• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4584 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۳ بهمن

كاخ سفيد بودجه پيشنهادي سال 2021 را به كنگره ارايه كرد

ايران، روسيه و چين اولويت اول سياست خارجي

ميثم سليماني

دونالد ترامپ براي سال مالي 2021 بودجه‌اي 4.8 تريليون دلاري را به كنگره امريكا پيشنهاد داده است. هرچند اين بودجه در نهايت بايد به تصويب كنگره برسد اما بودجه چشم‌اندازي براي اولويت‌هاي هزينه‌اي كاخ سفيد در يك سال مالي را فراهم مي‌كند.در اين بودجه كمك‌هاي خارجي امريكا و بودجه بخش‌هاي عمومي و محيط زيست كاهش پيدا مي‌كند و در طرف مقابل مي‌خواهد پول بيشتري را در مناطق مرزي براي محدود كردن مهاجران غيرقانوني هزينه كند كه از جمله آن مي‌توان به دوميليارد دلار ديگر براي ساخت ديوار در امتداد با مرز مكزيك اشاره كرد و همچنين سرمايه‌گذاري‌هاي بيشتري را در زمينه ساخت تسليحات مدرن انجام دهد. اين بودجه ابعاد بسيار گسترده‌اي را دربرمي‌گيرد كه برخي از آنها مربوط به مباحث داخلي و خدمات عمومي امريكا است و برخي ديگر به مباحث امنيتي و سياست خارجي باز مي‌گردد كه به بخش‌هايي از آن خواهيم پرداخت.

تغيير ساختار سرويس مخفي

كاخ سفيد در بودجه 2021 رسما پيشنهاد انتقال سرويس مخفي امريكا از وزارت امنيت داخلي به وزارت خزانه‌داري را ارايه داده است. به گزارش نيويورك‌تايمز استيون منوشين در حال مذاكره با وزارت امنيت داخلي است تا به يك توافقنامه در اين زمينه دست پيدا كنند و سرويس مخفي به وزارت خزانه‌داري بازگردد. چرا كه بعد از حملات 11 سپتامبر بود كه اين سرويس به وزارت امنيت داخلي منتقل شد. در اين بودجه كارآيي جديدي را از سرويس مخفي آمريكا مي‌خواهد و قصد دارد از آنها براي رهگيري جرايم مالي استفاده كند. ايالات متحده معتقد است كه اين اقدام براي مقابله با تهديدات آينده ضروري است. وزارت خزانه‌داري استدلال مي‌كند سرويس مخفي مي‌تواند در مسير رهگيري رمز‌هاي ديجيتال در راستاي تامين مالي تروريسم كمك شاياني به اين وزارتخانه انجام دهد. گفته مي‌شود از اين طرح يك حمايت دو حزبي وجود دارد. اما منوشين تاكنون سندي در اين زمينه ارايه نداده و گفته مي‌شود قصد ندارد تا پايان انتخابات سال 2020 جزييات اين بودجه را ارايه دهد چرا كه در آن بايد بودجه سرويس مخفي براي محافظت از رييس‌جمهور و خانواده وي نيز گنجانده شود كه همين ارايه جزييات اين لايحه را دشوار كرده است. دولت ترامپ مي‌خواهد 2.4 ميليارد دلار به سرويس مخفي اختصاص دهد و اين در حالي است كه اين رقم در سال 2020 حدود 2.3 ميليارد دلار بوده است.

كمك‌هاي خارجي كاهش مي‌يابد

در اين برنامه، بودجه وزارت خارجه و برنامه كمك‌هاي بين‌المللي حدود 3.7 ميليارد دلار يا به عبارتي 8درصد از بودجه فعلي كاهش مي‌يابد. در اين بودجه كمك‌ها به سازمان‌هاي بين‌المللي از جمله سازمان ملل متحد را به‌طور چشمگيري كاهش مي‌دهد. همچنين در اين پيشنهاد 44.1 ميليارد دلار از هزينه‌ها و بودجه‌اي كه براي هزينه‌هاي غير مترقبه به آژانس توسعه بين‌المللي امريكا و همچنين 12 آژانس ديگر كه با وزارت خارجه كار مي‌كنند نيز كاهش مي‌يابند. در اين بودجه امريكا به‌شدت كمك‌هاي خود به سازمان ملل را كاهش داده است كه شامل كاهش 447 ميليون دلار براي تلاش‌هاي برقراري صلح سازمان ملل متحد مي‌شود و همچنين امريكا سهم سالانه خود براي سازمان ملل متحد را به 508 ميليون دلار مي‌رساند. دولت ترامپ مدت‌ها است كه از سهم بودجه امريكا در سازمان ملل گلايه مي‌كند چرا كه مدعي است 22 درصد از بودجه سالانه سازمان ملل را امريكا برعهده دارد. در سال 2018 دولت بودجه خود را در بخش پناهجويان فلسطيني زيرنظر سازمان ملل عملا قطع كرد و به كمك‌هاي خود پايان داد و همچنين سعي كرد تا ماموريت صلح‌باني سازمان ملل در جنوب لبنان را نيز متوقف كند. هر دوي اين اقدامات از سوي دونالد ترامپ در راستاي تقويت موقعيت بنيامين نتانياهو نخست وزير اسراييل بود كه در آستانه انتخابات قرار داشت.

بازهم ساخت ديوار

در بودجه تنظيم شده آقاي ترامپ 2 ميليارد دلار براي ادامه ساخت 82 مايل ديگر از ديوار در امتداد مرز با مكزيك در نظر گرفته شده است. طبق گزارش‌ها دولت تاكنون 120 مايل از اين پروژه را به اتمام رسانده است كه تقريبا همه آن در داخل سرزمين‌هاي آمريكا بوده است. البته اين ميزان از بودجه به مراتب كمتر از 5 ميليارد دلاري است كه دونالد ترامپ يك سال پيش به دنبال آن بود و منجر به تعطيلي 5 هفته‌اي دولت در امريكا شد. اين در حالي بود كه كنگره تنها با حدود 1.4 ميليارد دلار براي ساخت ديوار مرزي موافقت كرد. اما در نهايت دونالد ترامپ با يك فرمان اجرايي ميليارد‌ها دلار از بودجه نظامي و دفاعي كشور را براي ساخت ديوار اختصاص داد. بودجه‌اي كه بدون تاييد كنگره مورد استفاده قرار گرفت. اين پيشنهاد همچنين شامل 182 ميليون دلار براي استخدام 750 مامور گشت مرزي و همچنين 554 ميليون دلار براي استخدام بيش از 4600 مامور مهاجرت و گمرك و دادستان و دادگاه مهاجرت اختصاص يافته است.

بودجه پيشنهادي 2021 همچنين درخواست 3.1 ميليارد دلار براي 60هزار تخت خواب در بازداشت‌گاه‌هاي مهاجران غيرقانوني دارد كه نسبت به سال گذشته آن‌كه 54 هزار تخت خواب بود افزايش نشان مي‌دهد. اين افزايش نشان از سخت‌گيري بيشتر دولت براي سال آينده در راستاي جلوگيري از مهاجرت غيرقانوني به آمريكا است.

بودجه وزارت خارجه

وزارت خارجه آمريكا مدعي است در بودجه‌اي كه ارايه داده اين نهاد را قادر مي‌سازد تا از شهروندان امريكايي در سراسر جهان حمايت كند و به اهداف دموكراتيكي كه مدعي آن است دست پيدا كند. در گزاره برگي كه سفارت ايالات متحده در بريتانيا در خصوص بودجه وزارت خارجه داده آمده است كه اين بودجه به دنبال تقويت و پشتيباني از طرح «هند و اقيانوسيه» است كه براي مقابله با نفوذ چين، روسيه و ايران در نظر گرفته است. همچنين امريكا معتقد است كه با اين بودجه مي تواند از متحدان خود و اماكن و دارايي‌هاي خارجي محافظت كند. امريكا معتقد است كه با اين بودجه مي‌تواند خود را براي مقابله با تهديدات جهاني آماده كند. امريكا به نظر مي‌رسد در اين بودجه تمركز عمده خود را برروي استراتژي «هند و اقيانوسيه» قرار داده كه گفته مي‌شود 1.5 ميليارد دلار صرف كمك‌هاي خارجي در اين زمينه مي‌شود و 596 ميليون دلار نيز در راستاي تعامل ديپلماتيك براي پشتيباني از پيشبرد اين استراتژي هزينه خواهد شد. در اين بودجه حدود 764 ميليون دلار هزينه براي جلوگيري از نفوذ روسيه مي‌شود كه حدود 24 ميليون دلار آن تنها به مقابله با برنامه تبليغاتي روسيه در اروپا، اوراسيا و آسياي مركزي اختصاص خواهد يافت. همچنين در اين بودجه 337.5 ميليون دلار براي مقابله با تهديدات احتمالي و نفوذ ايران اختصاص يافته است كه بناست از اين طريق به شركاي مهم امريكا در خاورميانه عليه ايران كمك شود. همچنين در اين بودجه 526 ميليون دلار در راستاي ديپلماسي عمومي و آگاه‌سازي و تاثيرگذاري بر افكار عمومي جهان اختصاص يافته است‌ كه اين موضوع بيشتر در راستاي مقابله با اطلاعات غلط در مورد ايالات متحده و سياست خارجي آن در نظر گرفته شده است. اين برنامه‌ در راستاي فعاليت در سطح جهاني است و بودجه در زمينه فعاليت‌هاي كوچك و خرد كه به خصوص در سطح سفارتخانه‌ها انجام مي‌شود با كاهش 184.5 ميليون دلاري مواجه شده است. همچنين وزارت خارجه امريكا بودجه رسانه‌هاي جهاني خود را كاهش داد و از 810 ميليون دلار در سال 2020رقم پيشنهادي 637 ميليون دلار را درخواست داده است. البته لازم به ذكر است كه در بودجه سال 2020 وزارت خارجه ايالات متحده درخواست كمتري نسبت به رقم كنوني داشته اما در بودجه نهايي رقم آن تغيير مي‌كند. مجموعه شبكه رسانه‌هاي خارجي دولت امريكا زيرنظر آژانس بين‌المللي رسانه‌هاي جهاني امريكا (USAGM) فعاليت مي‌كند. اين نهاد دو رسانه فدرال دارد كه يكي از آنها VOA و ديگري دفتر پخش رسانه‌اي كوبا (OCB) نام دارد. همچنين چهار رسانه غير فدرال زيرنظر اين نهاد مشغول فعاليت است كه يكي از آنها راديو آزاد اروپا (RFE)، ديگري راديو آزاد آسيا (RFA)، شبكه‌هاي پخش خاورميانه (MBN) و شبكه حمايت از تكنولوژي آزاد (OFT) كه در راستاي حمايت از اينترنت آزاد در سطح جهان فعاليت مي‌كند. برنامه‌هاي راديويي، تلويزيوني، اينترنتي، ديجيتال و موبايل مجموعه رسانه‌اي USAGM هر هفته به 61 زبان پخش و به دست بيش از 350 ميليون نفر مي‌رسد. با اين حال در اين بودجه عنوان شده كه براي بهبود و اثر بخشي بيشتر برنامه‌هاي اين مجموعه رسانه‌اي جهاني بناست تمركز بيشتري برروي پخش برنامه‌ها به زبان فارسي، روسي و چيني داشته باشد. همچنين در اين راستا پوشش تحولات داخلي ونزوئلا نيز افزايش يابد و همچنين برنامه‌هايي براي مخاطبان عرب‌زبان نيز تقويت خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها