• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4584 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۳ بهمن

رييس‌جمهوري در سخنراني به مناسبت سالروز پيروزي انقلاب:

با صندوق راي قهر نكنيم

اگر رژيم گذشته به انتخاباتي سالم، آزاد و ملي تن مي‌داد انقلاب نمي‌شد

گروه سياسي

2 روز مانده به برگزاري راهپيمايي 22 بهمن جرياني در فضاي مجازي به راه افتاد و زمزمه‌هايي مبني بر احتمال استعفاي رييس‌جمهوري را بر سر زبان‌ها انداختند كه هم خيلي زود تكذيب شد و هم حسن روحاني صبح روز 22 بهمن در راهپيمايي حاضر، در جايگاه سخنران ايستاد و در عين تاكيد بر هم‌صدايي قواي 3‌گانه، نيروهاي نظامي و مردم به برگزاري انتخابات آزاد هم اشاره كرد و گفت كه «اگر رژيم گذشته تن مي‌داد به يك انتخابات سالم، آزاد و ملي، انقلابي نمي‌شد.»

 

انقلاب ما يك انتخاب بود

رييس‌جمهوري «انقلاب» را يك «انتخاب» توصيف كرد و با طرح اين پرسش كه چرا ملت ايران 41 سال پيش انقلاب را انتخاب كرد، گفت: «انقلاب از انتخاب است و انتخاب از انقلاب است. اگر رژيم فاسد گذشته به مردم اجازه انتخاب مي‌داد، نيازي به انقلاب نبود، اگر رژيم گذشته مردم را آزاد مي‌گذاشت تا در نوع حكومت، حكومت خود را برگزينند و انتخاب كنند، در نوع قانون اساسي، قانون اساسي مورد نظر خود را انتخاب كنند، بين استقلال و وابستگي، مردم استقلال را انتخاب كنند، اگر رژيم گذشته تن مي‌داد به يك انتخابات سالم، آزاد و ملي، انقلابي نمي‌شد.»

حسن روحاني با تاكيد بر اينكه «انقلاب بر مبناي آن بود كه درِ انتخابات بسته بود»، ادامه داد: «انسداد در و دروازه انتخابات، مردم را هدايت كرد تا از مسير يك انقلاب بزرگ اين زنجير را پاره كنند و راه را براي انتخابات باز كنند.جامعه‌اي كه در آن آزادي است، انتخابات مستمر در آن تحقق پيدا مي‌كند، جامعه‌اي كه در آن جامعه مردم‌سالاري است و اين مردم‌ هستند كه تصميم نهايي را مي‌گيرند، همواره انتخابات
وجود دارد.»

او همچنين يادآور شد كه مردم در 12 و 22 بهمن‌ماه‌ 57، در دهم و يازدهم فروردين‌ماه 58، در جريان انتخابات خبرگان قانون اساسي و همه‌پرسي قانوني اساسي در سال 58 به «انتخاب» دعوت شدند. همان‌طوركه در 22 بهمن‌ماه آزاد هستند به خيابان بيايند و انقلاب را تاييد كنند يا در خانه بمانند.

 

ايراد امريكا به انتخابِ ماست

رييس‌جمهوري در ادامه تاكيد كرد: «مسير ما، مسير انتخابات است و انقلاب ما بر مبناي انتخاب بزرگ يك ملت در 41 سال پيش و در انتخاب‌هاي بعدي به وجود آمد و تكامل پيدا كرد.» او در ادامه به دشمنان قسم‌خورده اين انقلاب و كشور نيز اشاره كرد كه استقلال را برنمي‌تابيدند. رييس‌جمهوري گفت: «براي قدرتي چون امريكا تحمل انقلاب اسلامي و پيروزي يك ملت بزرگ و بيرون راندن ابرقدرت امريكا از اين سرزمين طبيعي است كه غيرقابل تحمل باشد و طبيعي است كه از 41 سال پيش هر شب خواب بازگشت به اين سرزمين را ببيند. آنها به خوبي مي‌دانند كه ايران چه مقدار اهميت دارد، آنها به خوبي مي‌دانند نقش ايران در منطقه چيست و آنها مي‌دانند قدرت ايران در منطقه يكي از بالاترين قدرت‌ها يا به يك معنا بالاترين قدرت منطقه حساس خاورميانه است به همين دليل از روز اول دشمن سرسخت اين ملت و انقلاب امريكا و صهيونيسم بود. ايراد امريكا به انتخاب ما است و امريكا مي‌گويد چرا مردم انتخاب كردند.»روحاني با يادآوري روز ورود امام به كشور، توضيح داد كه امام «آن روز به مردم گفت با مظاهر تمدن و تجدد مخالف نيستيم؛ با فحشا و فساد مخالفيم. امام آن روز گفت من به دليل خواست مردم و اينكه مردم او را قبول دارند، دولت تعيين مي‌كنم. آنچه
امام (ره) در 12 بهمن گفت.»

 

خواسته مردم از مسوولان؛ عذرخواهي!

رييس‌جمهوري در ادامه سخنراني به مراسم تشييع سردار شهيد سليماني اشاره كرد و گفت: «اينكه عين‌الاسد امريكا در عراق موشك‌باران مي‌شود، يعني اجراي خواست مردم؛ مردم انتقام را خواستند و نيروهاي مسلح سخن مردم را به كرسي نشاندند. آن روز كه هواپيمايي كنار فرودگاه ما آسمان را نيلي كرد و قلب ما و رهبري را سوزاند. مردم از مسوولان عذرخواهي خواستند و نيروهاي مسلح ما عمل كرده و صريحا از مردم عذرخواهي كردند و به مردم قول دادند و گفتند كه دقت خواهند كرد كه چنين اشتباهي هرگز تكرار نشود. نيروي مسلحي كه با مردم و كنار مردم است و به خواست مردم عمل مي‌كند؛ اين هماني است كه راه انقلاب اسلامي ما تعيين كرده است.»

حسن روحاني به تاسي از امام استراتژي «همه باهم» را استراتژي مهم انقلاب اسلامي توصيف كرد و گفت: «در 22 بهمن 57 تمام ملت ايران احساس پيروزي كردند. نه اين جناح يا آن جناح. در 22 بهمن 57 تمام اقوام و مذاهب احساس پيروزي كردند، شرق و غرب ايران، شمال و جنوب ايران و همه مردم. 36 ميليون جمعيت آن روز ايران، همه احساس پيروزي كردند.»

او ادامه داد: «اگر كاري كنيم كه همه ما احساس پيروزي بكنيم، آن كار «انقلابي» است. انقلاب يعني همين. يعني اقدامي كنيم به نفع همه ملت، اگر هر وقت اقدامي كرديم كه 83 ميليون را خوشحال كرديم، كار ما انقلابي است. هر وقت 10 ميليون را خوشحال كرديم، 10 ميليون را ناراحت كرديم و بقيه را مردد كرديم، بايد فكر كنيم كجاي كار ما ايراد دارد. در بسياري از موارد «اين» يا «آن» نادرست است. مقاومت يا ديپلماسي، اين يا آن غلط است. هر دو كنار هم درست است، هم مقاومت و هم ديپلماسي.»

 

سليماني؛ مرد جنگ و صلح

رييس‌جمهوري در ادامه فرمانده سابق سپاه قدس را «سردار قوي ميدان جنگ و ميدان مذاكره» توصيف كرد و گفت: «شهيد سليماني به‌دنبال جنگ در منطقه نبود، امريكايي‌ها دروغ مي‌گويند. شهيد سليماني دنبال بي‌ثباتي در منطقه نبود، امريكا و اسراييل دروغ مي‌گويند. شهيد سليماني دنبال ثبات بود.»

حسن روحاني ادامه داد: «شهيد سليماني مرد جنگ و صلح بود، جنگي كه به صلح منتهي شود و صلحي كه آن‌چنان قوي باشيم كه جنگي ايجاد نشود. قدرت و قوت ما است كه صلح را حفاظت مي‌كند و نيروي مسلحي قوي است كه كشور ما را در مسير صلح نگه مي‌دارد.» او در ادامه از صنعت دفاعي كشور و نيروهاي مسلح به دليل افزايش قدرت نظامي كشور در سال‌هاي اخير سپاسگزاري كرد.

 

يا جمهوري يا اسلامي غلط است

رييس‌دولت دوازدهم در بخش ديگري از اين سخنراني در سالروز پيروزي انقلاب به مقوله جمهوري و اسلامي اشاره و تاكيد كرد اينكه برخي فكر مي‌كنند يا جمهوري يا اسلامي، غلط است. حسن روحاني در تشريح نظر خود گفت: «ممكن است افرادي فكر كنند ما بايد جمهوري را تضعيف كنيم تا اسلاميت را تقويت كنيم؛ با كمال ادب و احترام به اين دوستان عزيز مي‌گويم، اشتباه مي‌فرماييد؛ تضعيف جمهوريت، تقويت اسلاميت نيست؛ جمهوريت و اسلاميت در كنار هم هستند. اين يا آن در اينجا درست نيست. بعضي‌ جاها بايد بين اين يا آن، انتخاب كنيم؛ درست است اما در بسياري از موارد هم نبايد بين اين يا آن انتخاب كنيم؛ يا مقاومت يا ديپلماسي؛ نه هر دو. يا تعامل با جهان يا ايستادگي؛ نه هر دو. يا خودكفايي در داخل يا تجارت با خارج؛ نه هر دو.»

رييس‌جمهوري ادامه داد: «اينجا، جاهايي است كه اين يا آن ناصحيح است و در تاريخ انقلاب نيز امام به ما آموخت كه اسلاميت كنار جمهوريت است؛ امام (ره) به ما آموخت، دينداري كنار مردم‌سالاري است؛ امام (ره) به ما آموخت پيشرفت كنار عدالت است. در بسياري از موارد ابعاد مختلف انقلاب اسلامي را بايد مدنظر قرار دهيم.» روحاني افزود: «اينجا مي‌خواهم به مساله مهمي اشاره كنم؛ امريكا به دنبال چيست؟ امريكا در اين 2 سال گذشته كه اين همه فشار بر مردم عزيز وارد كرده است، تمام تجارت، صادرات، واردات و نيازمندي‌هاي كشور را مورد هدف قرار داده تا مردم صبرشان لبريز شود. آنچه اختلاف محاسبه است، اين است كه امريكايي‌ها، جايگاه و عظمت ملت ايران را درك نكردند؛ امريكايي‌ها فكر مي‌كنند با 41 سال تمدن مواجه هستند، نه؛ امريكايي‌ها با هزاران سال تمدن ايران مواجه هستند؛ تمدن ايرانيت و اسلاميت در طول قرن‌ها.»

 

يك ايرانِ يك‌صدا

رييس‌جمهوري گفت: «خطايش اين است؛ امريكا با 83 ميليون جمعيت ايران مواجه است و مردم ما يكپارچه‌ و يكصدا هستند.آنجا كه بحث ملت باشد، يك‌صداست؛ آنجا كه بحث انقلاب باشد، يك‌صداست؛ آنجا كه منافع ملي باشد، يك‌صداست...امريكا مي‌خواهد ملت ايران را از پا در بياورد، امريكا چه مي‌خواهد؟ امريكا ملت تسليم‌شده، كشور غارت‌شده و دولتي را مي‌خواهد كه پشيمان شده و نمي‌خواهد بار مسووليت را بر دوش داشته ‌باشد. اشتباه امريكا همين است، نمي‌داند، در ايران دولت، ملت، نيروهاي مسلح، قواي سه‌گانه، همه و همه زير پرچم جمهوري اسلامي و رهبري معظم انقلاب، يكپارچه ايستادگي خواهند كرد.»

روحاني ادامه داد: «امريكايي‌ها مي‌گفتند اگر ما 3 ماه تحريم را ادامه بدهيم، ماده غذايي در ايران پيدا نمي‌شود، آنها مي‌گفتند ما 3 ماه تحريم را ادامه دهيم، در ايران دارويي پيدا نمي‌شود، مردم در آب، برق، گاز و زندگي‌شان دچار مشكل مي‌شوند. آيا اينچنين شد؟ ما در 2 سال گذشته كه در شديدترين تحريم‌ها بوديم، البته روزهاي بسيار سختي را پشت سر گذاشتيم و مردم ما روزهاي سختي را گذراندند، اما در طول ماه‌هاي اخير، دولت و ملت روز به روز بر مشكلات فائق‌تر شدند و مشكلات را پشت سر گذاشتند.»

او گفت: «البته در سايه تحريم و فشار مردم ما آزار مي‌بينند و اذيت مي‌شوند و فشار بر مردم ما وارد مي‌شود. اما در عين حال مردم ما كاملا آگاه هستند كه مي‌توانيم از اين فشار عبور كنيم؛ همين‌طور كه در ماه‌هاي اخير ديده‌اند در تمام شاخص‌هاي اقتصادي، روند ما صحيح و مثبت بوده و اين به آن معناست كه ما قدرت داريم كه برابر فشار امريكا، به پيروزي برسيم و برابر تمام آزارها و اذيت‌ها مي‌ايستيم.»

رييس‌جمهوري با اشاره به اينكه «اگر يك دهم اين فشاري كه در اين 2 سال اخير بر ملت ما وارد شده، به يك كشور مشابه ما در اين منطقه وارد مي‌شد، برابر امريكا تسليم مي‌شد و خضوع مي‌كرد»، گفت: «بدانيد بسياري از كشورهاي همسايه ما، اگر نفت‌شان يك ماه تحريم شود، حقوق كارمند خودشان را نمي‌توانند پرداخت كنند؛ امروز به حول و قوه الهي به‌‌رغم همه فشارهاي امريكا و تهديدها روي پاي خود ايستاده‌ايم. در اين 10 ماه تا امروز 14 ميليارد دلار براي كالاي اساسي و 20 ميليارد دلار براي غيركالاهاي اساسي بانك مركزي پرداخت كرده است؛ در طول مدت اين 10 ماه، 72 ميليارد صادرات و واردات داشتيم و حركت تجاري ما 72 ميليارد بوده است؛ 36 ميليارد وارد كرديم، 35.5 ميليارد صادر كرديم؛ تقريبا نزديك هم با كمي كسر در تراز؛ بنابراين مردم روي پاي خودشان ايستادند؛ مردم‌ ما، بازوهاي‌شان را قوي‌تر و افكارشان را مجهز كردند.»

او ادامه داد: «امريكا مي‌خواست اشتغال را در كشور ما از بين ببرد؛ در آغاز دولت يازدهم 20 ميليون و 600 هزار نفر شاغل در كشور داشتيم و امروز 24 ميليون و 400 هزار شاغل داريم؛ يعني 3 ميليون و 600 هزار نفر بر شاغلان خالص ما اضافه شده است؛ هر سال به‌طور متوسط 500 هزار نفر مشغول به‌كار شدند. به‌رغم همه فشارها و تهديدها، مسير ما مسير درست بوده و ملت ما مقاومت و ايستادگي كرده است و در تمام زمينه‌ها امروز موفقيت‌هاي بزرگ را به دست آورديم.»

 

انتخابات و صندوق راي منجي ماست

روحاني در بخش ديگري از اين سخنراني به برگزاري انتخابات دوم اسفندماه پيش‌رو به ‌منظور تشكيل دور يازدهم مجلس نيز اشاره كرد و گفت: «مردم عزيز؛ يكي از بالاترين ارزش‌هاي ملي و ديني ما انتخاب و قدرت انتخاب است؛ بتوانيم بين دو راه، راه بهتر را برگزينيم؛ بتوانيم بين چند راه، راهي كه بهتر است، برگزينيم؛ انتخاب يكي از دستاوردهاي بزرگ انقلاب اسلامي است؛ ممكن است در اين انتخابات گله و انتقاد داشته باشيم، اشكالي ندارد؛ انتقاد آزاد است، اما مردم عزيز ايران؛ انتقاد باشد و منتقد باشيم، ولي خواهش مي‌كنم انفعال نباشد و منفعل نشويم. به‌خاطر اين كار يا آن كار، به‌خاطر اين اقدام يا آن اقدام، با صندوق راي قهر نكنيم. انتخابات و صندوق راي منجي ماست.»

 

اصلاحات در دهه پنجم انقلاب

رييس‌جمهوري ادامه داد: «در دهه پنجم انقلاب كه يك سالش گذشت و الان وارد سال دوم مي‌شويم، خيلي از اصلاحات بايد در اين كشور انجام شود؛ نظام جمهوري ما بايد در سايه راي، حضور و انتخابات شما نو شود؛ نوسازي شود، سالم‌تر و شكوفا‌تر شود. نبايد با صندوق و انتخابات قهر كنيم؛ به هر صورت است بايد پاي صندوق انتخابات برويم؛ امام (ره) ما را دعوت كرد به انتخابات كه صندوق راي را رها نكنيم؛ در هر انتخاباتي رهبري معظم انقلاب تاكيد كرد كه در انتخابات حضور پيدا كنيم. انتخابات غير از عظمت ملي، امنيت ملي، ايستادگي برابر دشمن، آن هدف مهم و ارزشمند يعني انتخاب كه دستاورد انقلاب است و نهاد انتخاب و انتخابات را تقويت خواهد كرد.» او در پايان گفت: «يك بار ديگر مثل امروزي كه شما سراسر كشور به صحنه آمديد و افتخار آفريديد، دوم اسفند پاي صندوق راي برويم؛ يك‌بار ديگر افتخار بيافرينيم و به همه دشمنان اعلام كنيم راه و مسير مردم آزادي، استقلال و جمهوري اسلامي ايران بوده و خواهد بود و برابر شما تسليم نمي‌شويم و شما را وادار مي‌كنيم كه روزي برابر ملت ايران تسليم بشويد و سر فرود بياوريد و بي‌ترديد پيروزي از آن ماست.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها