• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4581 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۹ بهمن

ناگفته‌هاي علمي درخصوص شايعاتي كه در مورد شيوه پيشگيري از كرونا مطرح مي‌شود

بايد ماسك به صورت بزنيم؟

گروه اجتماعي | همزمان با گسترش ويروس كرونا جديد و سرايت آن به بيرون از مرزهاي چين، مردم در بسياري از كشورها نگران شده‌اند و به اقدام‌هاي پيشگيرانه متوسل مي‌شوند. بارزترين نمونه اين نگراني و اقدام‌ها را مي‌توان در پوشيدن ماسك توسط مردم در كشورهاي مختلف ديد. سارا بوزلي، دبير بخش سلامت روزنامه گاردين در ويديويي كه در صحنه‌هاي اين رسانه در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شد، توضيح داده است كه چرا استفاده از ماسك در مناطقي كه ويروس به ندرت مشاهده شده است، راهكاري چندان منطقي نيست.

شايد شما هم مردد شده‌ايد كه آيا براي حفاظت از خودتان بايد ماسك صورت بزنيد يا نه.

مسوولان بهداشتي در اغلب جاها مي‌گويند كه استفاده از ماسك اغلب ضرورتي ندارد و درواقع ممكن است اصولا كمك‌كننده هم نباشد. يكي از دلايل اين است كه با استفاده از ماسك مردم فكر مي‌كنند كه در برابر ويروس حفاظت مي‌شوند در حالي كه ممكن است اين‌گونه نباشد.

نصيحتي كه آنها مي‌كنند، اين است كه اگر كسي به ويروس مبتلا شده فاصله‌تان را با او حفظ كنيد. البته ممكن است اين ويروس الزاما ويروس كرونا نباشد، اما اگر نگران هستيد بايد اين فاصله را حفظ كنيد. گمان نمي‌رود كه اين ذرات بتوانند بيشتر از يك متر را طي كنند.

اين موضوع در چين يعني جايي كه بسياري از مردم ماسك مي‌زنند بسيار متفاوت است، در واقع اين به مردم تاكيد شده كه اين كار را انجام دهند و دليلش اين است كه ميزان زيادي از ويروس در اين كشور منتشر شده است و با اين كار از ساير مردم حفاظت مي‌كنند. توصيه‌ها در مورد استفاده از ماسك در كشورهاي مختلف، متفاوت است.

در كشورهايي كه تعداد ابتلا به ويروس بسيار اندك بوده است مانند بريتانيا و امريكا، در مجموع پوشيدن ماسك چندان هم اقدام پيشگيرانه معقولي محسوب نمي‌شود.

 

ويروس چگونه از فردي به فرد ديگر مي‌رسد؟

خانواده ويروس كرونا ، ويروس‌هاي هوازي هستند؛ بنابراين مي‌دانيم كه آنها از طريق افرادي كه سرفه و عطسه مي‌كنند در هوا منتشر مي‌شوند. ذرات حاصل از اين سرفه و عطسه ممكن است يا توسط دم فرد ديگري به داخل بدن او كشيده شوند يا روي سطوح مختلفي بنشينند كه بعدا توسط بقيه لمس و بعد از طريق دست به سمت دهان، بيني يا چشم‌ها بروند و وارد بدن آن فرد شوند.

 

چه نوع ماسك‌هايي در بازار موجود است؟

نوع ماسك‌هايي كه اغلب در تصاوير مي‌بينيم، به نظر ماسك‌هاي معمول جراحي هستند كه در اتاق عمل پوشيده مي‌شوند. نوع ديگري از ماسك هم وجود دارد كه به آن N95 مي‌گويند و شكل متفاوت و گردي دارد. ماسك‌هاي استاندارد جراحي ممكن است براي جلوگيري از سرايت بخشي از ذرات موثر باشند، اما به هيچ‌وجه نفوذناپذير محسوب نمي‌شوند. مثلا نمي‌توانيد از ورود ذرات ويروس از طريق لبه‌هاي ماسك جلوگيري كنيد. علاوه بر اين، اين ذرات در لايه بيروني ماسك جمع مي‌شوند و وقتي مي‌خواهيد ماسك را از صورت‌تان‌ برداريد به دست‌تان مي‌چسبند و اگر دست‌ها را به صورت‌تان بزنيد باز هم ممكن است مبتلا شويد. راه درست برداشتن اين نوع ماسك اين است كه فقط از طريق گرفتن بندهاي جانبي آن را از صورت‌ برداريد.

ماسك N95 مي‌تواند شما را در برابر ذرات حفاظت كند، اما هم زيادي گرم و ناراحت هستند و هم نحوه درست استفاده از آن چندان هم ساده نيست. وقتي اين ماسك را به صورت مي‌زنيد نحوه تنفس‌تان هم با اختلال روبه‌رو مي‌شود.

 

پس چطور بايد از خودم محافظت كنم؟

دست‌هاي‌تان را بشوييد. مرتب دست‌هاي‌تان را بشوييد. اين احتمالا مهم‌ترين راه مراقبت است چون ويروس به راحتي از دست به دست و از پوستي به پوست ديگر منتقل مي‌شود. اگر دست‌هاي‌تان را نشسته‌ايد يا شك داريد، دست‌تان را به هيچ‌وجه به چشم،‌ها، دهان يا بيني‌تان نزديك نكنيد. اگر مي‌خواهيد عطسه كنيد از دستمال كاغذي استفاده كنيد و بلافاصله دستمال را در سطل زباله بيندازيد و دست‌تان را بشوييد.

اگر دستمال كاغذي نداريد، داخل قسمت داخلي آرنج‌تان عطسه كنيد، اين تنها راهي است كه از سرايت ويروس به دست‌هاي شما و سرايت آن به بقيه جلوگيري مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون