• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4585 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۴ بهمن

علي ربيعي پس از نشست هفتگي هيات دولت:

تا مرداد 1400 شايعه استعفاي روحاني را تكذيب مي‌كنم

جلسه هيات دولت به رياست حسن روحاني، رييس‌جمهوري صبح ديروز تشكيل شد. جلسه‌اي كه برخلاف روال معمول، بدون سخنراني رييس‌جمهوري برگزار شد و درنهايت تنها مصوبات دولت در اين نشست، اعلام شد.

 

دستور روحاني به 4 وزير و يك استاندار

در پي بارش سنگين برف و باران و افزايش برودت هوا برخي مناطق شمالي كشور با مشكلاتي از جمله بسته شدن راه‌ها و قطعي برق و گاز مواجه شده‌اند. در همين راستا روز چهارشنبه گزارشي از وضعيت استان‌هاي مناطق شمالي كشور به‌ ويژه پس از بارش‌هاي سنگين برف در استان‌هاي گيلان و مازندران ارايه شد. در پي ارايه اين گزارش روحاني به وزراي راه و شهرسازي، نيرو، فناوري اطلاعات و كشور دستور داد تا تمامي امكانات وزارتخانه‌هاي خود را براي تسريع در روند خدمت‌رساني به مردم و كاستن از مشكلات ناشي از اين بارش‌ها به كار گيرند. همچنين قرار شد محمدباقر نوبخت، رييس سازمان برنامه و بودجه به عنوان نماينده رييس‌جمهوري و دولت عازم منطقه شده و از نزديك با مردم و مسوولان محلي گفت‌وگو و مشكلات را بررسي كند. رييس‌جمهوري نيز پس از اتمام جلسه هيات دولت طي گفت‌وگويي تلفني با ارسلان زارع، استاندار گيلان در جريان آخرين گزارش‌ها درباره مشكلات ناشي از بارش سنگين برف در اين استان قرار گرفت و دستورات لازم را براي تسريع در روند خدمت‌رساني به مردم و كاستن از مشكلات ناشي از اين بارش‌ها صادر كرد.

 

بايد به صندوق راي وفادار باشيم

در حاشيه جلسه هيات دولت علي ربيعي، سخنگوي دولت در جمع خبرنگاران شايعه استعفاي رييس‌جمهوري را تكذيب كرد. ربيعي در مورد اين شايعه گفت: «قبلا نوشته‌ام كه تا ۱۲مرداد۱۴۰۰ دولت در كنار مردم بوده و نگاه رو به جلو هم دارد. از اين پس هم هر شايعه‌اي درباره استعفاي رييس‌جمهوري را پيشاپيش تكذيب مي‌كنيم.» پيش از اين يك توييت از سوي علي قلهكي، فعال رسانه‌اي اصولگراي نزديك به جبهه پايداري و با همراهي كاربران همسو در فضاي مجازي و رسانه‌اي دست به دست شد كه محتواي آن خبر از استعفاي رييس‌جمهوري در روز 22 بهمن مي‌داد. او البته پيشنهاد كرده ‌بود كه به محض استعفاي «اين مقام عاليرتبه» كه به گفته‌ او در راستاي «شوك انتخاباتي» خواهد بود، از سوي مقامات قضايي به دادگاه معرفي شود. اين خبر اما همان روز از سوي عليرضا معزي، معاون اطلاع‌رساني دفتر رييس‌جمهوري تكذيب شده ‌بود كه ديروز نيز ربيعي آن را تكذيب كرد. اين اولين‌بار نيست كه خبر جعلي استعفاي روحاني از سمت رييس‌جمهوري منتشر مي‌شود. درست از زمان آغاز به كار دولت بارها خبرهايي در مورد استعفا در اعتراض به موارد متعدد شنيده شده‌ بود كه عمدتا ريشه ايجاد اين شايعه‌ها به جريان‌هاي رقيب باز مي‌گشت.

ربيعي در بخش ديگري از پرسش و پاسخ با خبرنگاران در مورد اظهارات رييس‌جمهوري در باب «جمهوريت» نيز توضيح داد و گفت: «ما كه جمهوريت نو نداريم. ما همان جمهوريتي مي‌خواهيم كه امام خميني (ره) درباره آن گفتند، نه يك كلمه بيشتر و نه يك كلمه كمتر؛ يعني جمهوريتي كه اساس آن راي آزادانه مردم باشد. هر جا كه صندوق‌ها پايه‌هاي تغيير باشند، ثبات ايجاد مي‌شود. نظام ما هم صندوق‌محور بوده‌ و ما بايد به صندوق‌ها وفادار باشيم، زيرا صندوق‌ها، ثبات و پيشرفت كشور را تامين مي‌كنند. در هر جامعه‌اي مردم از صندوق نااميد شوند، آن جامعه روي خوش نمي‌بيند. خود انقلاب ما يك انتخاب مردم بود و چهل سال نظام ما مبتني بر صندوق راي بوده است.»

 

روايت آذري‌جهرمي از لباس‌هاي فضانوردي

محمدجواد آذري‌جهرمي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در حاشيه جلسه هيات دولت پرتاب ماهواره ظفر و زمان پرتاب ماهواره دوم را روايت كرد. به گفته آذري‌جهرمي طراحي ماهواره «ظفر ۲» به اتمام رسيده و تست‌‌ها نيز انجام شده؛ همچنين اين ماهواره همان قابليت‌هاي ظفر يك را دارد كه قدرت دوربين‌هايش افزايش يافته است. همچنين قرار است سال آينده زماني كه ماهواره‌بر سيمرغ آماده مي‌شود، قرار دادن ماهواره در مدار نيز اتفاق افتد.

وزير ارتباطات همچنين ارتباط موفقيت‌آميز نبودن پرتاب ماهواره ظفر با سرويس‌هاي جاسوسي را تكذيب كرد و گفت: «ماهواره و سنسورها و چارچوب‌هاي ماهواره‌بر سيمرغ اطلاعات را ثبت كرده‌اند و مشخص است مشكل چه بوده و هيچ ارتباطي بين اين موضوع و سرويس‌هاي جاسوسي بيگانه ديده نمي‌شود.» به گفته آذري‌جهرمي، ظفر ۱۲ ثانيه آخر كه بايد توان موتور ماهواره افزايش پيدا كند، نتوانست و اين موضوع مي‌تواند به كيفيت سوخت، توان موتور و وزن مرحله دوم ماهواره ربط داشته باشد. اگر ۱۲ ثانيه ديگر موتور فعال بود قطعا ماهواره در مدار قرار مي‌گرفت. آذري‌جهرمي كه اين روزها از سوي كاربران فضاي مجازي و رسانه‌اي به دليل انتشار عكس لباس فضانوردان ايراني مورد انتقاد قرار گرفته است به اين موضوع نيز در حاشيه جلسه هيات دولت واكنش نشان داد و گفت: «بالاخره انسان بايد صداقت داشته باشد و شجاعت بيان آن را هم داشته باشد؛ به نظر مي‌رسد لازم است كه يك توضيح خيلي شفاف داده‌ شود. هدف آن مساله اين بود كه ما برنامه ارسال فضانورد را كه سفارش پنج كپسول زيستي را داده بوديم، رسانه‌اي كنيم و دوستان پيشنهاد دادند يك پيش خبر داده شود. البته يك خطاي غيرقابل انكار در اين حوزه رخ داد و تيم ما در انتخاب اين تصوير اشتباه كرده‌ بودند و افكار عمومي حساسيت نشان داد. من همان شب توضيحاتي دادم كه فكر مي‌كنم بايد در اين حوزه هم بدون لكنت عذرخواهي كنيم. البته اين موضوع بحث تصميم ما براي اعزام فضانورد را تحت‌الشعاع قرار داد و از اين بابت هم بايد از آن دوستاني كه در حوزه فضايي كار مي‌كنند، پوزش بخواهيم.»

 

موشك با كلاهك هسته‌اي در ايران وجود ندارد

امير حاتمي، وزير دفاع نيز در حاشيه جلسه ديروز هيات دولت درباره ارسال ماهواره ظفر توضيح داد: «موضوع پرتاب ماهواره و ماهواره‌بر در دنيا روشن است و ارتباطي به بحث ‌موشكي‌ ندارد. آن چيزي كه منع شده، ساخت موشك‌هايي با قابليت حمل كلاهك هسته‌اي‌ است كه در جمهوري اسلامي چنين چيزي وجود ندارد. همه موشك‌هاي ما با سرجنگي متعارف استفاده مي‌شود و دقت آنها بسيار بالا بوده و امريكايي‌ها در عين‌الاسد به خوبي اين ‌نكته را درك كردند، اما ماهواره‌بر موضوعي غيرنظامي است، البته ممكن است ما ماهواره‌اي با اهداف دفاعي هم استفاده كنيم ولي ماهواره‌بر موضوعي كاملا غيردفاعي است و استفاده از آن حق مسلم ماست. ما هم اين برنامه را با قدرت پيش مي‌بريم و هيچ منعي هم در دنيا وجود ندارد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون