است؛ چراكه اگر دليلي عليه فردي وجود دارد نهايتا و بر اساس قانون مي‌تواند منجر به احضار او شود.» اين وكيل دادگستري يادآور شد: «اگر دليلي براي بازداشت افراد وجود دارد، بايد احضار شوند و به او تفهيم اتهام صورت بگيرد ولي وقتي با يك حكمي به حريم خصوصي فرد ورود مي‌كنيد، رسما به ضابط قضايي مي‌گوييد ما دليلي براي بازداشت نداريم، تو برو و تحصيل دليل كن، آن هم از وسايل شخصي افراد. اگر وسايل شخصي من يا شما را هم بگردند احتمالا يك اقدام عليه نظام از آن پيدا مي‌كنند!»

 

اقدامي عليه مشي قاضي‌القضات

اين وكيل دادگستري در بخش ديگري از اظهارات خود تاكيد كرد كه اين رويه با روح قانون سازگاري ندارد و در همين زمينه گفت: «نمي‌شود با يك حكم يا يك مجوز زندگي خصوصي مردم و حريم شخصي آنان را زير و رو كرد. اين مساله نه تنها غيرقانوني است، بلكه هيچ توجيه شرعي نيز ندارد.» او با اشاره به مشي رييس قوه قضاييه اظهار كرد: «به عقيده من آقاي رييسي با تغيير دادستان تهران تغييري اساسي را حداقل در زمينه نوع برخوردها با اصحاب رسانه انجام داد. در زمان دادستان گذشته ما شاهد احكام سنگين عليه خبرنگاران بوديم ولي حداقل در دوره فعلي تلاش مي‌شود شؤون خبرنگاران حفظ شود و عمدتا نيز سعي مي‌شود قرارهاي سبك درباره آنها صادر شود.» مجتهدزاده همچنين يادآور شد: «آقاي رييسي بارها و بارها در سخنراني‌هاي مختلف درباره حبس‌زدايي و جلوگيري از بازداشت‌هاي بي‌دليل صحبت كرده و خواستار حفظ حقوق شهروندي و پرهيز از بازداشت‌هاي خودسرانه شده، اما روند حضور در منزل خبرنگاران به ‌عقيده من خلاف اين اظهارات و رويكردهاست. بنابراين اگر جلوي اين روند گرفته نشود، آثار مثبت اقدامات گذشته رييس قوه قضاييه از بين خواهد رفت.» مجتهدزاده همچنين تقديم حكم تفتيش منزل به ضابط قضايي را يك كج‌سليقگي از سوي قاضي خواند و تصريح كرد: «قضات به‌ويژه در دادسراي فرهنگ و رسانه عموما قصدشان سخت‌گيري نيست، ولي نمي‌دانم چرا با كدام قانون اين حكم را در اختيار ضابط قرار داده و اصطلاحا ضابط را بر خبرنگار حاكم كرده است. اين روند هم اشتباه است و هم مي‌تواند منجر به سوءاستفاده شود.» مجتهدزاده خاطرنشان كرد: «همچنين معتقدم كه ضابط‌هاي قضايي در تماس با خبرنگاران نبايد با اين تندخويي كه شاهدش هستيم، رفتار كنند و مسوولان مربوطه به ويژه وزير اطلاعات لازم است در اين زمينه اقدامات لازم را به عمل آورند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون