• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4581 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۹ بهمن

سيمرغ و پروانه‌ها به كجا رسيد؟

پايان كمپين «بچه‌هاي آفتاب»

گروه هنر و ادبيات

سومين دوره طرح «سيمرغ و پروانه‌ها» اين روزها همزمان با سي‌وهشتمين جشنواره فيلم فجر در سراسر كشور درحال برگزاري است؛ بخش مغفول‌مانده‌اي كه به نظر مي‌رسد از سال‌هاي آينده با نگاه جدي‌تر مسوولان سينما دنبال شود.

در خلال برنامه‌هاي سيمرغ پروانه‌ها كمپين «بچه‌هاي آفتاب» با حضور و همراهي هنرمندان مختلف نظير پوران درخشنده، سيدجواد هاشمي و مجيد قناد در منطقه چابهار و روستاهاي سيل‌زده اطراف برگزار شد و براي لحظاتي لبخند و شادي را براي كودكان اين مناطق به ارمغان آورد. اين كاروان صبح روز سه‌شنبه ۱۵ بهمن در شهر چابهار حركت خود را آغاز كرد و اولين مقصد اين كاروان روستاي سيل‌زده «عورك» بود. هنرمندان و مسوولان حاضر در كاروان ديداري صميمانه با كودكان و خانواده‌هاي سيل‌زده داشتند و در ادامه، برنامه‌هاي ويژه‌اي با حضور كاروان «بچه‌هاي آفتاب» در روستاي پلان استان سيستان و بلوچستان برگزار شد. همچنين اين كمپين به شهر «راسك» از توابع شهرستان سرباز رفت تا كنار كودكان اين روستاي دور‌افتاده و سيل‌زده باشد.

مدنظر هنرمنداني كه در اين مسير، كاروان «بچه‌هاي آفتاب» را همراهي مي‌كردند كودكان سيل‌زده و آينده مردم سيستان و بلوچستان بود و براي شادي مردم سيل‌زده تلاش كردند.

پوران درخشنده كه با اين كاروان همراه بود در سخناني گفت: بايد بدانيم كه براي ساخت سيستان و بلوچستان مسووليت سختي داريم. زندگي ما سينماگران با مردم است. سينما نمي‌تواند جدا از مردم باشد و جدايي از مسووليت‌هاي اجتماعي ما شكل بگيرد. بچه‌ها در سيستان و بلوچستان نياز دارند آگاهي پيدا كنند و مدرسه داشته باشند. زيرساخت‌ها در اينجا خيلي مهم است. ساخت مدرسه در اين منطقه بسيار مهم است. روستاها فاصله زيادي باهم دارند و حتي مدارس يك‌كلاسه هم مي‌تواند كمك خوبي براي بچه‌ها باشد.

رييس مركز گسترش سينماي كودك و نوجوان با بيان اينكه مردم سيستان و بلوچستان با وجود محروميت‌هايي كه دارند، اما بسيار انسان‌هاي با عزت نفس و با مناعت طبعي هستند، عنوان كرد: آمدن به اين منطقه به اتفاق همكاران خوب‌مان براي ما موقعيتي خير بود. شايد اگر سيل نبود، اين همه توانمندي و مهرباني اين مردم را نمي‌توانستم ببينم.

اين كارگردان و فيلمنامه‌نويس اظهار داشت: چابهار پر از قصه است. چرا اين مناطق را براي ساخت فيلم انتخاب نكنيم. زيبايي‌هاي زيادي ديدم. اينجا خيلي چيزها هنوز بكر است و اگر بخواهم فيلمي بسازم شايد به اين منطقه بيايم.

مجيد قناد كه در اين كمپين حضور داشت معتقد بود مسوولان هركدام در جايگاه خود بايد نيازهاي كودكان و نوجوانان منطقه را بشناسند و بار آموزشي و فكري كودكان و حتي تغذيه و سرگرمي آنها را بر دوش بگيرند.

مهران رجبي بازيگر سينما و تلويزيون نيز اظهار داشت: جامعه ايراني از قوميت‌هاي مختلف اما يكپارچه شكل گرفته و هر كجا كه اتفاقي رخ مي‌دهد ديگران وظيفه دارند جبران كنند. همچنين بهنوش بختياري ديگر ميهمان اين برنامه عنوان كرد: همه ايران متعلق به همه ما‌ست و وقتي اتفاقي براي يكي از هموطنان‌مان رخ دهد، انگار براي همه ما افتاده است. همچنين سيدجواد هاشمي، بازيگر سينما و تلويزيون خاطرنشان كرد: دغدغه‌اي مهم‌تر از سيل‌زدگان سيستان و بلوچستان وجود ندارد و در اين مساله مسوولان بايد پا به پاي مردم وارد گود شوند.

كاروان «بچه‌هاي آفتاب» به ابتكار و تلاش مركز توسعه سينماي كودك و نوجوان و با همراهي بنياد سينمايي فارابي، سازمان بنادر و دريانوردي چابهار و همچنين با حضور تماشاخانه سيار كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، برنامه‌هاي شادي همچون تئاتر، پخش فيلم و مسابقه را براي كودكان سيستان و بلوچستان برگزار كرد. طرح «سيمرغ و پروانه‌ها» در سالن‌هاي تهران راگا، كيان، تماشا، فجر اسلامشهر، زندگي، ماندانا، باغ كتاب و سالن‌هاي جشنواره در مراكز استان‌ها در حال اجرا است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون