• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4584 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۳ بهمن

دستورالعمل اجرايي شيوه‌نامه انضباطي دانشجويان ابلاغ شده است

جلوي تفسيرهاي متفاوت را مي‌گيريم

گروه اجتماعي|پيش از آغاز شروع سال تحصيلي امسال، انتشار شيوه‌نامه جديد انضباطي دانشجويان موجي از اعتراض‌ها را در ميان فعالان دانشجويي برانگيخت. موضوع از حوزه وزيران علوم و بهداشت هم فراتر رفت و همان زمان پاي بررسي‌هاي معاونت حقوقي رياست‌جمهوري را هم به ميان كشيد. پس از برگزاري جلسات بررسي و بعد كمرنگ شدن موضوع، روز دوشنبه خبر رسيد كه دستورالعمل «اجراي صحيح» شيوه‌نامه به دانشگاه‌ها ارسال شده است.

«در راستاي تمركز قدرت در كميته انضباطي، تغييرات جديد نيز با رويكردي تنبيهي نسبت به طيف گسترده‌اي از فعاليت‌ها عملا به افزايش هر چه بيشتر اختيارات اين نهاد انضباطي منجر خواهد شد. اضافه ‌شدن مواردي نظير «تهمت»، «ضبط صدا و تصويربرداري‌هاي بدون مجوز»، «اعتياد به مشروبات الكلي» و به ‌طور كلي افزودن چندين تخلف با عنوان «تخلفات فضاي مجازي» به دايره جرايم و تنبيهات از نمونه‌هاي اين جرم‌انگاري سترده است. اين درحالي است كه برخي از اين موارد نظير «انتشار موضوعات غيراخلاقي در فضاي وب»، «نگهداري محصولات رسانه‌اي غيرمجاز»، «استفاده ابزاري از اطلاعات صفحات شخصي افراد حقوقي و حقيقي» نه تنها تعريف روشني ندارند بلكه پيگيري و بررسي آنها عملا مصداق نقض حريم خصوصي دانشجويان نيز هست.» اين بخشي از يادداشت مليحه رياضي در سايت ميدان بود كه همزمان با نشر شيوه‌نامه انضباطي دانشجويان به بررسي و نقد مشكلات موجود در آن پرداخت. روز 21 بهمن مجتبي صديقي، رييس سازمان امور دانشجويان اعلام كرد كه براي جلوگيري از تضييع حقوق دانشجويان، «دستورالعملي جهت وحدت رويه و اجراي صحيح آيين‌نامه و شيوه‌نامه انضباطي» به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است. صديقي به مهر توضيح داد:«چون تفسيرهاي متفاوتي ممكن است از ماده و بندهاي شيوه‌نامه انضباطي صورت گيرد، فرم‌هاي وحدت رويه‌اي تنظيم شده كه در آن توضيح داده است كه براي هر بند و ماده بايد از چه فرمي استفاده شود.» به گفته او بر اساس اين دستورالعمل اگر دانشجويي به شوراي انضباطي احضار شود، مشخص شده كه چه بند و چه فرمي را بايد تكميل كند:«در اين فرم حقوق دانشجويان پيش‌بيني و اعلام شده است به عنوان مثال اعلام شده دانشجويي كه احضار شده از چه امكاني مي‌تواند استفاده كند يا اگر به عنوان مثال قرار است مداركي جمع شود، حراست چگونه فرم‌ها را تكميل كند در مجموع مي‌توان گفت اين بندها به صورت يكسان در دانشگاه‌ها اعلام شده تا استفاده و اجرا شود و از تضييع حقوق دانشجو جلوگيري شود.»

بعدازظهر روز دوشنبه هم وحيد صرامي، دبير شوراي مركزي انضباطي دانشجويان وزارت بهداشت در نشست خبري تشريح فعاليت‌هاي فرهنگي و دانشجويي اين وزارتخانه 5 مصداق تخلف فضاي مجازي را بر اساس اين شيوه‌نامه برشمرد. موضوع فعاليت دانشجويان در فضاي مجازي و ورود دانشگاه به اين حوزه يكي از عمده‌ترين موارد نقد اين شيوه‌نامه بود كه از نظر فعالان دانشجويي، نقض حريم شخصي دانشجويان را به دنبال دارد. صرامي در اين نشست اعلام كرد كه توهين عليه مقدسات، توهين به مقامات ارشد كشور، بر هم زدن امنيت عمومي، تخلفات ذكر شده در قانون مجازات و تخلفات مربوط به عفت عمومي، مصداق‌هاي سنجش تخلف در فضاي مجازي هستند:«در بحث فضاي مجازي كه در شيوه‌نامه جديد آورده شده است در واقع بند جديدي اضافه نشده بلكه عنوان فضاي مجازي به جاي بند تخلف اخلاقي شيوه‌نامه قبل ذكر شده است.» هر چند صرامي در اين نشست خبري اشاره كرد كه شيوه‌نامه فعلي در حقيقت تغييرات چنداني نسبت به شيوه‌نامه انضباطي وزارت علوم در سال 88 نداشته است، گفت كه بررسي‌ها در مورد اصلاح ان همچنان ادامه دارد:«با وجود پيگيري‌هاي انجام شده از سوي فراكسيون اميد مجلس شوراي اسلامي همچنين معاونت حقوقي رياست‌جمهوري براي اصلاح شيوه‌نامه انضباطي دانشجويان، وزارت بهداشت نيز جلساتي را با وزارت علوم به منظور دريافت نقطه نظرات لازم برگزار كرده و شرايط اصلاح شيوه‌نامه فعلي در هر زماني كه فراهم شود، انجام خواهد شد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها